Kraam- en kindergeld : wie moet het betalen ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Kraam- en kindergeld : wie moet het betalen ?

#1 , 26 jul 2011 11:47

Ik probeer al meer dan twee maanden het kraamgeld aan te vragen maar ik kan niet meer volgen. Wie moet dit nu eigenlijk betalen ? Ik heb dit aangevraagd bij mijn kinderbijslagfonds, die zeggen dat ik dit moet aanvragen via het RWK, die heb ik dan een brief gestuurd maar nooit reactie gehad en nu krijg ik te horen dat ik dit via de vader moet aanvragen. Voor mij is dit heel onduidelijk. Via de vader maar waar en hoe ?

Hetzelfde voor het kindergeld. Het kinderbijslagfonds waarvan ik kindergeld krijg voor mijn zoon heeft mij net laten weten dat zij geen kindergeld voor mijn dochter dienen te betalen, dit moet ik ook via de vader aanvragen, maar hoe kom ik te weten bij welk kinderbijslagfonds dit moet ? En wordt zij dan als eerste of tweede kind geteld ? Want dat is wel een enorm financiëel verschil dan.

Ondertussen is ze al een maand oud...

Dien ik een deel van het kraamgeld aan de vader te geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 26 jul 2011 12:08

Kraamgeld wordt betaald door dezelfde instantie als het kindergeld. Het kraamgeld kan alleen door de moeder worden aangevraagd en wordt ook alleen aan haar betaald. (ik denk niet dat u een deel aan de vader moet af staan).

Welk kinderbijslagfonds dit is dat hangt af van de werkgever van de vader.

zie ook: http://www.kids.partena.be/content/Defa ... ageID=19#b" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2011 12:59

Kindergeld word betaald aan de persoon die instaat voor het onderhoud en de opvoeding van het kind !

Dus niet automatisch de moeder, maar in de meeste gevallen is het de moeder.

En niet noodzakelijk door het bijslagfonds van de natuurlijke vader, kan ook via het bijslagfonds van het werk van de moeder zijn, en in sommige gevallen kan dit zelfs via de grootvader van het kind zijn !!

Ik heb in het verleden werknemers gehad waar dit een soepje was.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 03 aug 2011 07:57

Het kinderbijslagfonds dat aangesloten is bij de werkgever van de vader heb ik inmiddels gevonden en gecontacteerd maar zij willen geen dossier openen omdat mijn zoon kinderbijslag krijgt van een ander fonds. Maar dat fonds wil niet betalen met de reden dat beide kinderen een andere vader hebben waarvan de ene zelfstandige is en de andere werkgever... nu krijg ik dus tot hiertoe nergens kinderbijslag van en ik heb ook nog nergens kraamgeld ontvangen ondanks mijn vele brieven, e-mails en telefoontjes... en dat zonder inkomen ...

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 03 aug 2011 08:00

Kindergeld word betaald aan de persoon die instaat voor het onderhoud en de opvoeding van het kind !

Dus niet automatisch de moeder, maar in de meeste gevallen is het de moeder.

En niet noodzakelijk door het bijslagfonds van de natuurlijke vader, kan ook via het bijslagfonds van het werk van de moeder zijn, en in sommige gevallen kan dit zelfs via de grootvader van het kind zijn !!

Ik heb in het verleden werknemers gehad waar dit een soepje was.
Er is een verschil tussen kindergeld en kraamgeld. Kraamgeld gaat altijd naar de moeder. De moeder moet zelfs bij de bank een formulier laten invullen als bewijs dat het ook wel degelijk haar eigen rekeningnummer is of een gemeenschappelijke rekening...

Kinderbijslag/-geld wordt betaald aan de ouder die instaat voor de opvoeding (lees : waar het kind gedomicilieerd staat tenzij het in een instelling verblijft)

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 16 aug 2011 16:10

Kraamgeld nog steeds niet gezien en het kinderbijslagfonds betaalt ondertussen voor mijn twee kinderen het bedrag uit dat voor een eerste kind van tel is. Mijn beide kinderen worden dus als eerste kind gezien ... ik dacht nochtans dat men voor een tweede kindje meer kindergeld kreeg of ben ik fout ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2011 17:01

Ikzelf woon samen met mijn vriendin en hebben een zoontje. Het kraamgeld en het kindergeld is beide door mij aangevraagd via het sociaal secretariaat van mijn werkgever. Het is dus een fabeltje dat dit door de moeder MOET gebeuren. Het moet echter wel op de rekening van de moeder gestort worden (of een gemeenschappelijke rekening), en daarvoor hebben we bij de bank dus ook een getuigschrift moeten gaan halen dat bij de aanvraag gestopt werd.

Normaal gezien moet het sociaal secretariaat of de human resource dienst van uw bedrijf of dat van de vader hier toch mee kunnen helpen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#8 , 17 aug 2011 07:07

Gebruiker21 : De vader kan het kraamgeld aanvragen maar zonder een bewijs dat het de moeder haar bankrekening is (of een gemeenschappelijke) is de aanvraag niet volledig. Kindergeld is iets anders.

Dat van de vader ... ze zullen allemaal rap zijn. Het kindergeld voor mijn dochter komt ondertussen van dezelfde kinderbijslagkas als dat van mijn zoon ... ze weten daar perfect dat ik geen inkomen heb, alleenstaand ben en dat ik al een kind heb. En toch wordt mijn dochter als eerste kind gerekend en krijg ik voor mijn zoon een bijpassing omdat ik alleen ben en voor mijn dochter niet. Dit sleept maar aan en aan ... en ik word er echt zooooooooooo moe van. Hoe ik mijn kinderen eten geef interesseert niemand. En dan hoor je ook constant dat ze je documenten gaan opsturen. Ik heb er ondertussen al enkele tientallen moeten invullen ... en niks raakt in orde. Wat voor systeem is dat in België ? "Recht op" wat wil dat eigenlijk nog zeggen vraag ik me af

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2011 09:20

Ik begrijp het laatste deel van uw bericht niet echt. Kan je eens concreet zeggen wat er nog niet in orde is? Welke documenten je reeds ingevuld hebt, enz...? Een kind krijgen is inderdaad een administratieve rompslomp heb ik al mogen ondervinden, maar we kunnen je hier pas helpen als je ons gedetailleerd vertelt wat het probleem exact is en wat er tot nu toe al voor gebeurd is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 17 aug 2011 10:32

Wel ik zal het gedetailleerd proberen uit te leggen. Ik heb een zoon van papa A en dochter van papa B. Toen papa A destijds alles heeft aangevraagd, was dit heel snel in orde gekomen. Wij kregen toen voor hem kindergeld als eerste kind, omdat zijn andere kinderen bij hun mama gedomicilieerd waren. Lijkt me allemaal normaal.

Papa B heeft samen met mij de documenten ingevuld voor aanvraag kraamgeld en aanvraag kinderbijslag.

Het kraamgeld probeer ik al sinds de zesde maand van de zwangerschap te bekomen. Ik heb hiervoor de docmumenten opgestuurd naar het kinderbijslagfonds waarvan ik voor mijn zoon kindergeld ontvang. Zij reageerden niet. Ik heb dan na de bevalling het document voor de kinderbijslag en het attest van geboorte overgemaakt aan hen. Toen kreeg ik de reactie dat zij niet bevoegd waren om het kinder- en kraamgeld voor mijn dochter uit te betalen.

Ik heb dan de reden gevraagd en kreeg als antwoord dat mijn kinderen niet dezelfde vader hebben en dat de vader het recht moet openen via het fonds van zijn werkgever. Maar dit bleek hetzelfde fonds te zijn en dat heb ik dan ook laten weten.

Dan hebben ze een hele boterham vragen gesteld waar ikzelf eigenlijk niet eens iets mee te maken heb, maar wara ik gelukkig wel op kon antwoorden. Wat het dossiernummer was van mijn ex zijn andere dochter enzovoort ... hoe de moeder van die dochter heet ... Waarvoor dit van belang was weet ik niet maar sindsdien weer geen reacties

Dus ben ik er eens langsgegaan. Ze wisten meteen waarover het ging toen ik mijn naam zei en ze zeiden dat nu alles in orde was en dat ik binnen de 10 dagen het kindergeld zou hebben.

Nu kreeg ik ineens te horen dat ze voor mijn dochter nog geen kindergeld kunnen uitbetalen als tweede kind en ook moet nog onderzocht worden of ik toeslag kan krijgen als eenoudergezin. Maar ze weten schriftelijk al sinds de geboorte van mijn dochter dat beide kinderen bij mij gedomicilieerd zijn.

Mijn zoon wordt als eerste kind gezien met toeslag voor éénoudergezin
Mijn dochter wordt als eerste kind gezien zonder toeslag voor éénoudergezin

Maar ze hebben een gezinssamenstelling en ze weten dat ik behalve kindergeld en ondertussen onderhoudsgeld voor de dochter geen inkomen heb op dit moment.
Ik moet met 370 euro rondkomen op dit moment tot ik mag gaan werken. En het kraamgeld is nog steeds niet op de rekening verschenen.

Nu hebben ze documenten opgestuurd met de post maar deze heb ik nog niet ontvangen dus ik weet ook niet wat ik juist moet invullen. Bij mijn zoon was het allemaal niet zo ...

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#11 , 17 aug 2011 10:36

Wel ik zal het gedetailleerd proberen uit te leggen. Ik heb een zoon van papa A en dochter van papa B. Toen papa A destijds alles heeft aangevraagd, was dit heel snel in orde gekomen. Wij kregen toen voor hem kindergeld als eerste kind, omdat zijn andere kinderen bij hun mama gedomicilieerd waren. Lijkt me allemaal normaal.

Papa B heeft samen met mij de documenten ingevuld voor aanvraag kraamgeld en aanvraag kinderbijslag.

Het kraamgeld probeer ik al sinds de zesde maand van de zwangerschap te bekomen. Ik heb hiervoor de docmumenten opgestuurd naar het kinderbijslagfonds waarvan ik voor mijn zoon kindergeld ontvang. Zij reageerden niet. Ik heb dan na de bevalling het document voor de kinderbijslag en het attest van geboorte overgemaakt aan hen. Toen kreeg ik de reactie dat zij niet bevoegd waren om het kinder- en kraamgeld voor mijn dochter uit te betalen.

Ik heb dan de reden gevraagd en kreeg als antwoord dat mijn kinderen niet dezelfde vader hebben en dat de vader het recht moet openen via het fonds van zijn werkgever. Maar dit bleek hetzelfde fonds te zijn en dat heb ik dan ook laten weten.

Dan hebben ze een hele boterham vragen gesteld waar ikzelf eigenlijk niet eens iets mee te maken heb, maar wara ik gelukkig wel op kon antwoorden. Wat het dossiernummer was van mijn ex zijn andere dochter enzovoort ... hoe de moeder van die dochter heet ... Waarvoor dit van belang was weet ik niet maar sindsdien weer geen reacties

Dus ben ik er eens langsgegaan. Ze wisten meteen waarover het ging toen ik mijn naam zei en ze zeiden dat nu alles in orde was en dat ik binnen de 10 dagen het kindergeld zou hebben.

Nu kreeg ik ineens te horen dat ze voor mijn dochter nog geen kindergeld kunnen uitbetalen als tweede kind en ook moet nog onderzocht worden of ik toeslag kan krijgen als eenoudergezin. Maar ze weten schriftelijk al sinds de geboorte van mijn dochter dat beide kinderen bij mij gedomicilieerd zijn.

Mijn zoon wordt als eerste kind gezien met toeslag voor éénoudergezin
Mijn dochter wordt als eerste kind gezien zonder toeslag voor éénoudergezin

Maar ze hebben een gezinssamenstelling en ze weten dat ik behalve kindergeld en ondertussen onderhoudsgeld voor de dochter geen inkomen heb op dit moment.
Ik moet met 370 euro rondkomen op dit moment tot ik mag gaan werken. En het kraamgeld is nog steeds niet op de rekening verschenen.

Nu hebben ze documenten opgestuurd met de post maar deze heb ik nog niet ontvangen dus ik weet ook niet wat ik juist moet invullen. Bij mijn zoon was het allemaal niet zo ...
Ik ben ook schulden aan het maken ... ik kan bepaalde facturen niet betalen, mijn ex neemt nu de huur over maar ik moet die wel achteraf terugbetalen en ik eet bij mijn moeder, maar die blijft dat niet trekken. Haar partner wil het eigenlijk niet meer wat ik wel begrijp.

Terug naar “Andere”