Huwelijksquotiënt en uitkering

Romiherremans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotiënt en uitkering

#1 , 01 feb 2024 17:03

Hi iedereen,

Een tijd geleden had ik ontslag genomen op mijn werk en kreeg ik een sanctie bij de VDAB en dus enkele maanden geen uitkering.

Omdat ik geen inkomen meer had kwam mijn man in een andere belastingsschijf waardoor hij 500 euro meer netto overhield.

Nu zou ik met terugwerkende kracht enkele maanden uitkering krijgen.
Deze maanden kregen we dus ook meer geld door die huwelijksquotiënt..

Moet dit dan terugbetaald worden? Of geven we gewoon aan bij de werkgever dat ze vanaf nu de huwelijksquotiënt niet meer moeten toepassen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Luc6580
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2024 17:25

Huwelijksquotient terug normaliseren bij werkgever man.
Uw man kreeg 500 euro meer omdat er minder belastingen afgehouden werden.
Je moet niks terugbetalen aan de werkgever.
Houd er rekening mee dan in je belastingafrekening de fiscus alsnog die 500 euro per maand zal vragen; dit bedrag dus opzij zetten.

Romiherremans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2024 18:12

Heel erg bedankt voor de hulp!

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2024 18:13

Hi iedereen,

Een tijd geleden had ik ontslag genomen op mijn werk en kreeg ik een sanctie bij de VDAB en dus enkele maanden geen uitkering.

Omdat ik geen inkomen meer had kwam mijn man in een andere belastingsschijf waardoor hij 500 euro meer netto overhield.

Nu zou ik met terugwerkende kracht enkele maanden uitkering krijgen.
Deze maanden kregen we dus ook meer geld door die huwelijksquotiënt..

Moet dit dan terugbetaald worden? Of geven we gewoon aan bij de werkgever dat ze vanaf nu de huwelijksquotiënt niet meer moeten toepassen?

Wordt gecompenseerd in de belastingaangiften personenbelasting door de de fiches ( 281.10 werkgever en 281.13 werkloosheidsinstelling ). Aan de werkgever doorgeven dat u niet langer ten laste bent.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”