Boek en citeren

Anoniem2007
Topic Starter
Berichten: 1

Boek en citeren

#1 , 05 sep 2007 15:50

Hallo
ik heb een boek geschreven en op een van de pagina's een artikel, dat gepubliceerd werd op internet, geciteerd: ik heb het artikel letterlijk overgenomen + naam van de schrijver vermeld

Schrijver van het artikel vraagt nu
1) artikel te verwijderen
2) schadevergoeding

Kan dat?

Ik dacht dat ik, gezien het artikel relevant is mbt het onderwerp van het boek, en ik een bronvermelding gebruik, zoiets mag publiceren, volgens de citaatwet?

Om een voorbeeld te geven: als het boek gaat over een bepaalde vorm van scholing, en ik citeer het artikel van die schrijver, om de lezer de mening van de schrijver hierover te laten weten

Graag advies want ik weet het echt niet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 sep 2007 10:18

?Art.1.? 1. Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welke vorm ook , direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk te reproduceren of te laten reproduceren...Art.21.? 1. Het citeren uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten BEHOEVE van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden, maakt geen inbreuk op het auteursrecht, voorzover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.Het citeren bedoeld in het vorige lid moet de bron en de naam van de auteur vermelden, tenzij dit niet mogelijk blijkt.?(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

donstefano
Berichten: 5

#3 , 17 okt 2007 13:39

Men spreekt meestal over fair use (ik weet niet wat de term is). Dit wil zeggen dat je voor bv een wetenschappelijk publicatie een deel mag overnemen, mits citatie. Je citeert bv letterlijk een paar regels, of zelfs paragrafen. Je hebt hiervoor geen toestemming nodig. De situatie verandert wanneer je bv ee, aanzienlijk deel van een publicatie overneemt, bv een hele bladzijde, of een aanzienlijk percentage van het werk , of zlfs het hele werk. In dat geval moet je toestemming krijgen, en soms zelfs betalen. Je vermeldt dat je een volledig artikel hebt overgenomen: Wel, in dat geval heb je toestemming nodig, en kan de auteur een vergoeding vragen voor dit gebruik

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 24 apr 2008 16:38

Ik denk dat je inderdaad best dat artikel verwijderd. Kwestie van die schadevergoeding zou ik toch proberen daar onderuit te geraken. Moet kunnen denk ik. Vermoedelijk heeft die persoon nog geen schade geleden.

Je kan natuurlijk een deel van dat artikel laten staan en bronvermelding doen. Dat mag wel blijkbaar.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”