BTW tarief tuinhuis vast aan de woning welke 10 jaar oud is

Vovo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

BTW tarief tuinhuis vast aan de woning welke 10 jaar oud is

#1 , 18 jan 2024 15:46

Beste, in een vroegere vraagstelling in dit forum werd als antwoord gegeven : 6%.

Naar aanleiding van een BTW controle, wordt het tarief van 6% tegengesproken door de dienst Financiën op basis van volgende argumentatie met het gevolg dat ik een regularisatie moet betalen (verschil tussen 21% en 6%)

- De 1° voorwaarde van § 4 van tabel A, rubriek XXXVIII van de bijlage bij het koninklijk besluit nr. 20 (tekst opgenomen in regularisatieopgave) stelt duidelijk dat “het verlaagd tarief in geen geval van toepassing is op werk in onroerende staat en andere onroerende handelingen die geen betrekking hebben op de eigenlijke woning, zoals bebouwingswerkzaamheden, tuinberging, tuinaanleg en oprichten van afsluitingen;”.
- Op onze website https://financien.belgium.be/nl/particu ... /verbouwen staat onder Verbouwen - btw-tarief - Welk btw-tarief is van toepassing op bepaalde soorten werken? Werken buiten – Tarief 21% : “een terras op het einde van de tuin, een tuinhuisje”. De specificatie “op het einde van de tuin” slaat enkel op een terras. Een tuinhuisje, waar ook geplaatst, is steeds onderworpen aan het btw-tarief van 21%
- Het werk in onroerende staat en de andere onroerende handelingen met betrekking tot het plaatsen van een tuinhuis dat grenst aan de woning, hebben geen betrekking op de eigenlijke woning. Het tuinhuis is een aanhorigheid van de tuin. Het tuinhuis is geen garage en het tuinhuis kwlificeert ook niet als serre, veranda of pergola.
- Het tarief van 6 pct. werd toegepast op de handelingen met betrekking tot het plaatsen van een tuinhuis, waarvoor, op grond van artikel 1 van het koninklijk besluit 20 van 20 juli 1970, en van de bijlage bij dit besluit de btw moet geheven worden tegen het tarief van 21 pct.

Waarop heeft dit forum zich gebaseerd om 6% aan te houden? Ik zoek vb. van vroegere controles waar 6% wel aangenomen werd door Financiën.

LeenW
Berichten: 12858

#2 , 18 jan 2024 16:20

Ik denk dat een tuinhuis dat geen deel is van de woning inderdaad steeds 21% is. Kan u het topic waar u naar verwijst even linken?

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2024 17:07

Kunt u een beschrijving geven van het tuinhuisje : grootte, plaatsing, waar en gehecht aan oude woning.

BESLISSING E.T. 62.393 VAN 28.04.1988 :

Voor de bouw van of werken aan een tuinhuis geldt in principe 21% BTW; TENZIJ het tuishuisje vastgehecht is aan de oude woning zelf of dienst doet als garage, en groot genoeg is om een auto in te plaatsen EN OOK BEREIKBAAR ZIJN VAN DE OPENBARE WEG = 6% BTW.

Ken natuurlijk uw situatie niet. Enige uitleg misschien ??

Reclame

lukasi
Berichten: 1150

#4 , 18 jan 2024 17:28

Woon je in je tuinhuis ?
Nee, dan 21%

Vovo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2024 17:38

Tuinhuis van 20m2 is aangebouwd aan mijn woning van >10j

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2024 18:11

Tuinhuis van 20m2 is aangebouwd aan mijn woning van >10j
Is er een bereikbaarheid van tuinhuis naar openbare weg ? want dat is een essentiële voorwaarde

Vovo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2024 08:45

Ja

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2024 09:24

Ja
Dan heeft u volgens mijn mening en mijn info recht op 6% BTW gezien de regels, en is de plaatser correct.
Het tuinhuis kan dienst doen als garage ( is niet verplicht om constant een wagen in te plaatsen, maar moet wel kunnen en
vanuit de openbare weg.

Zou toch bezwaar aantekenen bij de FOD FINANCIEN EN BIJ UW REGIONAAL BTW kantoor.
https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 0180458-nl
en BESLISSING E.T. 62.393 28.04.2088
En vraag hun visie.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”