Outsourcing kleine onderneming

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Outsourcing kleine onderneming

#1 , 24 mar 2011 10:09

Ik ben een ict consulent in bijberoep (statuut kleine onderneming)

Ik ben nog niet zo lang gestart, het administratief/boekhoudkundig luik moet ik mij nog een beetje in verdiepen om mijn startende onderneming te optimaliseren... daarom volgende vragen....

Ik besteed heel wat uit in het buitenland... als kleine onderneming kan ik (is mij gezegd geweest) niets aftrekken maar dus ook geen btw aanrekenen.....

Hoe moet ik tewerk gaan praktisch gezien als ik bv 1000 aanreken en daarvan maar 200 euro effectief verdien want de overige 800 moet ik betalen aan derden omdat ik het project outsource.... hoe doe ik dat als kleine onderneming? Of is het in dat geval beter te veranderen van statuut...? Hoe moet ik dit praktisch allemaal aangeven?

Alsook heb ik onlangs een woning gekocht met een grote winkelruimte aan.... eigenlijk te groot voor een bureau van te maken (was eerst van plan het gewoon te verhuren...) maar is het toch niet interessant om dit als bureelruimte te gebruiken op papier om kosten af te trekken ofzo? en investeringen in de ruimte die eignelijk nog niet af is...? Maar wordt ik dan ook niet anders belast als ik het ooit verkoop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#2 , 24 mar 2011 14:11

Als die 800 voor jou een kost is dan moet die buitenlandse firma jou daarvoor een factuur opmaken en kan je die dan in kosten brengen. Jij factureert 1000 aan jouw klant/opdrachtgever.

Het eindresultaat voor deze opdracht is dan inderdaad 200

opgelet! Als kleine onderneming die valt onder de vrijstellingsregeling mag je max 5580 euro per jaar verdienen. Verdien je meer, schakel je over op het gewone systeem -> btw aangiften indienen.

ik hoop ook dat je ervoor gezorgd hebt dat je inschrijving in de kbo vanaf de eerste dag in orde was? dat je aangesloten bent bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen? Want uit je vraagstelling vraag ik me af hoe je je bedrijfsbeheer hebt bewezen.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 24 mar 2011 22:08

Als die 800 voor jou een kost is dan moet die buitenlandse firma jou daarvoor een factuur opmaken en kan je die dan in kosten brengen. Jij factureert 1000 aan jouw klant/opdrachtgever.

Het eindresultaat voor deze opdracht is dan inderdaad 200
En wat doe je met de BTW op de inkomende factuur voor de geleverde diensten door deze buitenlandse firma?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#4 , 25 mar 2011 08:51

Als je valt onder de vrijstellingsregeling mag je geen btw aftrekken. Stel dus dat je een factuur krijgt van 100 euro + 21 euro btw = 121 euro totaal, dan moet je het totaal (121 euro) in je kosten boeken. Indien je onder het gewone btwstelsel zou vallen zou er geen buitenlandse btw aangerekend worden (intracommunautaire verrichtingen), maar gezien je van de vrijstellingsregeling geniet moeten die buitenlandse firma's jou btw aanrekenen (als was je een particulier)

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 29 mar 2011 15:57

wat als die buitenlandse firma's niet deel uitmaken van de EU?

Ik ben aangesloten via zenito, voor mijn bedrijfsbeheer te bewijzen was mijn bachelor diploma voldoende....

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”