Vaste job in België, bijverdienste in Nederland.

sekni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vaste job in België, bijverdienste in Nederland.

#1 , 31 jan 2024 11:39

Dag iedereen,

Ik heb momenteel een fulltime job in België als bediende (ICT). Daarnaast werk ik in mijn vrije tijd nog enkele uren bij voor een Nederlands bedrijf. In de overeenkomst met dit Nederlands bedrijf staat dit:
Voor elk door werknemer gewerkt uur zal een vergoeding worden betaald ten bedrage van € 18,00 bruto per uur. In dit uurloon is de aanspraak op vakantietoeslag en vakantiedagen betrokken door middel van een toeslag bovenop het uurloon.
Nu heb ik eens uitgeteld hoeveel ik daadwerkelijk op mijn rekening gestort krijg voor mijn gepresteerde uren, en dit verschilt per maand maar komt neer op een 17,50EUR ongeveer. Ik vraag mij af of dit allemaal wel correct is. Komt dit extra inkomen automatisch bij op mijn belastingsbrief, of moet ik dit zelf eventueel nog aangeven? En moet ik hier nog extra belastingen op betalen of is dit door mijn Nederlandse werkgever al gebeurd? Of is dit allemaal losstaand van België zelf?

Mijn Nederlandse werkgever heeft intussen gevraagd of ik zelf geen facturen zou kunnen maken met mijn gepresteerde uren, maar dan moet ik een BV ofzo gaan oprichten, en als ik dan 18EUR per uur zou factureren dan houd ik daar (na BTW, RSZ, boekhouding kost, provinciebelastingen en andere belastingen) amper iets van over en is dit de moeite niet meer. Dat is allesinds wat ik van een ander gehoord heb.

Ik zou dus in de eerste plaats graag als werknemer blijven werken bij die Nederlandse firma, maar ik wil toch eens controleren of ik niet voor onverwachte verrassingen kom te staan en ineens de helft van mijn verdiende centen moet terugstorten aan de overheid.

Alvast bedankt als iemand me hier wat duidelijkheid over kan geven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2024 22:08

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

etienne1948
Berichten: 33

#3 , 03 feb 2024 18:23

u kan eventueel in bijberoep voor de Nederlandse firma. U hoeft geen BV op te richten. Als de omzet minder is dan 25.000 euro kan u vrijstelling vragen van BTW aangiftes. U werkt dan als zelfstandige eenmanszaak, van de inkomsten kan u dan de kosten in mindering brengen. Dit netto inkomen wordt bij uw ander belastbaar inkomen geteld in België in de hoogste schijf.u maakt dan uiteraard facturen aan de andere firma.

Reclame

LeenW
Berichten: 12855

#4 , 03 feb 2024 18:36

Let wel op voor schijnzelfstandigheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2024 20:12

Mag ik jullie erop wijzen dat de VO 883/2004 helder is. Werknemerschap gaat voor op zelfstandige activiteit, of deze nu in het buitenland wordt uitgevoerd of niet. Voor correcte informatie, lees: https://www.liantis.be/nl/werken-het-bu ... mer%20bent.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”