Kan fincanciën zomaar rekeningen blokkeren?

Elke76
Topic Starter

Kan fincanciën zomaar rekeningen blokkeren?

#1 , 12 sep 2014 21:17

Beste,

In mei krijg ik een rekening van de belastingen voor een bedrag van 310,09 euro, te betalen voor 16 juli.
Door een misverstand klasseer ik deze rekening in de overtuiging dat ik ze betaald heb zonder dat dit het geval is.
Op 26 augustus verstuurt de FOD een herinnering voor deze rekening, niet aangetekend, zonder datum op de brief, zonder uiterste betaaldatum, ik ontvang de brief een van de laaste dagen van augustus.
Het is een hectische periode met een dochter van 3 die in spoed belandt, de eerste schooldagen en een ferme verkoudheid, ik probeer de week door te komen en plan in het weekend mijn betalingen, waaronder deze rekening. Ik krijg hier echter de kans niet toe, op dinsdag 2 september wordt opdracht gegeven mijn rekeningen te blokkeren, op vrijdag 5 september stel ik plots vast dat ik geen enkele betaling meer kan doen, dat ik ook geen geld meer kan afhalen.
Ik sta er alleen voor met een dochtertje van 3 en ik ga een week later een nieuw weekend in zonder dat ik aan mijn rekeningen kan, ik kan geen geld afhalen, ik kan geen boodschappen doen, naar de dokter gaan, medicatie halen, mijn rekeningen betalen.
Kan dit zomaar? Mag de FOD zomaar rekeningen blokkeren zonder dat er enig aangetekend schrijven is, zo kort na een eerste aanmaning en zonder enige verwittiging?
Ik heb geen enkele intentie om belastingen te ontduiken, ik werk, betaal bijdragen en rekeningen, ik heb nergens schulden, ik heb me enkel vergist,
vallen dergelijke consequenties te verantwoorden?

Veel dank,
Elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 sep 2014 22:14

Ze zullen dat onder bepaalde omstandigheden wel mogen. Uw intenties mogen dan goed zijn, u bent wel een wanbetaler en vanuit hun standpunt kunnen ze heel het verhaal met uw dochter niet volgen.

Elke76
Topic Starter

#3 , 12 sep 2014 22:27

Wel een trieste maatschappij waar we in leven, als je zo snel bekeken wordt als wanbetaler en dergelijke gevolgen moet ondervinden.
Is er nog ruimte voor menselijkheid?

Reclame

wanton

#4 , 12 sep 2014 22:30

Leen, u bent wel sarcastisch ja. Tenzij er andere zaken spelen is er overacting van FOD of de bank. Zie elders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW

#5 , 12 sep 2014 22:37

Wanton, iedereen vergeet al eens iets, maar bij een herinnering zou ik toch meteen betalen. Of indien dat niet mogelijk is door omstandigheden, op zijn minst contact opnemen met de schuldeiser. Als geen van beide gebeurt, kan ik begrijpen dat de fiscus naar andere middelen gaat.

Elke76
Topic Starter

#6 , 12 sep 2014 22:40

Beste Leen, er waren 3 werkdagen, erg veel is dat niet hé. En wat als ik op vakantie was geweest en de brief dus niet had gezien? Of de postbode had de brief niet gebracht?

LeenW

#7 , 12 sep 2014 22:45

Tussen 16 juli en 5 september tel ik meer dan 3 werkdagen, maar goed, dat helpt uw situatie er niet op voort.

Ministeries zijn uiteraard gesloten tot maandag, dus de enige kans ligt bij uw bank. Hoor morgenvroeg daar eens wat ze kunnen doen. Hou er ook rekening mee dat het bedrag intussen kan opgelopen zijn door interesten en/of kosten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2014 22:46

Is al een maand + 10 dagen en dan nog eens minstens 7.
Wat als ze een GDW hadden gestuurd? was de schuld ineens verdubbeld.
Bel naar FOD Fin- de nummer zal zeker op het belastingsdocument staan en ook op de herinnering.
In mei krijg ik een rekening ... ineens betalen via uw on-line met uitvoeringsdatum juli 16.
Als er dan iets plots misloopt is het al geregeld.

Elke76
Topic Starter

#9 , 12 sep 2014 22:49

Het gaat niet over de periode tussen juli en september, wel tussen eind augustus en 2 september. Ik was me niet bewust van het feit dat ik niet had betaald, dat is pas gekomen door de herinnering. Dat er 3 werkdagen later al een beslag komt, daar gaat het over.
Jij lijkt me wel iemand die alles goed op orde heeft in het leven, bij mij loopt het soms eens niet perfect, zoals nu dus...

Franciscus

#10 , 12 sep 2014 23:03

In mei krijgt u rekening twee maanden later moet u betalen EEN maand en 10 dagen later krijgt u een herinnering.
7 dagen later wordt opdracht tot blokkeren gegeven.

Zoals reeds gezegd als u een firma was geweest had u mogelijk al een GDW aan de deur gehad ... handelaars zijn verplicht te betalen binnen de 30 dagen.

Als morgen uw bank open is vraag het dan eens na en laat het ons weten.

Stond er voldoende geld op de rekening?

Elke76
Topic Starter

#11 , 12 sep 2014 23:07

Er stond en staat nog steeds meer dan voldoende geld op de rekening. En de bank zegt dat ze niets kunnen doen, dat het nu wachten is tot de FOD de rekening weer vrij geeft. Zij kunnen niets doen, de ombudsdienst ook niet, en ik ook niet, ik kan alleen maar wachten en hopen.

LeenW

#12 , 12 sep 2014 23:11

Neem maandag contact op met het betreffende ontvangkantoor. Ga indien mogelijk zelf tot daar zodat u uw dossierbeheerder kunt spreken.

denlowie

#13 , 13 sep 2014 07:21

Door dit bewaren beslag zit daar dan op deze rekening een adertje onder het gras, het krediet die eventueel aan je rekening is verbonden word in veel banken door dit bewarend beslag, als de rekening vrij gegeven word voor zeer ruime tijd geschorst.
Een bewarend beslag is niet gezond voor de nabije toekomst, weet en lees dat de FOD dit nu zeer snel doet een bewarend beslag en gewoon beslag legen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton

#14 , 13 sep 2014 12:45

Een bewarend beslag betekent dat de bank moet zorgen dat het bedrag , zijnde 310 € , voor hen gereserveerd is. Het saldo zou moeten beschikbaar blijven voor de kliënt.
Sorry Franciscus, ik vind het straf dat FOD zoveel moeite doet - binnen die korte tijd - voor zo'n bedrag.
Elke, neem zoals Leen zegt, maandag contact met het ontvangkantoor. Dit is mi. vlug te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#15 , 13 sep 2014 13:38

http://www.spaargids.be/forum/laattijdi ... ml#p198407" onclick="window.open(this.href);return false;

op spaargids werd om 12 u 23 de normaal te volgen procedure door de fiscus beschreven

( mogelijk gaat de bank of de fiscus in de fout, en kan er mogelijk schadevergoeding worden gevraagd )

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”