Gedichten opnames op YouTube/Vimeo/andere websites

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Gedichten opnames op YouTube/Vimeo/andere websites

#1 , 28 mei 2015 22:44

Ik schrijf al jaren poëzie en treed hiermee ook op op podia. Om mijn eigendomsrechten te beschermen registreer ik altijd mijn poëziebundels eerst bij de dienst intellectuele eigendom van de overheid (de facto is dit de FOD Economie, waar je voor 50€ je bundel indient en daarbij registratie voltrokken wordt met datum- en tijdstipstempels). Pas na registratie lees ik gedichten voor, gedichten nog niet geregistreerd ga ik nooit voorlezen.

Nu heb ik een verzoek gekregen om bij een live broadcast van poëzie enkele gedichten voor te dragen die via YouTube zouden verspreid worden. Natuurlijk goede reclame gezien je performance op het podium dan niet enkel voor die 30 a 40 mensen in de zaal te zien is, maar mensen uit andere werelddelen en verre landen kunnen meeluisteren. De vraag is: in hoeverre is dit niet riskant met het oog op intellectuele eigendom en auteursrechten? Ik ben van plan mijn poëzie (allicht in eigen beheer) te publiceren in de nabije toekomst dus wil geen risico's nemen met copyrights en auteursrechten ; en YouTube is eigendom van Google, die geen 100% zuivere reputatie hebben wat betreft ethisch aanvaardbaar gedrag...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2015 13:31

Je auteursrecht geniet automatische bescherming. Uiteraard hangt er altijd een risico aan vast, maar op zich heb je niet meer of minder bescherming als je vooraf je werk ergens registreert. Dit zorgt enkel voor een meer eenvoudige bewijsvoering achteraf.

Andere mogelijkheden zijn het iDepot of (eenvoudiger, maar minder "kracht") een aangetekende zending doen naar jezelf met je creaties en de omslag uiteraard goed gesloten bijhouden.

Een laatste punt waar je rekening mee moet houden is de gebruiksvoorwaarden van sommige sites waarop je zaken plaatst (facebook, Youtube, ...). Soms bepalen zij dat zij een recht hebben om je werk (commercieel) te reproduceren. Voor Youtube weet ik niet exact hoe het zit. Dat zou je eens moeten bekijken.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 17 jun 2015 13:45

De teksten laten homologeren bij de gemeente?

Reclame

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 09 sep 2015 16:22

Voor alle duidelijkheid: ik registreer mijn gedichten. Toen ik nog in Spanje woonde gebeurde dat bij de dienst intellectuele eigendom van de regio (deelstaat) waar ik woonde, sinds ik in België terug ben gebeurt dat bij de FOD Financiën. Daarnaast kan je je werk ook voor conservatie voor latere generaties indienen bij de Koninklijke Bibliotheek, elk document dat meer dan 4 blz telt en waarvan je 2 exemplaren indient en een depotnummer toevoegt, bewaren zij "voor de eeuwigheid".
(misschien is dat laatste nuttig als aanvulling op de registraties bij FOD Financiën, want ik meen dat die elk geregistreerd document "slechts" 30 jaar lang bewaren ; wat er daarna mee gebeurt ben ik niet zeker, en zelfs over die 30 jaar hoor ik soms tegenstrijdigheden maar blijkbaar houden ze het zelf alleszins wel 30 jaar bij in hun eigen archief. De Koninklijke Bibliotheek is een bewaarbibliotheek en houdt de 2 gedeponeerde examplaren permanent bij)

Het probleem is dat als je een opname van je gedichten online zet, zelfs al registreerde je bij FOD en/of deponeerde je bij de KBR, dat sommige sites niet meteen ethisch zijn. Ik zou m'n opnames nooit aan Facebook toevertrouwen, of YouTube, Vimeo of DailyMotion eerlijker omspringen met auteursrechten weet ik niet. Ik hoop dat ze minstens de intellectuele eigendom en copyright niet kunnen opeisen. Dat ze wel een licentie hebben om de opname te vertonen, distribueren, kopiëren etc is vrij standaard, gelijkaardige dingen staan in de gebruiksvoorwaarden van tal van online diensten (Gmail en alle Google services, Flickr, Twitter, ...). Maar ik zou de intellectuele eigendom en copyright van m'n poëzie niet graag op het spel zetten door een opname toe te vertrouwen aan een site die die rechten zelf zou opeisen.

Probleem met de "Terms of Service" goed te begrijpen is dat die doorgaans zeer langdradig en vol juridisch jargon staan, en doorgaans niet in het Nederlands vertaald zijn.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”