Inconsistente beslissingen Studietoelagen, wat is het toepasselijke recht?

OriyKrewge
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inconsistente beslissingen Studietoelagen, wat is het toepasselijke recht?

#1 , 10 jun 2023 23:55

Hallo iedereen,

Ik ben een rechtenstudent die er iets langer over doet. Ik heb een verhoogde tegemoetkoming op basis van mijn gebrek aan inkomen, ik woon niet thuis bij geen enkele ouder, en ik sta al jaren zelf in voor mijn kosten. Toch blijft de dienst studietoelagen stellen dat ik ten laste ben van mijn vader. Vorig jaar was de uitleg dat ik niet geplaatst was of dergelijke (dus niet weggehaald ter bescherming), dus moest ik wel ten laste zijn van mijn vader, en mijn vriendin (waarbij ik al jaren ben gedomicilieerd, en bij haar ouders) haar beslissing luidde dan weer dat ik een niet-verwante was (met inkomsten dan nog wel) die officieel bij haar woont, maar dan dat ik er voor hun telling er uitgehaald was.

Ik vraag mij daarom af welke rechter bevoegd is? Ik zou eerder denken de Raad van State. Ik vind het eerlijk wel een onnozelheid is om voor zoiets een zaak te beginnen ofzo, maar ik vind de antwoorden enorm inconsistent en dat zit niet lekker. Ik denk dat ik sowieso best al eens contact opneem met de ombudsman, die hierin kan bemiddelen, want een zaak ervan maken lijkt me stom. Maar opnieuw, de dienst Studietoelagen lijkt mij een heel aparte interpretatie te geven aan het begrip "ten laste", afwijkend van zowel de fiscaliteit als de socialezekerheid. Ze doen er ook telkens heel lang over om dan maar een vrij simpele beslissing te nemen, want vroeger had ik altijd een ja of een nee na enkele maanden. Nu gaat er wel telkens wel erg veel tijd over (9 maanden dit jaar), alvorens te beslissen op basis van zeer simpele gegevens die zal van in het begin voor zich hadden.

Voor de volledigheid, ik heb helemaal geen belastbare inkomsten. Ik heb wel inkomsten die compleet legaal zijn en waarmee ik alles betaal, maar deze zijn niet belastbaar en worden dus nergens in aanmerking genomen. Ik heb dit ook zo naar alle instanties gecommuniceerd, maar niemand wil ze opnemen in de berekening omdat dit geen loon, roerende inkomsten, of diverse inkomsten zijn, maar vrijgesteld vrijwilligerswerk.

Alleszins alvast bedankt! :D

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 11 jun 2023 00:11

Over dat laatste, de maximale kostenvergoedingen voor vrijwilligerswerk zijn toch veel te laag om zelfstandig van te kunnen leven?

Een student wordt in de regel als tijdelijk afwezig (en dus ten laste van de ouders) beschouwd.

Er is allereerst een interne beroepsprocedure die u moet doorlopen. Zie https://studietoelagen.be/je-ontving-ee ... rugbetalen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2023 19:02

Leen, ik heb de indruk dat deze link niet werkt.

Misschien eens proberen: https://loket-studietoelagen-app.onderw ... /aanmelden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”