Inconsistente beslissingen Studietoelagen, wat is het toepasselijke recht?

OriyKrewge
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inconsistente beslissingen Studietoelagen, wat is het toepasselijke recht?

#1 , 10 jun 2023 23:55

Hallo iedereen,

Ik ben een rechtenstudent die er iets langer over doet. Ik heb een verhoogde tegemoetkoming op basis van mijn gebrek aan inkomen, ik woon niet thuis bij geen enkele ouder, en ik sta al jaren zelf in voor mijn kosten. Toch blijft de dienst studietoelagen stellen dat ik ten laste ben van mijn vader. Vorig jaar was de uitleg dat ik niet geplaatst was of dergelijke (dus niet weggehaald ter bescherming), dus moest ik wel ten laste zijn van mijn vader, en mijn vriendin (waarbij ik al jaren ben gedomicilieerd, en bij haar ouders) haar beslissing luidde dan weer dat ik een niet-verwante was (met inkomsten dan nog wel) die officieel bij haar woont, maar dan dat ik er voor hun telling er uitgehaald was.

Ik vraag mij daarom af welke rechter bevoegd is? Ik zou eerder denken de Raad van State. Ik vind het eerlijk wel een onnozelheid is om voor zoiets een zaak te beginnen ofzo, maar ik vind de antwoorden enorm inconsistent en dat zit niet lekker. Ik denk dat ik sowieso best al eens contact opneem met de ombudsman, die hierin kan bemiddelen, want een zaak ervan maken lijkt me stom. Maar opnieuw, de dienst Studietoelagen lijkt mij een heel aparte interpretatie te geven aan het begrip "ten laste", afwijkend van zowel de fiscaliteit als de socialezekerheid. Ze doen er ook telkens heel lang over om dan maar een vrij simpele beslissing te nemen, want vroeger had ik altijd een ja of een nee na enkele maanden. Nu gaat er wel telkens wel erg veel tijd over (9 maanden dit jaar), alvorens te beslissen op basis van zeer simpele gegevens die zal van in het begin voor zich hadden.