Trademark - Concept overnemen

STP1709
Topic Starter
Berichten: 2

Trademark - Concept overnemen

#1 , 28 jul 2015 16:55

Hallo,

Ik heb 4 jaar gewerkt voor een bedrijf met trademark.
Aangezien de franchisekosten om hetzelfde op te starten zo hoog liggen (200.00-250.00 €) , heb ik besloten om dit zelf op te starten (25.000 €), weliswaar onder een andere naam maar met hetzelfde idee.
Het gaat om activiteiten voor kinderen van 1-6 jaar, op zich iets wat iedereen kan en mag doen.
Ik wil gerust de website wat aanpassen, zodat het niet in zijn geheel op hun bedrijf lijkt, maar de lessen wil ik niet aanpassen.
Uiteindelijk zou iedereen deze lessen kunnen maken en geven, zonder dat ze voor het bedrijf in kwestie hebben gewerkt. Iedereen kan verjaardagsfeestjes en sportkampen organiseren.

In hoeverre kunnen ze mij hierin aanpakken of dwingen tot stopzetten of een andere aanpak te nemen?
Ik start zelf in een compleet andere regio, dus ik ben geen rechtstreekse concurrentie en er stond niets over in mijn contract.

Hopelijk kan iemand me hierin helpen?
Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 29 jul 2015 09:53

Hallo,

Ik heb 4 jaar gewerkt voor een bedrijf met trademark.
Aangezien de franchisekosten om hetzelfde op te starten zo hoog liggen (200.00-250.00 €) , heb ik besloten om dit zelf op te starten (25.000 €), weliswaar onder een andere naam maar met hetzelfde idee.
Het gaat om activiteiten voor kinderen van 1-6 jaar, op zich iets wat iedereen kan en mag doen.
Ik wil gerust de website wat aanpassen, zodat het niet in zijn geheel op hun bedrijf lijkt, maar de lessen wil ik niet aanpassen.
Uiteindelijk zou iedereen deze lessen kunnen maken en geven, zonder dat ze voor het bedrijf in kwestie hebben gewerkt. Iedereen kan verjaardagsfeestjes en sportkampen organiseren.

In hoeverre kunnen ze mij hierin aanpakken of dwingen tot stopzetten of een andere aanpak te nemen?
Ik start zelf in een compleet andere regio, dus ik ben geen rechtstreekse concurrentie en er stond niets over in mijn contract.
Concepten als verjaardagsfeesten en sportkampen kan je uiteraard vrij organiseren. Het is niet duidelijk wat je precies bedoelt met lessen. Uitgeschreven cursussen en dergelijke mag je uiteraard niet zonder toestemming gebruiken. Idem voor een website. 'Wat aanpassen' gaat mogelijk problemen geven. Je moet in principe gewoon een nieuwe website maken.
Je mag hen beconcurreren, maar niet met hun eigen website en materiaal, dat moet met je eigen werk en dat lijkt me niet meer dan normaal.

STP1709
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 jul 2015 19:37

Dag Redrum,
Bedankt voor de feedback.
Ik ga turnlesjes geven aan peuters en kleuters. Het idee achter de lessen (manier van aanpak en lesopbouw) zal gelijklopend zijn, dit heb ik namelijk allemaal van hen geleerd.
Verder heb ik een volledig nieuwe website laten maken, met eigen foto's, ik neem niets mee van hun cursussen of muziek (behalve wat ik dan heb geleerd en heb onthouden). Ik zal dus absoluut niets van hen gebruiken.
Ze hebben momenteel vooral commentaar op wat er op de website staat en vinden het niet mooi dat ik na 4 jaar werken eenzelfde soort bedrijf zal starten.
Verder heb ik niets ondertekend waarin staat dat ik zelf niks lag starten.
Hoef ik me dus nog zorgen te maken?

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 30 jul 2015 09:28

Ze hebben momenteel vooral commentaar op wat er op de website staat en vinden het niet mooi dat ik na 4 jaar werken eenzelfde soort bedrijf zal starten.
Verder heb ik niets ondertekend waarin staat dat ik zelf niks lag starten.
Hoef ik me dus nog zorgen te maken?
We kunnen hier niet inschatten of er mogelijks iets problematisch op uw website zou staan.
Dat ze niet tevreden zijn over concurrentie is logisch, maar ondernemen is nu eenmaal vrij. Stel je voor dat je 4 jaar in een restaurant hebt gewerkt, hoe logisch zouden ze het dan vinden om je te vragen om zelf geen restaurant te beginnen?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 aug 2015 14:13

Een idee, een manier van schrijven, een concept achter bepaalde lessen/workshops, ... mag je vrij overnemen. In beginsel is slaafse nabootsing zelfs toegelaten, zolang je geen intellectueel recht schendt of iets doet dat indruist tegen de eerlijke handelspraktijken. Voorlopig zie ik geen inbreuk, tenzij er echt iets problematisch is met "wat er op de website staat". Waar hebben ze juist problemen mee?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”