Bedrijfswagen per ongeluk op eigen naam ingeschreven

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

Mise-en-Circulation tax na verkeerde inschrijving

#1 , 09 jan 2024 17:16

Ik heb een geschil met de Waalse overheid.

Ik heb voor mijn bedrijf (in Vlaanderen) een auto gekocht, maar deze is met een verkeerd CO2 gehalte op mijn persoonlijke naam en adres gezet (Wallonië). De auto was een occasion, kwam uit Duitsland, en dus moest de mise-en-circulation tax betaald worden. Nog voordat de auto de nummerplaat erop had heb ik de DIV en de verzekering op de hoogte gebracht dat er een fout was gemaakt. Na 2,5 week is de auto opnieuw getest-voor-verkoop en op naam van de Vlaamse firma gezet. De Vlaamse belastingen zijn inmiddels netjes betaald. De Walen willen echter nog steeds ruim 2000 euro voor de mise-en-circulation tax. Er is werkelijk geen enkele mogelijkheid om met de Waalse overheid (Finances) in gesprek te komen. Ik kan schijnbaar enkel beroep aantekenen via de rechter, maar iemand die voor een ander departement werkt zegt dat ik die belastingen 100% moet betalen. Wat kan ik doen?

Saillant detail, ik ben er zeker van dat de verzekeringsmaatschappij, die mijn adviseerde aan de telefoon over het invullen van het roze formulier, in de opname van het gesprek heeft geknipt. Ik heb dit gesprek opgevraagd, en het is heel goed te horen dat er in geknipt is. Ik kan natuurlijk niets bewijzen (ik heb het niet zelf opgenomen) dat ik duidelijk heb aangegeven dat de auto van het bedrijf was en dat de verzekering op mijn naam moest als hoofdbestuurder.

Dit alles heeft me enorm veel zorgen gegeven, want het gaat om een gigantisch bedrag dat ik persoonlijk moet betalen.

Wat kan ik nog meer doen? Het kan toch niet zo zijn dat een foutje tot zo ontzettend veel extra belasting kan leiden? Ik vind het uitermate onredelijk.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 jan 2024 23:10

U bent tegenover de overheid normaal zelf verantwoordelijk voor de aanvraag tot inschrijving ...

Heeft u die verstuurd, of de verzekering ?
Maar voor de overheid maakt dat niet uit ...

De foute CO2 waarde ga je normaal wel kunnen recht zetten aangezien dat niet klopt met het Certificate of Conformity dat bij je auto hoort en dat de juiste waarde vermeldt.

Feit dat voertuig in Wallonië ingeschreven werd ... ik vrees er voor, want dat is effectief gebeurd.

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 23 jan 2024 11:30

Hoi Inazuma. Ik vrees helaas ook. De DIV en Waalse Overheid hebben alles gewoon naar behoren uitgevoerd. Er zijn geen fouten gemaakt aan hun kant. Waar het mij om gaat is dat er door mij / de Verzekeringsmaatschappij een formulier (het roze papier) onjuist is ingevuld en dat er geen enkele manier bestaat om dat recht te zetten. Ik begrijp inmiddels dat het onmogelijk is om een auto inschrijving te veranderen voor 2e-handswagens, omdat het binnen een paar seconden ook Europees geregistreerd staat. Maar waar het mij om gaat is dat het onmogelijk is om met de Waalse overheid te communiceren over de fiscale gevolgen van een verkeerde inschrijving. Het is met talloze emails en telefoon registraties aan te tonen dat ik er op de dag zelf van alles aan heb gedaan om dit kenbaar te maken, en na de ontvangst van de aanslag tientallen keren heb getracht om de Waalse overheid te bereiken (per mail, telefoon, aangetekende brief). Niets helpt. Ik wil in ieder geval de kans krijgen om het probleem voor te leggen want zomaar 2200+ euro voor absoluut niets naar Namen over te maken is gewoon buitengewoon pijnlijk (en belachelijk). :-(

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 jan 2024 12:41

Het is een belasting
Dus je enige uitweg is tijdig de beroepsprocedure te volgen die voorzien is in hun regelgeving
Op een andere manier gaat een starre administratie daar niet over communiceren

En overheid verwacht typisch ook dat je het betwiste belastingsbedrag alvast betaalt ...

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 06 mar 2024 23:17

Is hier toch al behandeld ? https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 22#p732122 -JurecaBE -moderator



Mijn bedrijf staat in Vlaanderen, maar ik woon in Wallonië. Een tijd geleden heb ik naam van mijn bedrijf een auto ingevoerd. Het was mijn eerste auto in België en heb samen met de verzekeringsmaatschappij de papieren ingevuld zodat zij de platen zouden kunnen aanvragen en de auto verzekerd zou zijn. Over dit gesprek valt veel te zeggen, maar om het kort te maken, de auto is dom dom op mijn privé adres gezet in Wallonië. Dit had natuurlijk het bedrijfsadres in Vlaanderen moeten zijn. Na heel veel belletjes en mailtjes was het duidelijk dat de auto opnieuw gekeurd zou moeten worden om vervolgens op naam van het bedrijf te worden gezet. Dat is prima gegaan. De belastingen zijn betaald in Vlaanderen, maar voor die enkele weken in Wallonië wil Namen nu ook veel geld zien (ruim €2000). Ik heb tientallen keren getracht in contact te komen met de fiscale dienst in Namen, maar telefonisch is het onmogelijk om er doorheen te komen, op zo'n 20 emails is niet gereageerd en zelfs een aangetekende brief blijft onbeantwoord. Zelfs de mails naar een specifieke persoon die aan mijn dossier is toegewezen reageert gewoon niet. Ik kan enkel nog via een advocaat de Waalse overheid voor het gerecht slepen, maar de kosten en tijd wegen natuurlijk op tegen de mogelijke winst. Het voelt echter totaal niet goed. Natuurlijk is het zaak dat ik de papieren goed invul. En natuurlijk heeft de Vlaamse overheid de belastingen gewoon correct berekend. Echter, dat er geen enkele procedure bestaat om de vergissing te melden en te laten herstellen, dat is gewoon echt verveelden. Ik heb die vergissing overigens binnen 1,5 uur (!!) opgemerkt en direct besproken met de DIV, de verzekeringsmaatschappij en een paar weken later ook gecommuniceerd naar de Waalse overheid. Maar niets mag baten. Is er nog een uitweg hier? De Waalse Ombudsman zegt heel simpel "u heeft een fout gemaakt, de Waalse overheid heeft de berekening goed gemaakt, gij zult moeten betalen! (voor 3,5 week inschrijving in Wallonie). Dank voor uw inzichten, tips of een recht-door-zee antwoord als "geef het op, betaal maar, want je gaat dit nooit winnen."

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 07 mar 2024 09:25

Mijn verontschuldiging. U heeft gelijk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”