Aftrek van 2de verblijfplaats

tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

Aftrek van 2de verblijfplaats

#1 , 03 sep 2012 10:57

Ik woon in Antwerpen en heb oog op een job in Oostende.
Ik zie het echter niet zitten elke dag 3 uur te pendelen. Ik denk dus aan een tweede verblijfplaats (studio bv) in Oostende.
Deze zou ik tegen 5% per jaar kunnen aftrekken van de inkomstbelasting als ik mij niet vergis.

Omdat ik in het weekend niet in die woning zal zijn lijkt het mij interessant om deze te verhuren in het weekend als vakantiewoning.

Heeft dit gevolgen voor de aftrekbaarheid in de inkomstbelasting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

#2 , 03 sep 2012 13:30

ik vind nu zelf wel terug dat enkel de huur aftrekbaar is
bij aankoop heeft eenmaal een rechter dit toegekend, maar normaal is dit niet gebruikelijk om te doen
waarschijnlijk dus niet haalbaar...

edit: mijn bron was verkeerd denk ik, meerdere andere bronnen zeggen dat het wel mogelijk is om een tweede verblijf in eigendom af te schrijven

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 04 sep 2012 20:58

Beste,

Is altijd een feitenkwestie. Ik ken mensen die in Knokke wonen (echt) en in regio kalmthout werken en elke dag de verplaatsing maken. Vraag is dus inderdaad of de belasting deze studio als 100 % beroepsmatig zal aanvaarden. daarenboven is de aftrek voor particuliere gebouwen 3 % per jaar volgens boekhoudwetgeving en niet 5 %. tertio leidt het afschrijven van die studio - voor zover dit aanvaard wordt - tot een belastbaarheid van de meerwaarde bij latere verkoop van de studio. vb stel studio 100.000 euro die je gedurende 10 jaar afschrijft aan 3 % per jaar. Belastingwinst pakweg 30.000 euro X pakweg 50 % = 15.000 euro over 10 jaar. Maar stel dat je de studio na 10 jaar verkoopt aan 140.000 euro terwijl de boekwaarde dan nog 70.000 euro bedraagt : de 70.000 euro surplus zal je dan als opbrengst moeten aangeven. Stel ook aan 50 % belast = 35.000 euro ophoesten. Winst per saldo?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#4 , 05 sep 2012 14:13

Beste,

Is altijd een feitenkwestie. Ik ken mensen die in Knokke wonen (echt) en in regio kalmthout werken en elke dag de verplaatsing maken. Vraag is dus inderdaad of de belasting deze studio als 100 % beroepsmatig zal aanvaarden. daarenboven is de aftrek voor particuliere gebouwen 3 % per jaar volgens boekhoudwetgeving en niet 5 %. tertio leidt het afschrijven van die studio - voor zover dit aanvaard wordt - tot een belastbaarheid van de meerwaarde bij latere verkoop van de studio. vb stel studio 100.000 euro die je gedurende 10 jaar afschrijft aan 3 % per jaar. Belastingwinst pakweg 30.000 euro X pakweg 50 % = 15.000 euro over 10 jaar. Maar stel dat je de studio na 10 jaar verkoopt aan 140.000 euro terwijl de boekwaarde dan nog 70.000 euro bedraagt : de 70.000 euro surplus zal je dan als opbrengst moeten aangeven. Stel ook aan 50 % belast = 35.000 euro ophoesten. Winst per saldo?
Wat je vermeldt dat is de belastbaarheid in het kader van een zelfstandige activiteit waar het gebouw afgeschreven werd als bedrijfsmiddel.

Voor een particuliere aankoop (en gebruik = vraagsteller vermeldt 'zijn job') zijn de regels anders.

Daar is er slechts een meerwaardebelasting indien de woning verkocht worden binnen de 5 jaar na het verlijden van de aankoopakte.

Indien deze woning als hoofdverblijfplaats diende, dan is er zelfs totaal geen meerwaarde vanaf de datum van aankoop.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#5 , 15 sep 2012 19:17

Beste,

Het klopt dat voor particulieren een specifieke regeling geldt voor meerwaardebelasting.
Toch wel even corrigeren. vraagsteller spreekt van een aftrek van 5 % aankoopwaarde van zijn inkomstenbelasting.
Mijns inziens kan dit enkel als de betrokkene zijn beroepskosten bewijst en afziet van de forfaitaire aftrek.
indien je een onroerend goed - of een deel ervan - afschrijft in je beroepskosten genereer je dus een belastingwinst.
In die context zal het kadastraal inkomen - of het deel ervan dat overeenstemt met het gedeelte beroepsgebruik - opgesplitst worden in codes 1100 en 1106 (KI eigen beroep)
De wederkerigheid geldt hier dat in zoverre je een afschrijving (waardevermindering) boekt als beroepskost, de waardevermeerdering in de toekomst eveneens belastbaar wordt als beroepsinkomst.
Het punt is hier niet loontrekkende of zelfstandige, maar het gegeven dat je de keuze maakt een onroerend goed als afschrijfbaar bedrijfsactiva in kosten te brengen, waardoor het bij verkoop evengoed als een bedrijfsactiva belast zal worden.
Je kan als loontrekkende inderdaad geluk hebben, zeker als je bvb 10 jaar de woning afschrijft en de volgende 10 jaar niet meer. De kans is dan groot dat de belastingcontroleur het verleden niet gaat doorspitten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#6 , 20 sep 2012 12:49

Beste,

Het klopt dat voor particulieren een specifieke regeling geldt voor meerwaardebelasting.
Toch wel even corrigeren. vraagsteller spreekt van een aftrek van 5 % aankoopwaarde van zijn inkomstenbelasting.
Mijns inziens kan dit enkel als de betrokkene zijn beroepskosten bewijst en afziet van de forfaitaire aftrek.
indien je een onroerend goed - of een deel ervan - afschrijft in je beroepskosten genereer je dus een belastingwinst.
In die context zal het kadastraal inkomen - of het deel ervan dat overeenstemt met het gedeelte beroepsgebruik - opgesplitst worden in codes 1100 en 1106 (KI eigen beroep)
De wederkerigheid geldt hier dat in zoverre je een afschrijving (waardevermindering) boekt als beroepskost, de waardevermeerdering in de toekomst eveneens belastbaar wordt als beroepsinkomst.
Het punt is hier niet loontrekkende of zelfstandige, maar het gegeven dat je de keuze maakt een onroerend goed als afschrijfbaar bedrijfsactiva in kosten te brengen, waardoor het bij verkoop evengoed als een bedrijfsactiva belast zal worden.
Je kan als loontrekkende inderdaad geluk hebben, zeker als je bvb 10 jaar de woning afschrijft en de volgende 10 jaar niet meer. De kans is dan groot dat de belastingcontroleur het verleden niet gaat doorspitten.
Ik ga akkoord dat de initiëel verstrekte info niet totaal duidelijk was. Ik ging af op 'de job'. Die afschrijving van 5% stemt nergens overeen met gangbare afschrijvingspercentages, ik weet dan ook niet waar dit op slaat.

Wat je vermeldt aangaande een periode afschrijven en daarna niet meer - allicht ten einde meerwaardbelasting bij verkoop te vermijden? - dat is in het kader van een loontrekkende activiteit waar de voor een deel beroepsmatig gebruikte woning afgschreven wordt, totaal niet nodig.

Immers meerwaarden zijn niet voorzien voor afgeschreven goederen in het kader van een loontrekkende activiteit. Ik heb diezelfde opmerking ook reeds een paar maal horen vallen als je met belastingsambtenaren spreekt. Ik liet die steeds in hun denken. Het waarmaken van wat echt van toepassing is dat is maar nodig op het ogenblik dat dergelijke situatie zich voordoet.

Dus ... beroepsmatig als loontrekkende een woning afschrijven stelt geen probleem. Het enige waar moet op gelet worden dat is dat het jaar voor het jaar van verkoop de woning niet meer afgeschreven wordt en dan stoppen alle gevolgen, maw geen meerwaardebelasting omdat er niet (meer) afgeschreven wordt.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”