Mag ik een zin/citaat uit een film gebruiken?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Mag ik een zin/citaat uit een film gebruiken?

#1 , 06 mar 2015 12:53

Bij wijze van bezigheid had ik graag een klein projectje gestart waarbij ik enkele postkaartjes verkoop (met eigen foto's), waarop telkens een citaat staat uit een bekende Amerikaanse film. Er zijn enkele citaten die ik zou willen gebruiken, de ene al wat langer (volle zin) dan de ander (2-3 woorden). Voor wie de film kent, zal de knipoog dus herkennen als ze de postkaartjes zien (en ze dus leuk genoeg vinden om er te kopen).

Nu vroeg ik mij af of ik zomaar een zin uit een film kan gebruiken? Ik heb het internet al afgezocht, maar het is moeilijk om er een duidelijk antwoord op te vinden. Blijkbaar kunnen zinnen niet "copyrighted" zijn, maar wel "trademarked". Daarvoor moeten ze wel geregistreerd zijn, als ik het goed begrijp. Maar daarmee weet ik nog niet of ik de specifieke zinnen kan gebruiken.

In het straatbeeld zie je in toeristenwinkels over heel de wereld wel geregeld t-shirts hangen met beelden die verwijzen naar films. Zijn die allemaal in fout, of is er eens soort gedoogbeleid zolang het allemaal binnen de perken blijft?

Een klein voorbeeldje: http://www.spreadshirt.com/the-force-is ... 6A11528153" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is dus een t-shirt op een bekende site waarop een citaat staat uit Star Wars. Als niemand daar een probleem over maakt, lijk ik volgens mij ook veilig te zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 06 mar 2015 16:38

Een klein voorbeeldje: http://www.spreadshirt.com/the-force-is ... 6A11528153" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is dus een t-shirt op een bekende site waarop een citaat staat uit Star Wars. Als niemand daar een probleem over maakt, lijk ik volgens mij ook veilig te zitten.
Die zullen wel gelicensed zijn. 't Is niet omdat jij dat niet weet dat ze niet met alles in orde zijn. Je wil echt Disney niet op je dak hoor.

Het is niet mogelijk om hier een algemeen sluitend antwoord te geven op de vraag welke citaten voldoen aan de voorwaarden om auteursrechterlijk beschermd zijn omdat die nu eenmaal niet strikt meetbaar zijn. Lengte is bv geen factor.

Maar het zal haast per definitie om zeer herkenbare citaten gaan, en net die zullen je het snelst in de problemen brengen.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 06 mar 2015 18:17

Maar het zal haast per definitie om zeer herkenbare citaten gaan, en net die zullen je het snelst in de problemen brengen.
Tja, als het citaten zijn die je éénduidig met een film kan linken zou ik oppassen...
- May the Force be with you
- Eat my shorts
- I'll make him an offer he can't refuse
- I'll be back!
- Heeeeeeere's Johnny!
- Winter is coming
- The truth is out there
...

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 17 apr 2015 00:28

Een klein voorbeeldje: http://www.spreadshirt.com/the-force-is ... 6A11528153" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is dus een t-shirt op een bekende site waarop een citaat staat uit Star Wars. Als niemand daar een probleem over maakt, lijk ik volgens mij ook veilig te zitten.
Die zullen wel gelicensed zijn. 't Is niet omdat jij dat niet weet dat ze niet met alles in orde zijn. Je wil echt Disney niet op je dak hoor.

Het is niet mogelijk om hier een algemeen sluitend antwoord te geven op de vraag welke citaten voldoen aan de voorwaarden om auteursrechterlijk beschermd zijn omdat die nu eenmaal niet strikt meetbaar zijn. Lengte is bv geen factor.

Maar het zal haast per definitie om zeer herkenbare citaten gaan, en net die zullen je het snelst in de problemen brengen.
Er bestaan, zowel op sociale media (eg Facebook) als andere websites tal van pagina's en discussiegroepen die quotes verzamelen. Zowel uit films, manifesto's, toespraken, songteksten, boeken, ...

Bij mijn weten --corrigeer me AUB als dit fout blijkt-- mag je in bv een gedicht of boek wel een citaat gebruiken, maar natuurlijk geen gehele paragrafen overnemen. Maar het mag bijvoorbeeld wel een stuk songtekst of stukje dialoog uit een film te quoten in een recensie, of een enkele zin of paar zinnen te citeren als onderdeel van een gedicht, een boek, ...

Wat postcards betreft ben ik niet geheel zeker. Hangt er misschien ook van af in hoeverre dit voor commerciële doeleinden is of een hobbyproject. Maar in alle eerlijkheid lijkt het me vreemd dat men je hiervoor zou gaan aanklagen. Ik houd lijsten van citaten die me inspireren bij, en was van plan die op m'n toekomstige site te zetten (we hebben het dan over citaten van oa Karl Marx, Lenin, Rosa Luxemburg, Aleister Crowley, Rumi, Paulo Coelho, Oscar Wilde, ...). Sites als goodreads.com of wikiquote doen dit nu al, er bestaan ook boeken die citaten verzamelen per thema of per auteur.

Redrum
Berichten: 574

#5 , 17 apr 2015 09:54


Wat postcards betreft ben ik niet geheel zeker. Hangt er misschien ook van af in hoeverre dit voor commerciële doeleinden is of een hobbyproject. Maar in alle eerlijkheid lijkt het me vreemd dat men je hiervoor zou gaan aanklagen. Ik houd lijsten van citaten die me inspireren bij, en was van plan die op m'n toekomstige site te zetten (we hebben het dan over citaten van oa Karl Marx, Lenin, Rosa Luxemburg, Aleister Crowley, Rumi, Paulo Coelho, Oscar Wilde, ...). Sites als goodreads.com of wikiquote doen dit nu al, er bestaan ook boeken die citaten verzamelen per thema of per auteur.
Bij de meeste van de genoemde personen zijn de rechten trouwens al vervallen.

Er is inderdaad citaatrecht, maar bij de meeste commercieel interessante filmquotes zal er bv ook trademarking in het spel zijn.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 19 apr 2015 22:52

Zijn de rechten bij Lenin en Crowley al vervallen? Betwijfel ik gezien dat doorgaans +70 jaar na overlijden van de desbetreffende persoon is.

Er bestaan tal van sites waar hun quotes te vinden zijn, T-shirts in omloop met die quotes, ... En volgens de advocaat die ik ooit raadpleegde mag je citeren zolang het in een recensie is of --bij een gedicht, boek, etc-- zich beperkt tot 1 of een paar zinnen en niet tot een hele hap tekst.

(nuance: zie ook dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 18&t=63392)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”