'achterstallige' alimentatie en belastingen

Markie
Topic Starter
Berichten: 2

'achterstallige' alimentatie en belastingen

#1 , 06 feb 2012 16:44

Korte schets:
In oktober 2008 scheiding (wettelijk samenwonend). Mijn ex en ik hadden een overeenkomst dat ik 200/maand zou betalen aan alimentatie. Dit hoefde ik tot oktober 2009 niet te betalen omdat ze me nog geld verschuldigd was. Echter in de jeugdrechtbank (oktober 2009) vroeg de ex plots 'achterstallig' alimentatiegeld vanaf oktober 2008. Ik weet zelf dat ik hieromtrent geen poot heb om op te staan, dat alimentatie steeds voorrang krijgt. Dat geld dat ik niet hoefde te betalen volgens onze 'regeling' ben ik kwijt, het zei zo. Ik heb geen zin om te gaan procederen.
Die uitspraak had wel gevolgen, want plots moest ik veel geld ophoesten. dat kon ik niet onmiddelijk. De alimentatie vanaf oktober 2009 betaalde ik correct, maar zomaar eventjes een jaar achterstal ophoesten kon ik niet. In de loop van 2010 is dit toch betaald (oa door loonbeslag) In totaal betaalde ik dus in het jaar 2010 5400 EUR alimentatie (het maandelijkse gedeelte + de achterstallen)

Nu komt mijn vraag: waarom weigert de belastingdienst die achterstallen? Ze aanvaarden enkel 2400EUR. Hun motivatie is: het is niet REGELMATIG betaald. Maar hoe kan ik nu regelmatig betaald hebben als de uitspraak van de jeugdrechtbank met 1 jaar terugwerkende kracht was? Kan ik mij beroepen op art.104 2e wetboek: 'Als het bedrag van de betreffende onderhoudsuitkeringen voor de eerste maal door de rechtbank werd vastgesteld of verhoogd en dit met terugwerkende kracht. In dit geval is de laattijdigheid van de betaling immers te wijten aan het feit dat het bedrag van de onderhoudsuitkering door de rechter met terugwerkende kracht werd vastgesteld of verhoogd'?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2012 17:59

Het onderhoudsgeld dat achterstallig is omdat het met terugwerkende kracht toegekend is door de rechtbank is aftrekbaar. De regel dat het regelmatig moet betaald worden is op dit onderhoudsgeld niet van toepassing.

Vonnis van de Rechtbank van eerste aanleg van Leuven dd. 3 april 2009 - Rol nr 07/2553/A (http://www.fiscalnet.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

"Artikel 104, 2° W.I.B. 1992 bepaalt geen termijn binnen dewelke het achterstallige onderhoudsgeld dient betaald te worden. Het bepaalt evenmin dat dit onderhoudsgeld niet aftrekbaar is als het via gedwongen tenuitvoerlegging moet geïnd worden. Het feit dat het achterstallig onderhoudsgeld betaald werd ingevolge een loonbeslag belet de aftrekbaarheid met toepassing van artikel 104, 2° W.I.B. 1992 niet."

Markie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 mar 2012 11:39

Ik had deze week een afspraak met het diensthoofd van het lokale belastingkantoor. Mevrouw maakte een akkoordverklaring op zodat ik 3000 alimentatie mag ingeven. "Dit is het maximale wat ik voor je kan doen" Als ik dit teken heb ik snel mijn geld, maar een officieel bezwaar is dan niet meer mogelijk. Nu stel ik me hier toch enkele vragen bij. Waarom aanvaard ze nu plots wel meer dan de aanvankelijke 2400Euro? Die akkoordverklaring komt bij mij over als een 'deal' sluiten. Ik dacht dat de wetgeving er was om nageleefd te worden? En vooral: wat doe ik best? Dat akkoord tekenen of toch gaan voor de volle 5400eur die ik effectief betaalde in 2010 en officieel bezwaar aantekenen?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”