Invullen lening?

Filip3
Topic Starter

Invullen lening?

#1 , 12 okt 2011 14:17

Op dit forum heb ik al veel informatie gevonden en samengevoegd. Nu wou ik graag bevestiging van wat ik al heb of dit correct is.
Situatie: Ik ben alleenstaande en woon nog thuis. Nu ben ik aan het overwegen om een appartement te kopen. Vandaar dat ik ook al enkele situaties “berekend” heb.
Stel: appartement 200.000 euro, KI 1.000, lening 100.000 euro, 15jaar

Als ik nu mijn belastingbrief zou moeten invullen, kloppen de volgende codes dan in de onderstaande situaties? En ben ik misschien nog codes of iets anders vergeten?

Ik verhuur het appartement (lening volgens oude systeem)
Alles wat nu ingevuld is op de belastingsbrief (niets speciaals)
+ code 1106: 1000 (KI)
+ code 1358: het afgeloste kapitaal dat jaar
+ code 1353: de schuldsaldoverzekering dat jaar
+ code 1146: de afgeloste interesten dat jaar
Het maximum dat ik per jaar kan terugkrijgen is 1467,38 euro per jaar. Kan dit kloppen?

Ik verhuur het appartement maar ga er na enkele jaren zelf in wonen
Zolang ik het verhuur, gelden de bovenstaande codes.
Als ik er zelf in ga wonen, moet ik code 1106 niet meer invullen, de rest van de codes blijft hetzelfde.
Het maximum is 1467,38 euro per jaar dat ik kan terugkrijgen.

Ik ga er zelf in wonen. (lening volgens enige eigen systeem)
Dan kan ik de codes voor enige eigen woning gebruiken.
+ code 1370: afgeloste kapitaal + afgeloste interesten
+ code 1374: JA
+ code 1371: schuldsaldoverzekering van dat jaar
Het maximum is 2107,69 euro per jaar terug te krijgen.
Voor code 1370: max 2080 + 690 (verhoging). Wordt deze verhoging automatisch de eerste 10 jaar erbij geteld? Code 1106 moet niet ingevuld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 okt 2011 17:08

Op dit forum heb ik al veel informatie gevonden en samengevoegd. Nu wou ik graag bevestiging van wat ik al heb of dit correct is.
Situatie: Ik ben alleenstaande en woon nog thuis. Nu ben ik aan het overwegen om een appartement te kopen. Vandaar dat ik ook al enkele situaties “berekend” heb.
Stel: appartement 200.000 euro, KI 1.000, lening 100.000 euro, 15jaar

Wat betreft de bedragen terug te krijgen , spreek ik mij niet uit! Is mede afhankelijk van uw inkomsten
Als ik nu mijn belastingbrief zou moeten invullen, kloppen de volgende codes dan in de onderstaande situaties? En ben ik misschien nog codes of iets anders vergeten?

Ik verhuur het appartement (lening volgens oude systeem)
+ code 1106: 1000 (KI)
+ code 1358: het afgeloste kapitaal dat jaar
+ code 1353: de schuldsaldoverzekering dat jaar
+ code 1146: de afgeloste interesten dat jaar
Het maximum dat ik per jaar kan terugkrijgen is 1467,38 euro per jaar. Kan dit kloppen? Oke

Ik verhuur het appartement maar ga er na enkele jaren zelf in wonen
Zolang ik het verhuur, gelden de bovenstaande codes.
Als ik er zelf in ga wonen, moet ik code 1106 niet meer invullen, de rest van de codes blijft hetzelfde.
Het maximum is 1467,38 euro per jaar dat ik kan terugkrijgen.

Van het ogenblik dat u zelf het appartement gaat bewonen , heeft u recht om gebruik te maken van de woonbonus. Dus : bedrag van de aflossingen en intrest in code 1370.

Ik ga er zelf in wonen. (lening volgens enige eigen systeem)
Dan kan ik de codes voor enige eigen woning gebruiken.
+ code 1370: afgeloste kapitaal + afgeloste interesten
+ code 1374: JA
+ code 1371: schuldsaldoverzekering van dat jaar
Het maximum is 2107,69 euro per jaar terug te krijgen.
Voor code 1370: max 2080 + 690 (verhoging). Wordt deze verhoging automatisch de eerste 10 jaar erbij geteld? Code 1106 moet niet ingevuld worden?
U zult waarschijnlijk voldoende aflossingen hebben plus intresten om maximaal te genieten van de woonbonus. Daarom : nooit uw schuldssaldopremie invullen in code 1371
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Filip3
Topic Starter

#3 , 14 okt 2011 11:15

bedankt voor de snelle reactie.

ivm de schuldssaldopremie in code 1371: ik ga inderdaad voldoende aflossingen plus interesten hebben om het maximale eruit te halen.
Bij de bank zeiden ze ook iets van de schuldssaldoverzekering op te splitsen in een ongevallen en invaliditeitsverzekering. Aangezien het nog maar een verkennend gesprek was, ben ik er niet verder op ingegaan. Iemand een idee hoe dit werkt? Voor-en nadelen?

Als ik het appartement eerst verhuur en daarna er zelf in ga wonen? neem in de helft van dat jaar. Hoe vul ik dan de belastingsbrief in?? Helft woonbonus en helft .... ??

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”