Camper verkopen na overlijden

SunAmber
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Camper verkopen na overlijden

#1 , 23 mar 2024 20:30

Situatie:
Mijn ouders hebben een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen.
Mijn vader is onlangs overleden.(7/3/2024)
Graag had mijn moeder de Mobilhome willen verkopen.
Ze hebben 2 kinderen, mijn broer en ikzelf.

Vermits ze gehuwd zijn met gemeenschap van goederen, gaat alles naar mijn moeder.
Wij, als kinderen staan volledig achter haar beslissing.
Ze laat de verkoop aan mij over.

Mijn vraag:
Kan/mag dit zomaar?
Vermits we redelijk ver van elkaar wonen, zal de camper bij mij thuis komen te staan.
Kan ik dit zomaar verkopen en mijn handtekening zetten bij verkoop?
Ik weet dat ze op de camper successierechten zal moeten betalen en we dit ook moeten melden.
Verder staat het licht op groen?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

eylis
Berichten: 8842

#2 , 23 mar 2024 21:11

Kleine correctie vooraf: bij gemeenschap van goederen wordt bij overlijden van partner1, de helft van de eigendom, van partner2.
De andere helft wordt dan de naakte eigendom van de kinderen, waarover de overlevende partner het vruchtgebruik heeft.
Maar wat is nog de waarde van de camper?

SunAmber
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2024 22:39

Bedankt voor uw feedback.
Deze info heb ik per mail gekregen van een jurist.
Hier kan ik precies toch niet uit opmaken dat de naakte eigendom naar de kinderen gaat en mijn moeder het vruchtgebruik heeft, maar wel heel duidelijk vermeld wordt
dat de volle eigendom bij mijn moeder zit.
Of interpreteer ik dit fout?

De waarde van de camper zal niet zo hoog zijn, tussen de €20.000 en de €25.000.

Wat betreft het eigendom betekent dit dat dit voor de geheelheid in volle eigendom zal toebehoren aan uw moeder en dat zij hierop geen successierechten verschuldigd is, aangezien de gezinswoning vrijgesteld is. U, als kinderen, zullen ook niets moeten betalen want jullie worden op dit moment nog geen eigenaar van het onroerend goed.
Hetzelfde is voor de wagen, de camper en de rekeningen bij de bank.

Om te bepalen hoeveel successierechten er verschuldigd zijn, wordt het roerende vermogen afzonderlijk van het onroerend vermogen bekeken.
De gezinswoning is vrijgesteld van successierechten voor de langstlevende echtgenote
De eerste 50.000 euro die men als langstlevende echtgenote verkrijgt is tevens vrijgesteld.

De schijven van successierechten in rechte lijn zijn als volgt:
3% op 50.000 euro (met vrijstelling voor de langstlevende)
9% op 200.000 euro
27% op het bedrag hoger dan 250.000 euro

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2024 06:33

Kleine correctie vooraf: bij gemeenschap van goederen wordt bij overlijden van partner1, de helft van de eigendom, van partner2.
De andere helft wordt dan de naakte eigendom van de kinderen, waarover de overlevende partner het vruchtgebruik heeft.
Mogelijk hebben ze nog een beding waarbij de langstlevende echtgenoot erft. Maar inderdaad, dat is niet strikt gelinkt met gemeenschap van goederen.

Het ene gaat over tijdens leven, het andere na overlijden.

SunAmber
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2024 08:07

Bedankt voor jullie feedback.

Om even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag:
Kan mijn moeder de mobilhome verkopen, het lijkt me dan beter - bij het opstellen van een verkoopovereenkomst- dat zij haar handtekening zet en niet ik.

Vermits al de eigendommen- zowel roerend als onroerend- naar de langstlevende partner gaat, in dit geval mijn moeder, zie ik verder geen probleem.
Toch?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mar 2024 08:38

Je kan gerust de bezichtigingen en onderhandelingen met potentiële kopers doen, laat het handigste is dat je moeder haar handtekening zet.

Een volmacht om dit in haar naam te verkopen zou ook kunnen, maar dan maak je het mijns inziens nodeloos ingewikkeld.

Gebruik het als onderhandelingsstrategie. Laat haar 2 verkoopovereenkomsten tekenen zonder prijs op en hou 2 blanco andere bij de hand. Als je een uniek aanbod krijgt: gebruik de reeds ondertekenende zodat de koper er niet meer onderuit kan. Probeert de koper een matig bod te doen of heb je nog andere kopers die willen langskomen, laat de blanco’s invullen en informeer dat je moeder nog moet akkoord gaan. En laat uitschijnen dat ze op meer gehoopt had dus dat je niet weet of ze aan deze prijs zal tekenen.

SunAmber
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2024 09:37

Het werken met een volmacht lijkt me inderdaad ook nodeloos ingewikkeld.
Uw tip van de 2 verkoopovereenkomsten is zeer bruikbaar, waarvoor dank.

We denken aan 2 piste: een opkoper van campers of eventueel particulier(=meer geloop/gedoe)
Bij 1 van de opkopers las ik het volgende:
Als het over een erfenis gaat hebben ze een overlijdensakte nodig(aanwezig) en een verklaring van erfenis.
Deze verklaring van erfenis is nog niet opgemaakt, weet trouwens ook niet of dit in dit geval nodig is vermits alles naar haar toe zal gaan.
Dus blijkbaar verkopen aan een eventuele opkoper is nog niet zo simpel als eerst gedacht.

Terug naar “Andere”