Verkoop eigen verzameling belastingvrij?

mistermike4u
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop eigen verzameling belastingvrij?

#1 , 17 jan 2024 08:54

Geachte mevrouw, mijnheer,
ik zou graag bij gebrek aan interesse van mijn familieleden mijn stripcollectie nog zelf willen verkopen. Ik ben gepensioneerd bediende (69 jaar).
Daarbuiten wil ik ook originele striptekeningen verkopen van een overleden vriend van mijn vader. Ik zou dit rustig aan doen met elke week enkele stukken.

De hamvraag is eigenlijk of ik op de verkoop van een eigen verzameling belast zou worden. Ik kocht vooral in de jaren '70 en '80 veel in stripwinkels, maar vooral op stripbeurzen. Facturatie bestond niet in dit verzamelsegment. Het waren ook meestal 2dehandsboeken.
Een winstoogmerk voor de verkoop is er niet. De interesse voor strips is sinds de computer fel gedaald. Ik zou via het veilingplatform Catawiki werken, en sommige stukken lopen daar "goed", en andere zijn soms een ramp. De bluts met de buil dus...
In de hoop op een spoedig antwoord,
Vriendelijke groeten,
Mistermike4u

LeenW
Berichten: 12858

#2 , 17 jan 2024 09:03

Het verkopen van een eigen collectie is belastingvrij.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2024 13:12

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2024 22:19

Sedert kort is de Europese belastingrichtlijn "DAC7" van kracht. €2000, 30 transacties.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/23 ... an-fiscus/
Vinted, Etsy, eBay bij allemaal moet je nu verplicht al je belastingsgegevens doorgeven.
Op Facebook zitten er verschillende Strips groepen die gewoon onder elkaar verkopen, zonder tussenkomst van wie dan ook.

LeenW
Berichten: 12858

#5 , 18 jan 2024 22:45

Sedert kort is de Europese belastingrichtlijn "DAC7" van kracht. €2000, 30 transacties.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/23 ... an-fiscus/
Vinted, Etsy, eBay bij allemaal moet je nu verplicht al je belastingsgegevens doorgeven.
Op Facebook zitten er verschillende Strips groepen die gewoon onder elkaar verkopen, zonder tussenkomst van wie dan ook.
Dat de gegevens worden doorgegeven, wil niet zeggen dat het ineens belastbaar is.

mistermike4u
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2024 18:53

Beste mensen,
Die nieuwe wet DAC-7 vind ik persoonlijk erg onduidelijk voor wat men er effectief mee gaat doen. Vanaf > 2000 EUR (wat voor vele voorwerpen belachelijk laag is zonder handelaar te zijn) moet door het verkoopplatform worden doorgestuurd naar het land waar de persoon woont. En dat de gegevens worden doorgegeven, wil niet zeggen dat het ineens belastbaar is...
Maar niemand die weet wat ze ermee gaan doen. De bedoeling was toch dacht ik om de grote vissen te vangen, met grote omzetten. Maar met een limiet van 2.000 EUR kan je even goed mensen gaan lastig vallen die bv jaarlijks voor 4000 EUR kunnen verhandelen en gewoon particulier zijn.
Ik weet niet wat ik hierover moet denken hoor, en nog minder wat de bedoeling is van de fiscus met deze gegevens.
Mvg,
mistermike4u

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2024 19:24

Er moeten veel transacties gemeld worden aan de fiscus vanuit een voorzichtigheidsprincipe. Zoals LeenW zegt: dat maakt ze nog niet belastbaar.

LeenW
Berichten: 12858

#8 , 21 jan 2024 20:48

Beste mensen,
Die nieuwe wet DAC-7 vind ik persoonlijk erg onduidelijk voor wat men er effectief mee gaat doen. Vanaf > 2000 EUR (wat voor vele voorwerpen belachelijk laag is zonder handelaar te zijn) moet door het verkoopplatform worden doorgestuurd naar het land waar de persoon woont. En dat de gegevens worden doorgegeven, wil niet zeggen dat het ineens belastbaar is...
Maar niemand die weet wat ze ermee gaan doen. De bedoeling was toch dacht ik om de grote vissen te vangen, met grote omzetten. Maar met een limiet van 2.000 EUR kan je even goed mensen gaan lastig vallen die bv jaarlijks voor 4000 EUR kunnen verhandelen en gewoon particulier zijn.
Ik weet niet wat ik hierover moet denken hoor, en nog minder wat de bedoeling is van de fiscus met deze gegevens.
Mvg,
M. Sels
Grote vissen niet noodzakelijk. Wie wekelijks voor een paar 100 euro aan- en verkoopt, heeft op het einde van het jaar een mooie winst. Iemand die dit correct in bijberoep doet, moet daar belastingen, btw en sociale bijdragen op betalen. Op deze manier kan de overheid deze oneerlijke concurrentie aanpakken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”