Nederland - Belgi

StevenK
Topic Starter
Berichten: 2

Nederland - Belgi

#1 , 18 jan 2006 17:26

Hallo,

Onderstaande vraag heb ik reeds op een Nederlands forum geplaatst en hoewel ik wel de Belgische auteurswet heb kunnen vinden, heb ik niet kunnen vinden hoe het met de rechtsmacht zit.
Volgens de AW 1912 (artikel 15) mag je nieuwsberichten met bronvermelding overnemen.

In Belgi? (auteurswet 1995) mag dit niet.

Welke mogelijkheden heeft nu een Belgische rechthebbende wanneer een Nederlandse webmaster van een Nederlandse site, die zich op Nederlanders richt, een nieuwsbericht met bronvermelding overneemt van een Belgische ?

Ik vermoed dat je meteen al tegen een rechtsmacht probleem aan loopt in Belgi? en dat je moet procederen in Nederland ?

Wat zal de Nederlandse rechter dan doen ? Volgt 'ie de Nederlandse of de Belgische wet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 18 jan 2006 18:58

misdaden via internet zijn bijna niet aanvechtbaar wegens te groot werkterrein.
veel kans dat nederlands gerecht zich onbevoegt verklaart om dat het van belgische site is gehaald en het belgische gerecht omdat het op nederlandse site staat.

StevenK
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 jan 2006 19:00

misdaden via internet zijn bijna niet aanvechtbaar wegens te groot werkterrein.
veel kans dat nederlands gerecht zich onbevoegt verklaart om dat het van belgische site is gehaald en het belgische gerecht omdat het op nederlandse site staat.
Het Nederlands gerecht zal zich zeker bevoegd verklaren, nu het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering specifiek de rechtsmacht erkend van de Nederlandse rechter wanneer er in Nederland een onrechtmatige daad is gepleegd.

Ik ben nu op zoek naar hoe nu precies wettelijk de rechtsmacht in Belgi? is geregeld.

Reclame

Nemine Contradicente
Berichten: 33
Locatie: Tilburg, Noord Brabant
Contacteer: Website

#4 , 26 jan 2006 06:21

Interessante kwestie, ik ben ook wel nieuwsgierig.

Bumpje StevenK :wink:
[i]Legere, Iudicare, Reparare.[/i]

Anoniem

#5 , 24 feb 2006 06:40

Vraagje
Mijn moeder is net overleden (zij was weduwe). Ik heb nog een broer maar die is x aantal jaren overleden. Ik heb een zoon en hij had er eentje. Zijn weduwe en wij (moeder en de rest van de familie) hadden h??l geen contact meer. Mijn moeder had een redelijke spaarboek en daar had ik de volmacht over. Kunnen wij er iets aan doen om de weduwe en zoon , bij wijze van spreken, te onterven want zij verdienen het niet om mee te erven
Dank

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 24 feb 2006 07:54

je broer is eveneens een erfgenaam van jullie moeder en heeft recht op zijn erfdeel. daar je broer voor overleden is gaat zijn deel zonder dat er ook maar 1cent aan mag ontbreken, naar zijn erfgenamen.
Daar je broer een kind heeft is dit kind zijn erfgenaam en daar kan je niets aan veranderen.

wil je meer wetten over erfenis recht kijk dan op
www. erfenisrechten.be

paul

#7 , 24 feb 2006 18:11

Vraagje
Mijn moeder is net overleden (zij was weduwe). Ik heb nog een broer maar die is x aantal jaren overleden. Ik heb een zoon en hij had er eentje. Zijn weduwe en wij (moeder en de rest van de familie) hadden h??l geen contact meer. Mijn moeder had een redelijke spaarboek en daar had ik de volmacht over. Kunnen wij er iets aan doen om de weduwe en zoon , bij wijze van spreken, te onterven want zij verdienen het niet om mee te erven
Dank
Als men g??n contact meer heeft of wilt met zijn ouders , heeft men ook geen recht vind ik op hetgeen waarvoor zij werkten !? Velen hoor ik willen hun vader of moeder niet meer kennen maar hun erfenis wel....Ja zal Sperwer zeggen : maar de wet zegt..... : Ik zeg altijd er moet een :wet :zijn, maar er is ook een :geweten:
Moest ik mijn moeder zo behandeld hebben , zou ik mezelf onterft hebben.... Wilde mijn (niet juridische) mening daarover eens kwijt. Groet Paul

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 24 feb 2006 23:15

spijtig genoeg zijn de wetten niet altijd menselijk, maar wat wil je ze zijn dan ook maar door mensen voor mensen gemaakt en zullen wel een bestaansrede hebben.
En ja, je moet nu eenmaal de wet naleven.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”