Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

personenbelasting laten invullen door boekhouder?

#1 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 12:09)

Hallo,
Ik vraag me af of het zinvol kan zijn om een personenbelasting te laten invullen door een boekhouder.
Zijn er met andere woorden ook voor de personenbelasting lucratieve postjes die je kan invullen en waar je eigenlijk niet automatisch weet van hebt? Zoals boekhouders dus voor bedrijven optimalisatie uitvoeren...
Volgens een collega van mijn vriend, boekhouder in dat bedrijf, is dit ook zo voor personenbelasting.
Maar ik betwijfel dit: je hebt nu éénmaal je attesten en gekende aftrekposten (pensioensparen, hypotheek, kinderopvang, dienstencheques,...) en volgens mij blijft het daarbij?
Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Ann
0 x

Reclame

roharro
Berichten: 11693
Locatie: Plopsaland

#2 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 12:18)

Anneliese schreef:Hallo,
Ik vraag me af of het zinvol kan zijn om een personenbelasting te laten invullen door een boekhouder.
Zijn er met andere woorden ook voor de personenbelasting lucratieve postjes die je kan invullen en waar je eigenlijk niet automatisch weet van hebt? Zoals boekhouders dus voor bedrijven optimalisatie uitvoeren...
Volgens een collega van mijn vriend, boekhouder in dat bedrijf, is dit ook zo voor personenbelasting.
Maar ik betwijfel dit: je hebt nu éénmaal je attesten en gekende aftrekposten (pensioensparen, hypotheek, kinderopvang, dienstencheques,...) en volgens mij blijft het daarbij?
Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Ann


+ energiebesparende investeringen

Of je hulp nodig hebt is verschillend van persoon tot persoon. Er zijn mensen die zelfs de terminologie niet goed begrijpen...Indien ook deel II moet worden ingevuld is het al wat moeilijker.....
0 x
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 13:21)

Ik kan het per definitie zelf. Ik weet ondertussen al wel wat ik waar moet invullen...
Maar ik heb het eerder over een eventueel voordeel om het door een boekhouder te laten doen, namelijk dat zij nog extra zaken in te vullen zien, waar een "gewone mens" niet van weet, en die bijkomend voordeel opleveren.
Maar ik betwijfel dat... en wou eens horen hier of daar ervaringen rond zijn.
0 x

darkchanges
Berichten: 32

#4 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 13:32)

M.a.w. code 1258 - andere beroepskosten? Hier wordt regelmatig naar verwezen als men het over 'trucjes' heeft...
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 13:51)

Denk het wel ja dat het vooral daar in zal zitten...
Maar als je al forfait invoert kan je dat niet meer toepassen zeker?
0 x

darkchanges
Berichten: 32

#6 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 14:06)

Nope - het is ofwel de forfait, ofwel de beroepskosten bewijzen...
Een en ander hangt vooral af van 2 grote posten of het al dan niet interessant is om voor deze formule te kiezen:
- kan je een deel van je woning inbrengen als bureau?
- woon je op voldoende afstand van je werk?
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 14:31)

- geen thuiswerk
- 6O tal kilometer toch, maar ik ga met het openbaar vervoer en volledig betaald door werkgever

Dus ik denk dat ik beter af ben met het forfait hé?
Bijkomend vraagje: het klopt toch dat, als je kiest voor het forfait, je hiervoor niks moet invullen hé? Doordat je de werkelijke beroepskosten niet invult, kies je automatisch voor het forfait. Juist?
Hoeveel bedraagt dat forfait eigenlijk?
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 14:47)

En mijn vriend:

- ook geen thuiswerk
- 18 km naar het werk, bedrijfswagen
0 x

darkchanges
Berichten: 32

#9 , 5 jaar 2 maand geleden (09 Jun 2010 14:48)

- inderdaad, in uw geval wordt het moeilijk..
- nope, niets invullen, w automatisch toegepast
- afhankelijk van uw inkomen ergens tussen 2000 en 3000 denk ik, maar als je een berekening doet (op taxonweb of een van de vele andere sites), dan kan je het exacte bedrag zien
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 5 jaar 2 maand geleden (10 Jun 2010 07:51)

Alvast bedankt voor je info!
Heb het eens berekend online: forfait van 2700 ongeveer.
Maw: dit bedrag ligt beduidend hoger dan mijn werkelijk te bewijzen beroepskosten, dus ik kies voor het forfait?
0 x

darkchanges
Berichten: 32

#11 , 5 jaar 2 maand geleden (10 Jun 2010 10:36)

Jup, wss de beste oplossing voor jou..
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 5 jaar 1 maand geleden (30 Jun 2010 09:33)

Heb nog een vraagje... bij welke code moet de schuldsaldoverzekering (obv hypothecair krediet)?
0 x

Anneliese
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 5 jaar 1 maand geleden (30 Jun 2010 09:39)

Ah, gevonden: 1371
0 x

lucgescheiden
Berichten: 2816

#14 , 5 jaar 1 maand geleden (30 Jun 2010 16:08)

Er zijn buiten boekhouders nog andere dienstverleners te vinden die je belastingsbrief kunnen helpen invullen.
Kwestie van in je leefomgeving even te bevragen; banken, zakenkantoren, politiekers in parochie-huizen, ik meen zelfs bij de belastingsdiensten..
Software fabricaten brengen zelfs jaarlijk de nodige programma's uit om vooraf de berekeningen te maken, met tevens tips en advies tot optimaliseren.

Indien een gemeenschappelijke belastingsbrief, bood vroeger de spreiding over beiden verdieners een kans tot optimalisering In hoeverre dit met de recenste fiscale wetgeving nog opgaat, dat weet ik niet, daar ik enige jaren geleden iemand vond die mijn belastingsbrief invult. ;-)
0 x
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot]