btw betalen op buitenlandse factuur

sari
Topic Starter
Berichten: 5

btw betalen op buitenlandse factuur

#1 , 14 sep 2010 09:11

Ik ben zelfstandige in bijberoep,
Vorig jaar (2009) had ik een werkstoeltje aangekocht (307 euro zonder btw) bij een firma in Nederland.
Door onoplettendheid van mijn kant heb ik vergeten die factuur bij mijn boekhouding te voegen (blijkbaar aan de kant gelegd en nu na lang zoeken teruggevonden)
Nu kreeg ik gisteren een brief van de BTW met de vermelding dat die factuur niet aangegeven was en ik die binnen de 8 dagen aan de btw dienst moet bezorgen.
Na even goed gezocht te hebben heb ik deze factuur teruggevonden en een kopij daarvan op de post gedaan richting BTW.
Ik veronderstel dat ik daarop de verschuldigde bw zal moeten betalen, maar kan ik ook een boete verwachten en indien ja hoeveel zou dat kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#2 , 14 sep 2010 09:23

moet je als zelfstandige in bijberoep dan ook kwartaalaangiften indienen voor de btw? of geniet je de vrijstellingsregeling?

In het eerste geval kan je de btw misschien nog regelen via de vakken 61 (verschuldigde btw) en 62 (aftrekbare btw) in je aangifte van het 3de kwartaal 2010 (307 x 21% = 64,47). Dit is natuurlijk afhankelijk van wat de bevoegde btwdienst zal zeggen.

Geniet je de vrijstellingsregeling (geen kwartaalaangiften btw indienen), dan had je een factuur met Nederlandse btw moeten vragen.

boete is mogelijk: waarschijnlijk 10 of 20% van het verschuldigde btw bedrag

sari
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 sep 2010 09:26

Bedankt voor je antwoord. Ik geniet de vrijstellingsregeling en ik had er niet op gelet dat er geen BTW aangerekend was, ook al had ik dat aan die firma doorgegeven dat ik de BTW wel moest betalen.
Ik kan maar hopen dat de boete dan nog meevalt

Reclame

chrisd
Berichten: 179

#4 , 14 sep 2010 09:38

Bedankt voor je antwoord. Ik geniet de vrijstellingsregeling en ik had er niet op gelet dat er geen BTW aangerekend was, ook al had ik dat aan die firma doorgegeven dat ik de BTW wel moest betalen.
Wat houdt je vrijstellingsregeling in en waarom moet je toch betalen?

sari
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 sep 2010 10:04

De vrijstellingsregeling houdt in dat je btw betaald op alle aankopen en deze niet terugbetaald krijgt, tevens moet je zelf ook geen btw afdragen aan de staat bij verkoop van produkten / leveren van diensten; Je maximumomzet mag jaarlijks niet hoger dan 5590 euro zijn.

Nog een vraagje aan glenn1976 of iemand anders mag ook een antwood geven hoor;
Mag ik die factuur van 2009 alsnog bij mijn boehouding van 2010 invoegen, aangezien ze niet in mijn boekhouding van 2009 voorkomt.

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#6 , 14 sep 2010 10:05

Wat houdt je vrijstellingsregeling in en waarom moet je toch betalen?
Als Sari de vrijstellingsregeling geniet (omdat jaarlijkse omzet < 5580 euro) moet hij/zij geen btw aangiften indienen.

Je moet geen btw aanrekenen, maar je hebt ook geen recht op btwaftrek op je aankoopfacturen. Die Nederlandse firma had Sari dus als een particulier moeten beschouwen en een factuur met Nederlandse btw moeten aanrekenen.

Sari had deze factuur dan voor het totale bedrag in haar boekhouding kunnen inbrengen als investering en afschrijven volgens de gebruikelijke duur.

Indien Sari wel volgens de gewone btw regeling had gewerkt, dan was het juist geweest dat zij een factuur kreeg zonder Nederlandse btw. Sari deed dan immers een intracommunautaire verwerving van goederen (ICV) en had dit via haar btw aangifte mbt het kwartaal van de aankoop via een zogenaamde nuloperatie moeten verwerken (21% btw betalen maar op hetzelfde ogenblik ook 21% btw mogen aftrekken)

sari
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 14 sep 2010 10:21

@ Glenn, idd het moest 5580 euro zijn;
Jij bent in ieder geval goed op de hoogte, waarvoor mijn dank.
Moet ik die factuur dit jaar bij mijn boekhouding steken of niet, kwestie van met alles in orde te zijn

sari
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 16 sep 2010 08:13

Ik heb ondertussen mijn boekhouding nagekeken en gezien dat er nog 2 facturen uit Luxemburg tussenzitten waarop de btw ook niet dorgerekend is, ik veronderstel dat ik dit best zelf aangeef bij de btw dienst?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”