Intellectuele eigendom domain name/website

Money
Topic Starter
Berichten: 5

Intellectuele eigendom domain name/website

#1 , 20 nov 2015 12:05

Hoi iedereen,

Ik heb enige vragen in verband met intellectual property en hoop dat jullie mij hier meer inzicht in zouden kunnen verstrekken. Ik meen mij te herinneren dat het in bezit zijn van een domein naam, met functionerende/gepubliceerde website er aan gekoppeld, een beginsel van aanspraak op de merknaam gaf. Nu ben ik hier niet 100% zeker van en kon ik niet direct bronnen hierover vinden op het internet. Heeft iemand hier meer info over?

Daarnaast zou ik willen weten of er iemand ervaring heeft met het verkrijgen van social media accounts (facebook, instagram,...) indien de gewenste accountnamen al bestaande zijn, maar niet (actief) in gebruik. En wat de aanbevolen procedure zou zijn hiervoor.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2015 13:09

Kan je wat meer uitleg geven over je eerste vraag? Wat bedoel je met "aanspraak op de merknaam"? Wil je een merknaam registreren? Heeft iemand anders (met rechten op een merk) je aangesproken over je domeinnaam?

Money
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 20 nov 2015 14:28

Ik zou in het algemeen willen weten wat de waarde is van een domeinnaam/website in het algemeen binnen IP. Dus ook indien het geval dat er iemand bv later het merk zou registreren.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 20 nov 2015 18:01

Eigenlijk is het omgekeerd. Stel, je bezit een bepaald merk, dan kan je, indien je een rechtmatig belang hebt, daarvan bijna altijd de domeinnaam claimen via een bepaalde procedure. Trademarks kan je ook gebruiken om Twitter/Facebook/etc accounts te claimen, indien de huidige gebruiker geen belang heeft.

Zie Cepani voor voorbeelden: http://www.cepani.be/nl/domeinnamen-be/ ... bije-zaken

Voorbeeld procedure: http://www.cepani.be/sites/default/file ... /44369.pdf

Indien je zelf de merknaam niet bezit (+ de domeinnaam niet actief gebruikt), en iemand anders registreert de merknaam (of gebruikt de naam als naam van bv. een vennootschap), dan zal je normaal gezien deze moeten opgeven.

Money
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 nov 2015 19:08

Alvast bedankt voor deze informatie fortuin! In het geval dat de domeinnaam actief in gebruik is en iemand anders registreert de merknaam of gebruikt het als de naam van zijn vennootschap, biedt het actief zijn van de website dan enige bescherming?

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 21 nov 2015 19:39

Ja, het actief zijn helpt zeker. Maar dan nog kan het onvoldoende zijn om hem te kunnen behouden.

Stel, je verkoopt sterke drank via Bacardi.be, en je vennootschap heet Dranken Bacardi, dan denk ik dat de eigenaar van de merknaam Bacardi de domein wel zal kunnen verwerven. Maar in zo'n situatie raadpleeg je beter een advocaat.

Trouwens, zo'n procedure kost ongeveer €1.000 (VOOR DE VERLIEZER!). Krijg je dus de vraag om zo'n "dubieuze" naam van de hand te doen, dan kan je meestal beter verkopen voor €500, dan de rekening voor de gehele procedure te moeten betalen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 22 nov 2015 07:25

Wat TS probeert is een variant op 'domain squatting', zijn al heel wat rechtszaken over gevoerd en haast zonder enige uitzondering werden die gewonnen door de houder van de merknaam naam indien deze reeds enige activiteiten uitvoerde en de naam gebruikte (niet noodzakelijk in het land in kwestie) voordat het domein werd geregistreerd, vooral indien aan het domein geen belangrijke economische activiteit gekoppeld is. Maar meestal contacteert de merkhouder de domeinhouder en doet die een voorstel om het over te nemen aan een lage prijs aangezien de zaak voor de rechtbank brengen geld kost.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Money
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 27 nov 2015 16:40

Bedankt voor de reacties. @xenophon: Het gaat hier niet om een geval van domainsquatting, ik wou enkel weten wat de waarde op het gebied van IP is van een actieve website (zonder dat er al een merknaam op bestaat). In dit geval bestaan er al enkele accounts op sociale media (facebook, instagram) die dezelfde naam gebruiken (als individu) en die niet actief zijn. Indien het enkele feit van een actieve website te hebben een basis van IP zou bieden, zou ik dit kunnen gebruiken om de aanvraag tot het bekomen van deze accountnamen te verkrijgen.

weergave
Berichten: 71

#9 , 09 jan 2016 13:03

Op een domeinnamen kunnen je geen merk registreren alleen het word,ik ga voorbeeld geven
Dit is geen merk voorbeeld.Be
Dit is wel merk voorbeeld u kunt enkel word gebruiken
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”