geld overschrijven naar amerika

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

geld overschrijven naar amerika

#1 , 04 jan 2013 14:16

onze zoon woont - getrouwd-dochtertje-in amerika.
we willen geld overboeken voor aankoop woning;
wat zijn de mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 04 jan 2013 14:19

Je kan geld overschrijven via de bank, of via een dienst zoals Western Union. Lijkt me vrij eenvoudig, of bedoelt u iets specifieks?

artemis
Berichten: 3294

#3 , 04 jan 2013 14:27

Western Union is wel verschrikkelijk duur en niet aangewezen indien de ontvanger over een plaatselijke bankrekening beschikt, wat hier wel het geval zal zijn.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 04 jan 2013 14:31

Ben ik het mee eens. Ik heb het ooit eens gebruikt om een toenmalige vriendin te helpen... Op 100 à 200 euro betaalde je toena l gemakkelijk 10 à 20 euro extra.. Als je dan 1000den euros wilt overschrijven...

Ik vraag me alleen af wat TS juist bedoelt. Geld overschrijven kan je naar zo goed als eender welk land, zolang de ontvanger een bankrekening heeft... Iets waar ik toch van mag aannemen dat TS weet van heeft...

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 04 jan 2013 15:41

bedankt, idd heeft m'n zoon een bankrek;
de vraag is hoeveel dit bedrag max; mag zijn, ik lees hier over eenmalig 25000 euros?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 04 jan 2013 15:45

bedankt, idd heeft m'n zoon een bankrek;
de vraag is hoeveel dit bedrag max; mag zijn, ik lees hier over eenmalig 25000 euros?
Best even binnenwippen bij uw bankier.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3294

#7 , 04 jan 2013 15:53

Ben ik het mee eens. Ik heb het ooit eens gebruikt om een toenmalige vriendin te helpen... Op 100 à 200 euro betaalde je toena l gemakkelijk 10 à 20 euro extra.. Als je dan 1000den euros wilt overschrijven...
Ik heb er ooit naar geïnformeerd als back-up bij een verre reis en de commissie kwam inderdaad op 5 à 10% uit afhankelijk van de schijf waarin het bedrag viel, maar WU werd niet goedkoper voor hogere bedragen. Zeker te vermijden dus.

Een internationale overschrijving zal wel iets kosten, maar ik weet niet hoeveel dat naar Amerika is.

Een bankcheque met de post opsturen is eventueel ook een optie. Zoon moet dan informeren wat de kosten ginder zijn om die te innen. Een Amerikaanse bankcheque hier innen kost een vast bedrag en dat was vorig jaar rond de 25€ bij mij bank. Op een klein bedrag is dat veel maar op een groot bedrag is dat niet zo veel.

Alles hangt van de grootte van het bedrag af en of de kosten vast zijn of een percent.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 04 jan 2013 16:34

Informeer bij uw bank naar de kostprijs van een elektronische overschrijving. Er is normaliter geen beperking maar weet dat in het kader van anti witwas en terrorisme de transactie gemeld zal worden eens deze in praktijk de € 15.000 overschrijdt. Voor een legitieme reden zoals de aankoop van een pand mag dat echter geen enkel probleem zorgen.

Persoonlijk zou ik gelet op de aard van het bedrag gewoon met een bankcheque aan toonder naar mijn zoon toe reizen en hem persoonlijk overhandigen... een beter excuus voor een snoepreisje is moeilijk te vinden en de VS is een prachtig land.

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 04 jan 2013 16:36

Bankcheque aan toonder????
en die dan verliezen :shock:

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 04 jan 2013 16:38

Even voorzichtig wezen ermee heh Franciscus (enveloppe in handbagage, borsttasje, ..) ....en bedoelde op naam maar mijn toetsenbord typte "aan toonder"...

Franciscus
Berichten: 38617

#11 , 04 jan 2013 17:59

Bij elektronische overschrijving is er ook een maximum bedrag om zonder kosten over te schrijven.
Vraag dat eventueel na bij uw bank.

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 04 jan 2013 22:04

In Amerika is het gebruik van cheques nog vrij algemeen. Normaal kan u vragen dat de bank-correspondent in Amerika van uw eigen bankier een cheque bezorgt bij de begunstigde. De cheque wordt dus pas in New York opgemaakt en het geld is zowiezo al ginder. Een deftig bankkantoor heeft ervaring met dergelijke verrichtingen en moet u kunnen helpen. Wij kunnen hier veel over veronderstellen ( en zeveren). Het kan dus wel zijn dat u dergelijke betaling -zeker van een groter bedrag- niet via homebanking kan doen. Waarschijnlijk moet u ook voor een bewijs/verklaring zorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 09 jan 2013 15:20

bon,ben even bij de bank geweest, overschrijven is geen enkel probleem.
mogelijk komt er controle, maar die vraag gaat naar de bank...

maar ik denk dat ik op een dwaalspoor zit...
wat is nu het verschil tussen je :
- je kinderen sponseren met gelden die komen van je spaargenot,
- een schenking doen (en dan zoveel % betalen aan reg.)

waarschijnlijk haal ik dingen door mekaar

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 09 jan 2013 16:14

Beide dingen gebeuren hier : schenking en sponsoring.
Heb vertrouwen in uw bankkantoor : laat een schenkingsdocument opmaken en laat hen de betaling doen.
Voor die schenking hoeven er geen rechten betaald te worden.

De enige vraag die kan komen van één of ander controle-orgaan is : waarom doet u die overschrijving?
Een overschrijving naar een kind is een toegelaten verrichting. Dus daar moet je niet mee zitten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#15 , 09 jan 2013 19:49

Mr.Waton
bedankt voor info

Terug naar “Andere”