Aftrek Beroepskosten: Woon-werkverkeer (fiets en trein)

kristofj
Topic Starter
Berichten: 2

Aftrek Beroepskosten: Woon-werkverkeer (fiets en trein)

#1 , 27 jun 2010 22:34

Ik verplaats mij naar mijn werk in Brussel met de fiets en de trein. Ik hoor verschillende mensen zeggen dat ik daarvoor een bedrag kan aftrekken op mijn belastingformulier. Niemand kan het me echter met de nodige details uitleggen. Ik leg daarom hieronder de situatie even uit en hoop dat iemand mij verder kan helpen.

1. Fiets

- werkgever (overheid) : betaalt 0,15 euro per kilometer (het is blijkbaar ondertussen verhoogd tot 0,20 euro maar dat wordt nog niet toegepast)

- kan ik nog een bedrag aftrekken als beroepskost?

- zo ja, welk bedrag? ik las ergens een eenheidsbedrag van 0,20 euro per kilometer: is dit correct? ook als ik zelf maar 0,15 euro per kilometer ontvang? en hoeveel werkdagen mag men aanrekenen, moet men dit kunnen bewijzen of is er een soort gemiddelde dat aanvaard wordt?

- de uiteindelijk formule is dan: (afstand woonplaats-station in km) x 2 x eenheidsbedrag x (aantal werkdagen) :?:

2. Trein

-werkgever (overheid): betaalt alles

- kan ik nog een bedrag aftrekken als beroepskost?

- zo ja, welk bedrag? ik las ergens 0,15 euro per kilometer: is dit correct? wat is het aantal kilometer dat men mag aanrekenen? is dit het aantal kilometer dat op het NMBS abonnement vermeld wordt? en hoeveel werkdagen mag men aanrekenen, moet men dit kunnen bewijzen of is er een soort gemiddelde dat aanvaard wordt?

- de uiteindelijk formule is dan: (afstand vertrekstation-aankomststation in km) x 2 x eenheidsbedrag x (aantal werkdagen) :?:

3. Belastingsaangifte

Indien er een aftrek mogelijk is, waar dien ik het bedrag dan in te vullen op de belastingsaangifte? In vak 1254? 1255? Moet ik de (eventuele) fietsvergoeding en treinvergoeding optellen en als één bedrag vermelden? Moet ik een verklaring of een bewijsstuk toevoegen?


Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jun 2010 23:43

1. De fietsvergoeding is vrij van belastingen , maar daar moet je niets van invullen op je aangifte. Op uw fiche 281.10 staat wel een bedrag dat U is uitbetaald , maar er staat geen code tegenover. De werkgever mag max. 15 eurocent ( wordt 20 ) uitbetalen , zonder verdere fiscale gevolgen.
2. Er is U een bedrag toegekend als bijdrage aan woon-werkverkeer , op fiche 281.10 to. code 254. Indien dit ( zeer waarschijnlijk ) to. 254 a of b is genoteerd , mag u hetzelfde bedrag als vrijstelling invullen bij code 1255. Is het echter bij code 254 C , mag je max. 350 € als vrijstelling noteren bij 1255.
3. Ik denk dat het voor U het interessantste is gewoon de forfait te aanvaarden , anders mag je geen vrijstelling noteren , wat meestal nadelig is. dwz. niets invullen bij 1258.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peter kvm
Berichten: 107

#3 , 28 jun 2010 09:10

3. Ik denk dat het voor U het interessantste is gewoon de forfait te aanvaarden , anders mag je geen vrijstelling noteren , wat meestal nadelig is. dwz. niets invullen bij 1258.

Waaruit kan jij dit concluderen???? Alles hangt af van de afstand die TS dagelijks aflegt... Al vanaf 35-40 km enkel kan het voordeliger zijn de kosten te bewijzen ipv te kiezen voor het forfait.

(zie ook art 66bis WIB 92 en KB/WIB 92 art 43/1, te raadplegen via http://www.fisconet.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 jun 2010 13:48

Wanneer hij zijn kosten woon-werkverkeer wil bewijzen , moet hij niet alleen hoger komen dan de forfait , maar mag hij bovendien geen vrijstelling inschrijven bij 1255. Dit betekent dat hij kosten moet bewijzen : forfait plus terugbetaalde kosten. Ik heb al bij meerderen ondervonden dat dat dan niet meer voordelig is.
Voorbeeld : forfatit : 3000 €. Terugbetaalde kosten code 1254 A : 1500 €. Men heeft pas voordeel indien de bewezen kosten ( afstand x2 x aantal dagen x 0.15) een uitkomst geeft hoger dan 4500 €. We komen dan pas aan een gunstig resultaat bij afstand tot werk : 70 km.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 jun 2010 14:33

Wanneer hij zijn kosten woon-werkverkeer wil bewijzen , moet hij niet alleen hoger komen dan de forfait , maar mag hij bovendien geen vrijstelling inschrijven bij 1255. Dit betekent dat hij kosten moet bewijzen : forfait plus terugbetaalde kosten. Ik heb al bij meerderen ondervonden dat dat dan niet meer voordelig is.
Voorbeeld : forfatit : 3000 €. Terugbetaalde kosten code 1254 A : 1500 €. Men heeft pas voordeel indien de bewezen kosten ( afstand x2 x aantal dagen x 0.15) een uitkomst geeft hoger dan 4500 €. We komen dan pas aan een gunstig resultaat bij afstand tot werk : 70 km.
fout: bij 4000 euro zit je zeker al positief, ongeacht het inkomen. Bij een lager inkomen kan zelfs 3000 euro al ruim voldoende zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 jun 2010 18:51

JPV , u heeft iets niet begrepen.

Wanneer men de kosten wil bewijzen en een bedrag invult in code 1258 , mag men niets invullen in code 1255 , zijnde vrijstelling woon-werkverkeer.
Men moet die vrijstelling dus ook mee verrekenen in de bewezen kosten. Die moeten dan hoger zijn dan de forfait plus het bedrag van woon-werkverkeer. ik blijf dus bij mijn stelling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kristofj
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 28 jun 2010 20:01

Eerst en vooral bedankt voor de antwoorden, en de interessante discussie! Hierbij nog enkele verduidelijkingen en verdere vragen.

1. Fiets

Op de volgende pagina had ik gelezen over de aftrek van "fietskosten": http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

De tekst zegt: "Aftrek als bewezen beroepskost. In principe kan u geen vervoerskosten inbrengen als u al een tussenkomst van uw werkgever ontvangt in uw woon-werkverkeer. Hierop bestaat één uitzondering en dat is de fiets. Als u met de fiets naar het werk gaat, dan kan u naast de belastingvrije tussenkomst van uw werkgever ook nog eens 0,20 euro per kilometer inbrengen als 'bewezen' beroepskost."

Kan dit een tegenhanger zijn van de treinvergoeding? Misschien is dit iets nieuws naar aanleiding van de verhoging van de fietsvergoeding van 0,15 naar 0,20 euro? Zou dit al gelden voor aanslagjaar 2009? Zo ja, waar kan dit ingevuld worden?

2. Trein

De afstand tussen de twee stations is een kleine 100 km, dus een kleine 200 km per dag. Uit de discussie concludeer ik dat het voordelig kan zijn om de werkelijke kosten te bewijzen. Dit zou dus betekenen: niets invullen naast code 1255, en in plaats daarvan de berekening "afstand per dag x aantal werkdagen x 0,15" invullen naast code 1258?

3. Bewijs

Hoe moet dit alles bewezen worden? Wat wordt aanzien als voldoende bewijs door de bevoegde diensten?

a) Afstand
Een kopie van mijn treinabonnement kan, denk ik, de per trein afgelegde afstand bewijzen gezien het aantal kilometers er uitdrukkelijk op vermeld staat. Is dit voldoende? Voeg ik dit gewoon bij de aangifte?

b) Aantal werkdagen
Is er een forfait? In principe kan ik het correcte aantal wel opzoeken, het echt bewijzen lijkt me moeilijker. Verklaring van de werkgever?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 jun 2010 21:14

JPV , u heeft iets niet begrepen.

Wanneer men de kosten wil bewijzen en een bedrag invult in code 1258 , mag men niets invullen in code 1255 , zijnde vrijstelling woon-werkverkeer.
Men moet die vrijstelling dus ook mee verrekenen in de bewezen kosten. Die moeten dan hoger zijn dan de forfait plus het bedrag van woon-werkverkeer. ik blijf dus bij mijn stelling.
en het maximale forfait is 3590 euro, vrijstelling 350. Samen 3940. Als je daarboven zit met je werkelijke kosten, ben je 100% zeker dat je voordeel doet.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 28 jun 2010 22:51

en het maximale forfait is 3590 euro, vrijstelling 350. Samen 3940.

De terugbetaling treinvervoer en de bijhorend totale vrijstelling ( in dit geval alles , niet 350 €) zal een heel stuk meer zijn dan 3940 €
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 29 jun 2010 07:15

en het maximale forfait is 3590 euro, vrijstelling 350. Samen 3940.

De terugbetaling treinvervoer en de bijhorend totale vrijstelling ( in dit geval alles , niet 350 €) zal een heel stuk meer zijn dan 3940 €
ah, had niet gelezen dat het over trein ging, dan heb je idd gelijk :), anders niet.

maar voor de persoon in kwestie is die 1255 nu zeker niet interessant (net zoals voor zoveel pendelaars).

Debby N
Berichten: 6

#11 , 14 mei 2011 13:23

Hallo,

Ik heb gelezen dat je de vrijstelling van de fietsvergoeding niet kan combineren met vrijstelling voor openbaar vervoer.
Als ik mijn verplaatsing een deel met de fiets, en een deel met de trein afleg, hoe kan ik de vrijstelling dan juist bepalen?

Alvast bedankt!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 14 mei 2011 13:43

Jawel , bij gecombineerd vervoer is dat mogelijk. Indien u enkele km rijdt van thuis tot aan station , daar krijg je fietsvergoeding voor. Daarvan moet je niets vermelden op uw aangifteformulier. Als je bovendien een heel traject met de trein reist , kan je daarvoor de vrijstelling genieten bij code 1255.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Debby N
Berichten: 6

#13 , 14 mei 2011 14:59

Heb nog eens verder gezocht en Artikel 38 WIB zegt: "De vrijstelling zoals bedoeld in het eerste lid, 9° ( = openbaar vervoer) kan niet voor dezelfde verplaatsing of voor een deel hiervan niet worden gecumuleerd met de vrijstelling zoals bedoeld in het eerste lid, 14° (= fiets)."
:?:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 14 mei 2011 15:36

LOgisch : u kan niet hetzelfde deel van het traject doen én met de trein én met de fiets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”