Woonbonus

Hellgun
Topic Starter
Berichten: 7

Woonbonus

#1 , 21 mei 2015 15:16

Beste,

Situatieschets:
Ik ben wettelijk samenwonend met een doctoraatsstudente (van dec 2014). Binnen twee maanden gaan wij een hypothecaire lening aan voor de aankoop van een appartement (1aug)
Mijn bruto belastbaar inkomen voor 2015 zal ongeveer 25k zijn, waarvan ik dus max 30% of 7500 EUR via de huwelijksquotiënt kan doorgeven aan mijn vriendin.
Hiervan is al 7000 onbelast waardoor er maar 500 EUR overblijft voor de woonbonus.

Klopt deze redenering? Woonbonus is een fiscale vrijstelling dus er moet inkomen aanwezig zijn om het volledig te benutten?

Kunnen jullie hier wat meer uitleg en duiding bij geven hoe dit net werkt?

Bedankt op voorhand.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mei 2015 20:42

1. Na aftrek van de beroepskosten zal er minder dan 7.000 € aan uw partner worden toegekend.
2. Dit aanslagjaar 2015 is , onder bepaalde voorwaarden, de woonbonus een belastingkrediet geworden. Dwz. dat, zelfs als er geen belastingen betaald moeten worden, deze vermindering toch wordt uitbetaald. Dit jaar zou dat 760 € zijn , nl. 25 % van 3.040 €. Ik kan momenteel wel niet bevestigen dat dat volgend jaar, dus voor een nieuwe lening van 2015, ook van kracht is.
Voor u zelf is er volledige toepassing van de woonbonus, nieuwe versie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”