betalingstermijn niet verstreken en toch loonbeslag

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

betalingstermijn niet verstreken en toch loonbeslag

#1 , 20 aug 2013 09:13

Groot was mijn verwondering toen ik deze morgen een aangetekend schrijven ontving van de belastingen. Mijn man zou loonbeslag krijgen voor de openstaande personenbelasting 2011/2012.
Ik controleerde ons aanslagbiljet en merkte op dat de betalingstermijn nog niet eens was verstreken en er een aanzegging van een uitvoerend beslag onder derden zou gebeuren voor diezelfde personenbelasting.

Dit is toch niet mogelijk ? Wat moet er nu gebeuren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira
Berichten: 89

#2 , 20 aug 2013 09:23

Handlichting van de beslagen vragen door te bellen naar het ontvangkantoor.

Enige reden dat dit mogelijk is, is als de ontvanger oordeelt dat de rechten van de schatkist in gevaar zouden zijn, en hij de betaling onmiddellijk eisbaar stelt, maar ook dat moet hij eerst per brief laten weten. Waarschijnlijk is het een overijverige invorderingsambtenaar die zijn werk als bandwerk doet en simpelweg "op het knopje" duwt.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 20 aug 2013 09:46

Klinkt mij ook vreemd in de oren.
Handlichting van de beslagen vragen door te bellen naar het ontvangkantoor.

Enige reden dat dit mogelijk is, is als de ontvanger oordeelt dat de rechten van de schatkist in gevaar zouden zijn, en hij de betaling onmiddellijk eisbaar stelt, maar ook dat moet hij eerst per brief laten weten. Waarschijnlijk is het een overijverige invorderingsambtenaar die zijn werk als bandwerk doet en simpelweg "op het knopje" duwt.
Hoe zeker kan ze eigenlijk zijn van die handlichting? MIjn ervaring is dat de belastingen alles op alles zet om die dingen te behouden, of ze nu wettelijk zijn of niet...

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#4 , 20 aug 2013 09:53

Gebeld naar het ontvangkantoor. Ontvanger is in verlof tot 3 september en blijkbaar heeft hij alle personen die op het laatste betalen (wij dus) en te laat een aanzegging laten toesturen. Op 23 augustus moet worden betaald, op 22 augustus gaat bij ons de betaling buiten, geen dag vroeger. Het beslag staat op 9 augustus.

Tussen aanslagbiljet en aanzegging hebben wij geen brief gekregen, waarom zouden wij ook, betalingstermijn is nog niet verstreken.

neira
Berichten: 89

#5 , 20 aug 2013 10:32

Zal dan wel een interimaris zijn vermoed ik. Zo'n werkwijze is niet echt koosjer. Bovendien moet de staat nu ook opdraaien voor de onterecht gemaakte vervolgingskosten (makkelijk 300€).

Handlichting gebeurt per getekende brief waarvan je kopie kan vragen. Alles hangt af van goodwill invorderingsambtenaar, die inschatting maakt van risicoprofiel van zijn "klant". Op het laatst betalen is wel totaal iets anders dan te laat betalen. Zijt ge zeker dat ge ook niets anders verschuldigd zijt? Want een dossier met niet vervallen schulden komt normaal nergens op een te behandelen lijst.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 20 aug 2013 11:19

Dus een aangetekend schrijven sturen en de handlichting vragen ? Wat moet ik daar dan in zetten ? Ik heb navraag gedaan, er zijn geen verdere openstaande schulden.

De staat heeft geld nodig om hun begroting rond te krijgen. ;-)

mava105
Berichten: 22290
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 aug 2013 11:33

Op 23 augustus moet worden betaald, op 22 augustus gaat bij ons de betaling buiten, geen dag vroeger. .
Pas op hiermee: 23 augustus is de datum dat het bedrag OP DE REKENING van de fiscus moet staan.
Uw bank heeft mogelijks nog een paar dagen tijd nodig om de betaling te verwerken.
Heb zelf al ondervonden wat het kost als de centjes 1 (één) dag te laat in hun kassa zit.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#8 , 20 aug 2013 11:41

interesten worden maar gerekend vanaf 30 augustus. Staat netjes op het aanslagbiljet :-)

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 20 aug 2013 12:11

Intresten wel maar dat ontslaat u niet op OP tijd het geld OP de rekening belastingen te storten.

neira
Berichten: 89

#10 , 20 aug 2013 12:33

Is theorie, praktijk is dat er geen enkel verschil is met op 23 augustus te betalen, of 28 augustus. Het kost je geen eurocent meer of minder.

peter kvm
Berichten: 107

#11 , 21 aug 2013 09:56

klopt Neira, maar op 28/08 kunnen er perfect al vervolgingen opgestart zijn... Gemaakte kosten blijven verschuldigd.

Aan TS: loonbeslag gelegd voor de vervaldag is te gek voor woorden (enkel bij rechten schatkist in gevaar, desgevallend moet de ontvanger u daar aangtekend van in kennis stellen en het bedrag zo onmiddelijk opeisbaar maken).

Schakel eventueel de fiscale bemiddellingsdienst in : http://minfin.fgov.be/portail2/fiscal-i ... boutus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

neira
Berichten: 89

#12 , 01 nov 2013 22:43

Toch nog even reageren, er kunnen nog geen kosten gemaakt zijn, systeem stuurt altijd eerst gewone herinneringsbrief, zonder kosten, en veertien dagen later verplicht aangetekende brief met vijf euro kosten. Pas daarna mogen duurdere vervolgingen worden ingesteld, tenzij rechten schatkist in gevaar, maar hoogst uitzonderlijk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”