2de eigendom

Tijgerin
Topic Starter
Berichten: 3

2de eigendom

#1 , 05 okt 2010 10:45

Hallokes,

Ik heb een appartement gekocht (alleen de lening aangegaan) en sinds 2jaar woon ik samen met mijn vriend. Nu zouden wij op termijn wel ooit willen een huis bouwen samen, in de verre toekomst, maar nu begin ik me wel af te vragen hoe we dat zouden doen...

Ik wil het wel samen kopen, hoewel dat we niet getrouwd zijn, zodat de eigendom op ons beide namen staat.

Nu mijn grote hamvraag is: ga ik dan extra belast worden omdat ik dan een tweede eigendom zal hebben? Ik wil het appartement liever niet verkopen, omdat het van mijn grootouders was en ik daar emotioneel aan gehecht ben...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 okt 2010 13:53

Indien U samen met uw vriend een ander huis verwerft ( kopen of bouwen) en U gaat daar wonen , is dat appartement een tweede eigendom. Bij een lening heeft U geen recht op de woonbonus als fiscale aftrek , maar daar gelden de prindipes van het lange termijnsparen , want er is geen ' eigen en enige woning.' Concreet betekent dit dat het toegelaten bedrag van kapitaalsaflossingen ( nu ong 2000 €) 35% vermindering geeft ipv 45 of 50 % (bij woonbonus). U hoeft dan wel de KI's aan te geven , waarop U belast wordt. Deze geïndexeerde en verhoogde KI kan U evenwel neutraliseren door de intresten van de lening. Let wel : voor het appartement wordt U steeds belast op het verhoogde KI , niet op de werkelijk ontvangen huurgelden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#3 , 05 okt 2010 21:08

Wacht tot het zover is en stel dan die vraag nog eens opnieuw. Dan kunnen wij de wetgeving van dat ogenblik weergeven.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”