Ik ben een ict consulent in bijberoep (statuut kleine onderneming)
Ik ben nog niet zo lang gestart, het administratief/boekhoudkundig luik moet ik mij nog een beetje in verdiepen om mijn startende onderneming te optimaliseren... daarom volgende vragen....
Ik besteed heel wat uit in het buitenland... als kleine onderneming kan ik (is mij gezegd geweest) niets aftrekken maar dus ook geen btw aanrekenen.....
Hoe moet ik tewerk gaan praktisch gezien als ik bv 1000 aanreken en daarvan maar 200 euro effectief verdien want de overige 800 moet ik betalen aan derden omdat ik het project outsource.... hoe doe ik dat als kleine onderneming? Of is het in dat geval beter te veranderen van statuut...? Hoe moet ik dit praktisch allemaal aangeven?
Alsook heb ik onlangs een woning gekocht met een grote winkelruimte aan.... eigenlijk te groot voor een bureau van te maken (was eerst van plan het gewoon te verhuren...) maar is het toch niet interessant om dit als bureelruimte te gebruiken op papier om kosten af te trekken ofzo? en investeringen in de ruimte die eignelijk nog niet af is...? Maar wordt ik dan ook niet anders belast als ik het ooit verkoop?