Opstellen factuur kleine onderneming met BTW vrijstelling

timwuytens
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Mol
Contacteer: Website

Opstellen factuur kleine onderneming met BTW vrijstelling

#1 , 06 jan 2011 01:15

Hallo,

Ik ben onlangs gestart met een onderneming in bijberoep en heb gekozen voor de vrijstellingsregeling van BTW. Ik weet dat ik op mijn uitgaande facturen moet vermelden "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk", maar ik weet niet goed hoe ik de 'berekening' moet doen.

Ik heb al wat rondgekeken op het net, bv. http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vrag ... chise5.htm, maar ik vind nogal tegenstrijdige dingen.
Volgens de site hierboven vermeld mag ik
geen BTW in rekening moeten brengen aan zijn klanten (mag dit trouwens niet)
Op een andere site vind ik dan :
Hij koopt producten aan incl.btw zonder aftrekbaarheid, op zijn winstmarge wordt geen btw gerekend, het totaalbedrag van de factuur is de som van ("aankoop incl.btw"+ zijn winstmarge), op de factuur dient dan enkel "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" te staan.
Voorbeeldje:
Ik koop een product aan bij mijn leverancier voor 100€ excl BTW. Ik ontvang van hem een factuur van 121€, de 100€ + 21% BTW.
Laten we zeggen dat ik 10% marge wil hebben op dit product. Hoe maak ik nu de factuur op naar de klant?

Wordt dit als 'eenheidsprijs' dan 121€ + 10% (aankoop inclusief BTW + marge), 0€ BTW (mag ik niet aanrekenen) en dus een totaal bedrag van 133,1€?
Of moet de 'eenheidsprijs' de aankoopprijs exclusief BTW zijn + marge (100 + 10%), wat dus een totaal zou opleveren van 110€?! :shock:

Dat laatste is wat ik afleid uit de tekst die ik vond op de eerste site van FOD financiën. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb! Op deze manier zou ik minder aanreken aan de klant dan ik zelf betaal. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn! Anders zou ik verplicht zijn om een marge te rekenen van ten minste 21% om mijn eigen kosten te dekken, zonder dat ik er iets aan overhoudt.

Kan iemand dit aub wat verduidelijken voor mij?
Alvast bedankt,
Tim Wuytens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811
Berichten: 32

#2 , 06 jan 2011 07:45

je maakt een factuur op met het bedrag dat jij nodig hebt om uit de kosten te geraken + jouw marge.
Wat daarin zit maakt niet uit: dit kan zowel zuivere grondstoffen zijn als niet aftrekbare btw


vrijstelling van btw volgens art. 56 van het btw wetboek

timwuytens
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Mol
Contacteer: Website

#3 , 06 jan 2011 10:17

Fredje,

Bedankt voor deze bevestiging! Nu voel ik me al wat geruster.

In feite reken ik dus gewoon de BTW door naar de klant, maar mag ik niet vermelden dat op de prijs die de klant betaalt BTW berekend is. (dit is eigenlijk ook niet, ik reken gewoon mijn kosten door)
Moet ik een BTW percentage of bedrag vermelden op de factuur, of mag de maatstaf van heffing (subtotaal) ook gewoon de totaalprijs worden? Of mag ik totaal niets ivm BTW vermelden en enkel de melding van kleine onderneming erop zetten?

Dus:
subtotaal: € 150,00
BTW 0%: € 0,00
totaal: € 150,00
"Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk"

Of:
subtotaal : 150,00
Totaal: 150,00
"Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk"

Reclame

Fredje1811
Berichten: 32

#4 , 06 jan 2011 13:11

gewoon kostprijs met zin vrijstelling van btw

zeker geen btw 0% want dat zeg je dat dat goed onderworpen is aan 0% btw

groeten

Fredje1811
Berichten: 32

#5 , 06 jan 2011 13:12

ik zou het artikel waar je beroep op doet bijvermelden

vrijstelling van btw volgens art. 56 van het btw wetboek

vdt
Berichten: 2

#6 , 11 nov 2011 12:44

Tim, Fredje

Bedankt voor dit topic, hier heb ik eindelijk gevonden wat ik zocht :)
Bijkomende vraag:
Stel: ik geniet ook de BTW vrijstelling en ik maak een factuur op voor een andere onderneming. Gezien ik geen BTW bedrag op mijn factuur zet, kan mijn klant geen BTW recupereren? Is het dan wel interessant voor hem om bij mij goederen/diensten te kopen? Of zie ik dit verkeerd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2011 05:21

Voor de andere firma maakt het niet uit daar hij u geen BTW betaald heeft, moet hij hem ook niet recupereren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vdt
Berichten: 2

#8 , 13 nov 2011 13:28

Maar ik heb wel BTW betaald, en reken die dus ook door naar mijn klant...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2011 14:13

Maar ik heb wel BTW betaald, en reken die dus ook door naar mijn klant...
Jij heeft gekozen voor een kleine onderneming zonder BTW, wel dan moet je u prijzen aan passen zodat u betaalde BTW erin zit ander moet je het normaal systeem volgen, u klant kan geen BTW recupereren omdat u geen BTW afdraagt .

Je zou voor een uitzonderingsregeling niet willen dat alles zoals normaal is.

Je heeft al door deze vrijstelling al meer dan voldoende geschenken dat men dit niet meer moet bijstellen, als er een nieuwe regering komt zie ik deze regeling toch afgeschaft worden wegens te veel misbruiken, julie doen een dienst aan een particulier zonder de 21%BTW te moeten rekenen en als een ander bedrijf het zelfde wil doen kost het 21% meer voor de particulier, voor mij mag het al morgen afgeschaft worden!

Uiteindelijk zal je klant bij u als het een BTW plichtige is meer betalen, als je een dienst levert ben je even duur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chaccamacca

#10 , 19 feb 2012 23:00

Waarom zou je BTW doorrekenen aan je klant, je hebt zelf geen BTW betaald. Hoe kun je dan BTW doorrekenen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 19 feb 2012 23:51

Waarom zou je BTW doorrekenen aan je klant, je hebt zelf geen BTW betaald. Hoe kun je dan BTW doorrekenen?
Foutieve informatie!!!!! Hij heeft wel zelf btw op zijn aankopen betaald!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”