auteurswetgeving privé draadloze video zender.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

auteurswetgeving privé draadloze video zender.

#1 , 31 mar 2015 09:42

Hi,
een kennis van mij, wil gebruik maken van een draadloos video systeem, die werkt rond de 2,4 Ghz, Omdat de eigenaar niet toelaat op één of andere vorm een kabel te (laten) trekken naar de slaapkamer.
Het betreft een appartementsgebouw, en nu zou de kans bestaan, dat de buren ongewild meekijkt naar (betaal) zenders, dat mijn kameraad bekijkt.
Maar hoe zit het juridisch dan in elkaar, met auteursrechten, naburige rechten etc etc.
Kan mijn kameraad last krijgen, omdat zijn signalen buiten zijn huis te ontvangen zijn?
Want in kleine lettertjes staat, dat de ontvangst signalen enkel in de huiselijke privé sfeer mag worden ontvangen.
We zoeken het misschien ver, maar hier, maak je de dag van vandaag van alles mee, en alle onbenulligheden, zijn voldoende, om er een rechtszaak van te maken.
Kan mijn kameraad met een gerust hart zo'n video zender gebruiken, of kijkt hij toch beter uit naar een andere oplossing, in overleg met de eigenaar?
Zo'n video zender, wordt vrij verkocht, voor huiselijk gebruik, en vergunningsvrij, maar de overdracht, is niet versleuteld, zoals het geval is bij een beveiligd wifi signaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mar 2015 09:47

Juridisch: er bestaan systemen die die zaken coderen. Strikt genomen zal hij best dit doen. (http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... ENDER.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Praktisch: zo'n systemen werken vaak niet zo goed. Had zelf zo'n systeem in een huurwoning geinstalleerd, de kwaliteit van die zenders is vaak slecht. De kans dat iemand buitenshuis daar signalen van zal opvangen is al redelijk klein.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 mar 2015 12:24

Je kan ook gebruik maken van uw eigen elektriciteit binneninstallatie om signalen door te zenden. Werkt prima.
Kan verhuurder wel verbieden kabels te trekken als je ze bij verhuis terug wegneemt en de schade hersteld. Dacht het niet.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 31 mar 2015 13:45

Je kan ook gebruik maken van uw eigen elektriciteit binneninstallatie om signalen door te zenden. Werkt prima.
Zoek eens op "powerline".

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

#5 , 12 apr 2015 20:38

Powerline wil ik zo weinig mogelijk gebruiken, uit respect voor de radioamateurs (waar ik ook toe behoor).
Die toestelletjes willen wel eens ongewild bepaalde frequentie's storen, en als men de wetgeving erbij neemt, mag je het frequentie spectrum niet (moedwillig) storen.
Het is gewoonweg jammer, dat België hierin zo dwars ligt. In Nederland, kan je diverse apps, van kabelboeren en zenders, gewoon de uitgang aan tv hangen, en zo kijken.Bepaalde zijn al geïntegreerd in smart tv's. Maar enkel in België, krijg je als je ze daarmee confronteert, het lullig antwoord van rechten.
Het is me steeds nog onduidelijk, waarom identiek dezelfde films in Nederland wel de apps aan tv mogen worden aangesloten en in België niet?
Het enige dat ik hierin kan bedenken, is dat de kabelboeren en iptv providers de mogelijke rechten niet (willen) betalen, en doen ze dit in Nederland wel???

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”