Starten met crowdfunding

wouterdm
Topic Starter
Berichten: 1

Starten met crowdfunding

#1 , 26 jul 2014 15:05

Voor een eenvoudig ontwikkelingssamenwerkingsproject te starten ben ik op zoek naar financiële donors. Die wil ik treffen met crowdfundingplatforms.
Het project is nog niet bestaande. Met crowdfunding is het de bedoeling een pilootproject te starten.
Ik vraag me af hoe een persoon in België crowdfunding kan starten zonder een bijkomende organisatie te moeten oprichten. Meteen impliceert dit (vermoed ik) voor de Belgische wetgeving dat ik persoonlijk met eigen middelen iets of iemand help.

Ik vermoed dat als ik de crowdfunding (nationaal en internationaal) op een aparte rekening die op mijn naam staat laat toekomen dat ik daar ook vrij hoge belastingen op moet betalen?
Wordt crowdfunding aanzien als een schenking tussen twee partijen of als een inkomen vanaf een bepaalde grens?

Bottomline is dat ik nu als persoon geld zou inzamelen, een pilootproject op poten zou zetten om, indien het succes heeft, achteraf een financiële structuur rond te bouwen. Welke gevolgen heeft crowdfunding tussen een persoon en de fiscus?
Bijkomende informatie: Zelf ben ik tijdelijke leerkracht en zelfstandig in bijberoep.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding