zoekertje verkocht op kapaza

LeenW
Berichten: 12902

Re: zoekertje verkocht op kapaza

#16 , 26 okt 2015 10:26

Klopt, vanaf dat de Fiscus hier een prioriteit van maakt, gaan een aantal mensen een onaangename verrassing krijgen.
Tja, dan kunnen ze ook meteen de rommelmarkten gaan aanpakken... Hoeveel procent van de mensen die op een rommelmarkt staan, gaan wat ze daarmee verdienen, aangeven in hun personenbelasting? 0,0%?
En deze zouden ook zelfstandige moeten worden, net hetzelfde verhaal als hierboven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 26 okt 2015 12:59

En deze zouden ook zelfstandige moeten worden, net hetzelfde verhaal als hierboven.
Leen, ik heb het hier niet over de veelverkopers, maar over de particulier die op Kapaza af en toe eens een DVD-tje verkoopt die hij niet meer bekijkt, en de wijkbewoner die éénmaal per jaar meedoet aan de wijkrommelmarkt. Ik denk dat het wat absurd is om tegen deze mensen te zeggen dat ze zelfstandige moeten worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12902

#18 , 26 okt 2015 13:13

Dat is natuurlijk iets anders. Anderzijds, als men een organisatie met een jaarlijks mosselfeest gaat belasten, moet men consequent zijn en in principe ook de jaarlijkse rommelmarkt gaan belasten. Er is dan immers sprake van regelmatigheid (een voorwaarde volgens Art 4 btw). Omzet speelt in deze niet mee.

Maar ik betwijfel sterk dat ze hier ooit mee gaan beginnen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 26 okt 2015 16:08

Dat is natuurlijk iets anders. Anderzijds, als men een organisatie met een jaarlijks mosselfeest gaat belasten, moet men consequent zijn en in principe ook de jaarlijkse rommelmarkt gaan belasten. Er is dan immers sprake van regelmatigheid (een voorwaarde volgens Art 4 btw). Omzet speelt in deze niet mee.
Die regelmatigheid valt moeilijk te controleren. Iemand die in 2014 op de rommelmarkt stond, staat niet noodzakelijk ook in 2015 op de rommelmarkt... De inkomsten van de organisatie die de rommelmarkt organiseert (het sta-geld dat de deelnemers betalen, dus) is een andere zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#20 , 26 okt 2015 16:27

De fiscus is wel begonnen met het plukken van 'laaghangend fruit' op de online verkoopmarkt; ttz personen geregistreerd als particulier die een aantal transacties doen die overduidelijk wijzen op een 'geregeld' karakter dat daarenboven naar frequentie toe de limieten van particulier gebruik ruim overstijgt. Het gaat dan wel om 'overduidelijke' gevallen, zoals bv. de verkoper die 10 transacties per week doet gedurende een jaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12902

#21 , 26 okt 2015 16:31

Dat is natuurlijk iets anders. Anderzijds, als men een organisatie met een jaarlijks mosselfeest gaat belasten, moet men consequent zijn en in principe ook de jaarlijkse rommelmarkt gaan belasten. Er is dan immers sprake van regelmatigheid (een voorwaarde volgens Art 4 btw). Omzet speelt in deze niet mee.
Die regelmatigheid valt moeilijk te controleren. Iemand die in 2014 op de rommelmarkt stond, staat niet noodzakelijk ook in 2015 op de rommelmarkt... De inkomsten van de organisatie die de rommelmarkt organiseert (het sta-geld dat de deelnemers betalen, dus) is een andere zaak...
En die organisatie heeft ook de gegevens van de standhouders, perfect te controleren dus.

Redrum
Berichten: 574

#22 , 27 okt 2015 10:12

"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."
En wat is de definitie van "geregeld"? Als ik wekelijks wel iets verkoop (een DVD, een boek, etc...) op een tweedehands site, is dit dan "geregeld"? ."
Ja, zonder twijfel. Niemand zegt hier dat de fiscus daar noodzakelijk over gaat struikelen, maar als ze willen kunnen ze dat
Bij je personenbelasting moet je trouwens je inkomsten aangeven. Niet je winsten of verliezen.
Als je je inkomsten moet aangeven, dan zou je in principe ook je uitgaven moeten kunnen aangeven, niet?."[/quote]

Inderdaad. Dat kan je dan ook.
Verkopen met verlies is op zich ook verboden. :twisted:
Dan is zowat 95% van de mensen die op Kapaza of 2dehands verkopen illegaal bezig :wink:.[/quote]

Inderdaad. Ik heb daar geen bijzondere mening over, maar wettelijk gezien zijn ze vaak in overtreding. Dura lex sed lex zeker?

Redrum
Berichten: 574

#23 , 27 okt 2015 10:17

Klopt, vanaf dat de Fiscus hier een prioriteit van maakt, gaan een aantal mensen een onaangename verrassing krijgen.
Tja, dan kunnen ze ook meteen de rommelmarkten gaan aanpakken... Hoeveel procent van de mensen die op een rommelmarkt staan, gaan wat ze daarmee verdienen, aangeven in hun personenbelasting? 0,0%?
En deze zouden ook zelfstandige moeten worden, net hetzelfde verhaal als hierboven.
Wees maar zeker dat de ambulante handel gecontroleerd wordt. Veel regelmatige 'leurders' zijn trouwens wel degelijk zelfstandige.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 27 okt 2015 10:58

En die organisatie heeft ook de gegevens van de standhouders, perfect te controleren dus.
Ik denk niet dat ons wijkcomité na een paar jaar die lijst met deelnemers van een paar jaar terug nog heeft, hoor... Het zal iets anders zijn bij orgnaisatoren van een wekelijkse rommelmarkt, maar zo'n accosionele? Ik denk niet dat daar héél erg veel administraite van gaat bijgehouden worden, eens het "evenement" gepasseerd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12902

#25 , 27 okt 2015 11:03

En die organisatie heeft ook de gegevens van de standhouders, perfect te controleren dus.
Ik denk niet dat ons wijkcomité na een paar jaar die lijst met deelnemers van een paar jaar terug nog heeft, hoor... Het zal iets anders zijn bij orgnaisatoren van een wekelijkse rommelmarkt, maar zo'n accosionele? Ik denk niet dat daar héél erg veel administraite van gaat bijgehouden worden, eens het "evenement" gepasseerd is...
Dan legt u hen best hun boekhoudkundige verplichtingen nog eens uit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 27 okt 2015 11:03

Inderdaad. Dat kan je dan ook.
Mmm, interessant. Ik heb het eens opgezocht en kom hier op uit:
http://www.kunstenloket.be/nl/advies/ve ... -inkomsten

Je kan dus inderdaad je kosten inbrengen. Ik vermoed dat ik dan gewoon de kassaticketjes moet bijhouden van de DVD's / Blurays die ik al eens verkoop? (Ik hou deze sowieso bij voor garantiedoeleinden, dus da's geen probleem). Wel een beetje overkill aan administratie, aangezien ik alle films die ik verkoop sowieso voor een lagere prijs dan de nieuwprijs verkoop. Aangezien je verlies toch niet kan inbrengen, zou het op mijn belastingsaangifte dus geen enkel verschil maken of ik nu mijn kapaza verkopen zou aangeven (en dan uiteraard ook de kosten inbreng). Enkel meer werk voor de belastingsdiensten. Ik ga het dus maar zo laten... :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 27 okt 2015 11:07

Dan legt u hen best hun boekhoudkundige verplichtingen nog eens uit.
Een lijst van wie daadwerkelijk op een rommelmarkt staat (wat nog altijd niet hetzelfde is als een lijst van personen die 20 € betaald hebben om er te MOGEN staan, want velen haken af als het regent, of er komt iets tussen, of... en dan wordt die €20 niet terugbetaald) behoort volgens mij niet tot hun boekhoudkundige verplichtingen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12902

#28 , 27 okt 2015 11:22

Dan legt u hen best hun boekhoudkundige verplichtingen nog eens uit.
Een lijst van wie daadwerkelijk op een rommelmarkt staat (wat nog altijd niet hetzelfde is als een lijst van personen die 20 € betaald hebben om er te MOGEN staan, want velen haken af als het regent, of er komt iets tussen, of... en dan wordt die €20 niet terugbetaald) behoort volgens mij niet tot hun boekhoudkundige verplichtingen...
Allemaal irrelevant, er is voldoende rechtspraak dat de intentie op handelingen uit te voeren voldoende is om als belastingplichtige aangeduid te worden. De handelaar moet dan zelf bewijzen dat hij er niet stond.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 27 okt 2015 11:35

Allemaal irrelevant, er is voldoende rechtspraak dat de intentie op handelingen uit te voeren voldoende is om als belastingplichtige aangeduid te worden. De handelaar moet dan zelf bewijzen dat hij er niet stond.
:roll: :roll: Allemaal niet reëel, zou ik zo zeggen... Je denkt toch echt niet dat de fiscus tijd en volk heeft om "standhouders" op een wijkrommelmarktje dat hooguit één keer per jaar georganiseerd wordt, te controleren? De dag dat ze daar een prioriteit van gaan maken is de hel al lang toegevroren, hoor...

En dan nog: hoe gaat de fiscus bewijzen dat je ook daadwerkelijk iets verkocht hebt? Voor hetzelfde geld waren al uw vraagprijzen veel te hoog. En is nog altijd aan de eiser om te bewijzen, hé. Dus tenzij de fiscus daadwerkelijk kopers van uw spullen kan optrommelen als getuige, gaan ze héél erg moeilijk kunnen bewijzen wat uw inkomsten waren. Daar dus tijd insteken, kost héél erg veel geld, terwijl het waarschijnlijk zo goed als niets opbrengt. De fiscus moet wel héél dom zijn om daar dus prioriteit aan te geven (en als ze dit al zouden doen, gaat dit onvermijdelijk in de media komen. Dat willen ze al zeker niet...).
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 27 okt 2015 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12902

#30 , 27 okt 2015 11:40

Ze hebben daar speciale opsporingsdiensten voor, maar de naam schiet mij even niet te binnen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”