Bijverdienen als student

canipl
Topic Starter
Berichten: 1

Bijverdienen als student

#1 , 19 okt 2012 13:14

Hallo,

Ik ben een masterstudent in België en zou graag als bijverdienste software verkopen. Nu vroeg ik me af hoe het zit i.v.m. belastingen, facturen opmaken (kan dit? moet dit?) etc. Ik heb hierover wat opgezocht, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Op http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...ly/student.htm" onclick="window.open(this.href);return false; is te lezen dat er voor studenten een belastingvrije som is van 7.070 euro. Wat betekent dit nu concreet?
Mag ik deze som verdienen als student zonder dat ik iets van extra statuut moet aanvragen, of is dat wel nodig?
Moet ik de verdiensten dan aangeven op mijn belastingformulier?

Als dit mag vraag ik me ook nog af hoe het dan zit met facturen of onkostennota's. Ik zou dan geen BTW-nummer hebben, dus hoe zit het hier dan mee?


Graag had ik hierop antwoord gehad, of iemand die een link heeft waar het allemaal duidelijk wordt uitgelegd. Heb ook al eens gebeld naar de dienst financiën, maar het antwoord kwam neer op: je moet zorgen dat alles in orde is, kijk eens op de website. Op de website raak ik niet veel wijzer.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#2 , 26 okt 2012 19:33

Als occasionele verdiener moet je u niet te registreren als zelfstandige in bijberoep. Bijgevolge hoef je ook geen factuur uit te reiken.
Deze inkomsten moeten wel worden aangegeven in deel 2 van de belastingen - XIV B. vakken 1200-1202
Indien deze handelingen regelmatig terugkomen moet u zich inschrijven als zelfstandige in bijberoep via een ondernemingsloket.

Je kunt van de btw vrijstelling genieten als jouw omzet niet meer dan 5 580 euro op jaarbasis bedraagt. In dat geval mag jij jouw klanten geen btw aanrekenen. Je hoeft dan ook geen btw-aangiftes indienen. (let wel op bijkomende verplichting => formulier 604a, vermelding factuur, jaarlijkse listing, dagboeken, ....)

Tot 7 070 euro belastbaar inkomen is vrijgesteld van belasting.

Als u verwacht dat uw inkomen voldoende laag zal zijn (< 1 393 euro) kunt u een vrijstelling van de sociale bijdragen aanvragen. (anders +- 80€ per kwartaal in bijberoep)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”