Buitenlands auteursrechtenorganisatie - youtube

Warfester
Topic Starter
Berichten: 3

Buitenlands auteursrechtenorganisatie - youtube

#1 , 02 jul 2015 04:42

Geachte,

Ik ben uit België. Ik heb een Belgisch nummer (opgenomen, geproduceerd, geregisseerd in België) door een Belgische zanger op Youtube te kijken gezet.
Ik heb zeer duidelijk de eigenaar van het nummer juist vermeld.

Doch krijg ik een strike op YouTube. Het straffe is... De strike komt van BREIN. Een organisatie zoals SABAM maar dan uit Nederland.

Hoe komt BREIN er bij om een strike tegen mij op YouTube te doen als zij voglens mij geen enkele werking heeft in België?

Het enige wat niet Belgisch is aan heel dit gedoe is de website YouTube.

Het onjuist indienen van een strike is zeer ernstig.

Heeft BREIN zijn boekje te buiten gegaan of is er toch legitimiteit aan hun strike? Heeft een buitenlandse organisatie zeggingsrecht in een ander land met content van een ander land?
Of is er een grond van samenwerking tussen verschillende landen of Europa wat dit mogelijk maakt?

Het liedje was van LEMC Tourist (een antwerpse soort rapper) en het was zijn eigen versie van Ghetto (akon). Het lied is uitgebracht in België.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jul 2015 06:07

Hoe kom jij er toe om het nummer van iemand anders eigenhandig om Youtube te zetten?

Heeft WARFESTER zijn boekje te buiten gegaan? Ja.

BREIN kan perfect, op basis van een samenwerkingsakkoord tussen de auteursrechtenorganisaties in Europa, het auteursrecht van de leden verdedigen als dat lid het zo vraagt. Youtube heeft op zich niks met België te maken, of brein dus werking heeft in België doet er niet toe.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2015 11:48

Het onjuist indienen van een strike is zeer ernstig.
Waaruit leidt u af dat dit onjuist zou zijn? Ik lees nergens in uw betoog dat u toestemming gevraagd heeft aan de rechtenhoudende partijen (zanger/groep, platenmaatschappij, schrijver, ...) of zelf in het bezit bent van deze rechten.

Reclame

Warfester
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 jul 2015 18:46

Hallo even in antwoord op de reacties:

Ik heb uiteraard toestemming van de artiest, om dit lied in YouTube op mijn kanaal up te loaden. Ook heb ik toestemming van de studio die het uitgebracht heeft.

Aan JPV: Dus er is een samenwerkingsakkoord in geheel Europa tussen de auteursrechtenorganisaties? Dat wist ik niet. Al vind ik vreemd dat BREIN op treed tegen mij aangezien ik van zowel de artiest als de studio toestemming had.
Het lid heeft niet gevraagd om op te treden tegen mijn upload. Gaat het hier op een automatische reactie van BREIN, omdat ze content online vindt die onder auteursrechten zijn? Of ben ik nog een belangrijk aspect vergeten?

Met vriendelijke groeten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 jul 2015 21:09

Zie art. 1 en art. 10 van de statuten van SABAM.

De artiest heeft zijn rechten overgedragen aan SABAM en kan dus niet zelf beslissen dat u toestemming krijgt om te uploaden. SABAM kan wél toestemming geven aan BREIN om op te treden.

Warfester
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 06 jul 2015 19:06

Met dank voor de info..

Deze topic kan voor mij gesloten worden. Het perikel rond de YouTube video is opgelost.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”