wat na opmaken cursus voor school

camille1
Topic Starter
Berichten: 8

wat na opmaken cursus voor school

#1 , 10 okt 2015 09:21

Beste, ik ben leerkracht praktijkvak in school x. Ik geef daar op de 12 jaar die ik er ben 6 verschillende leervakken. De school kan mij geen cursus (leidraad) geven van die verschillende vakken want al mijn voorgangers hebben die ook zelf gemaakt en nooit afgegeven. Ondertussen heb ik zelf al 6 nieuwe cursussen gemaakt. Blijven die cursussen eigendom van mij en kan ik deze beschermen of worden die eigendom van de school?
Graag een reactie of antwoord. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 10 okt 2015 10:26

Normaal gezien heb je die cursussen thuis gemaakt. Of toch voor het merendeel. Noch de school of het ministerie van onderwijs heeft jcontractueel met jou vastgelegd dat je een cursus moet leveren binnen jouw opdracht en dat de auteursrechten voor de school (of het Ministerie) zouden zijn. De school kan wel een papieren kopij bewaren voor het archief, maar zou die technische gezien niet mogen dupliceren of verspreiden. Natuurlijk als je de school verlaat is daar niet veel controle meer over. Daarom print ik elke cursus enkel af met een diagonaal "watermerk" over de hele bladzijde met mijn persoonlijke gegevens en het auteursrecht. Dat kan je met elke tekstverwerker instellen. Ik laat nooit digitale kopijen na in een onderwijs- of vormingsinstelling, hetzij enkel een PDF-formaat. Als de school daar dan later zaken van wil overnemen, zullen ze het moeten overtypen. En dat doe je niet zo snel met een cursus van 200 bladzijden mét illustraties. Dus ja, het auteursrecht is 100% van jou. Als je cursus op school gefotokopieerd is, is de papieren kopij van hen, maar mogen ze het niet reproduceren.

camille1
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 10 okt 2015 13:52

bedankt, ja ik heb de digitale versies in pdf doorgemaild en zal nu indien ik ze afprint met watermerk laten afprinten. Gr Camille

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 12 okt 2015 16:26

pdf versie doorgeven is geen garantie dat ze er geen gebruik van kunnen maken...
https://www.google.be/search?q=pdf+to+word
Er zijn tools genoeg...

Als je pdf geeft moet je in feite eerst via afbeelding gaan, zodat de tekst informatie niet in de pdf staat...
Dan moeten ze er al een OCR laten overgaan om de tekst/afbeeldingen te herkennen.
(bvb tesseract)

OCR heeft het meeste last met het lettertypes van het type handschrift die cursief staan.
(maar leesbaarheid is natuurlijk ook minder vlot/mooi)

Je kan het ocr process tegenwerken maar waar een wil is is een weg...
Helemaal tegengaan is dus vrees ik niet mogelijk...

Het is natuurlijk wel zo dat er niet altijd even grote IT kenners op schoolbanken werken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2015 13:23

Dan moeten ze er al een OCR laten overgaan om de tekst/afbeeldingen te herkennen.
(bvb tesseract)
Elke uit de kluiten gewassen copiër / printer heeft OCR software aan boord. PDF uitprinten en terug inscannen via zo'n copiër en je hebt een ge-OCR-de versie van de PDF. Niet veel moeilijks aan... (Zelfs mijn klein huis-tuin-en-keuken Canon scannertje thuis levert uitstekende OCR prestaties...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”