notariskosten

LDB
Topic Starter
Berichten: 88

notariskosten

#1 , 16 dec 2011 19:11

Mijn moeder is overleden in april 2011 en de successierechten en notariskosten daaromtrent
werden in oktober vereffend via de notaris in oktober 2011.
Op 12 december krijgt mijn vader een schrijven van de notaris met het volgende "bij nazicht uit de boekhouding blijkt dat de kosten van registratie en het uitvoeringsereloon met betrekking tot gifte tussen echtgenoten, verleden voor notaris ..... op 24 oktober 1967 niet werden aangerekend". Mag ik u vriendelijk verzoeken de som van 255.32 euro over te maken op één van onderstaande rekeningnummers onder de vermelding van referte
"nalatenschap van .... (ons moeder).
Nu is mijn vraag (dochter) kan de notaris die na na 44 jaar zijn boekhouding nog eens nakijkt nog kosten vorderen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke
Berichten: 400

#2 , 16 dec 2011 22:57

Dit zakelijk recht is naar mijn oordeel, door z'n eigen nalatigheid, inmiddels verjaart en dus niet meer te recupereren; en hij weet dat zeer goed.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 dec 2011 15:09

Hoe kan jij, als betrokkene, na 44 jaar nog aantonen of die rekening nu al of niet betaald werd. Banken houden de rekeninguittreksels niet zo lang bij, en zelf zal je al een goede boekhouding en een hele hoop papier moeten doorzoeken om dat uittreksel nog terug te vinden.
Ik denk niet dat die notaris dat nu nog kan eisen. Dat hij, of zijn voorganger, ze niet heeft aangerekend, kan zijn omdat hij uw ouders destijds een cado wou doen.

Reclame

LDB
Topic Starter
Berichten: 88

#4 , 18 dec 2011 11:51

Omdat ik hier heel verveeld en verontwaardigd over ben over deze hele situatie ben ik in de dozen met papieren van mijn ouders alles grondig gaan nakijken en raar maar waar ik heb een kwitantie gevonden voor de som van negenhonderd frank voor schenkingen tussen echtgenoten en CASH betaald dd. 24/10/1967 (dus op datum van het verlijden van de akte). Nu stel ik mij wel de vraag hoe negenhonderd frank van 1967 nu aangegroeid zijn tot 255,32 euro anno 2011. Onze huidige notaris heeft jaren terug de praktijk van zijn vader overgenomen en ik denk dat geen van beide ooit cado's hebben of zullen geven.
Ik ga deze week langs bij de notaris om hem te melden dat ik NIET van plan ben om dit te betalen.

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 18 dec 2011 12:34

Dien een gemotiveerde klacht (omschrijven als een poging tot oplichting) in bij de Provinciale Kamer van de Notarissen; en daarna lost het een en ander zichzelve op.

pupuceke
Berichten: 22

#6 , 20 dec 2011 10:04

Kan de notaris zomaar onderhandelingskosten vragen wanneer beide partijen zelf de echtscheiding hebben geregeld en overgeschreven en enkel bij de notaris zijn gegaan om een overdracht van rechten te akteren in het kader van het gemeenschappelijk huis waarvan beide partijen akkoord waren omtrent de prijs en dat deze akte eveneens geldt als een ontbinding van de gemeenschap? Er werd in de akte van overdracht bepaald dat de kosten van de akte evenals de honoraria vallen te laste van degene die het gemeenschappelijk goed overneemt. De notaris weigert de akte door te voeren indien ik deze kosten niet betaal en de akte moet dringend morgen getekend worden opdat ik nog zou kunnen genieten van de fiscale woonbonus. Er werd nooit gezegd dat er onderhandelingskosten moesten betaald worden. Graag snel antwoord aub. Met veel dank.

Tope
Berichten: 916

#7 , 20 dec 2011 11:11

Als jij graag snel antwoord wil krijgen, dan begin je best een nieuw onderwerp.
Dit topic gaat over notariskosten in verband met giften tussen echtgenoten.

evb
Berichten: 1

#8 , 21 dec 2011 22:23

Om terug te komen op de oorspronkelijk vraag.
Is er al meer informatie over de afloop?

Mijn vader is overleden in mei 2011 en de successierechten zijn nu overgeschreven.
Bij de factuur van onze notaris, zat ook een factuur van een andere notaris, namelijk diegene die in 1999 een "registratie gifte tussen echtgenoten had gedaan", dus een schenking van mijn vader aan mijn moeder.
Het ging hier over een bedrag van 75 euro. Veel minder dan de 260 euro van de oorspronkelijke vraag, maar toch.
Het lijkt mij een zeer gelijkaardig geval.

LDB
Topic Starter
Berichten: 88

#9 , 30 dec 2011 19:30

Ben ondertussen bij de notaris geweest met die bewuste brief en heb hem gevraagd of het hier om een grap ging en heb hem duidelijk gemaakt dat ik hier niet kan om lachen. Eerst probeerde die zich er wat uit te praten met het volgende "de bediende zou het niet goed geformuleerd hebben in haar brief" en hij zou haar een aangepaste brief laten opmaken. Want zo zei hij het is wel degelijk zo dat wanneer er in het verleden een schenking gebeurd is tussen echtgenoten hierop nog kosten worden aangerekend aan de overlevende want je kan niet weten zei hij wie er eerst komt te sterven. Heb gezegd dat ik dit niet normaal vind er zijn indertijd al kosten op gerekend. Heb ook gezegd dat die bediende die de boekhouding nog eens nagezien heeft van een euvel gebeurd 44 jaar geleden, dat die nog maar eens goed moet zoeken, want ik heb een bewijs van betaling en heb hem dat ook getoond. Hij heeft er zich eerst wat proberen uit te praten, maar heeft uiteindelijk gezegd dat ik mij er niks meer moest van aantrekken en dat hij het wel zou regelen (hoe, dat is zijn zaak).

Terug naar “Andere”