Nalatigheidsintrest

Tuinliefhebber
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Nalatigheidsintrest

#1 , 10 jan 2024 10:31

Goedemorgen

Op vrijdag 29 december 2023 betaalde ik mijn personenbelasting, zoals velen de laatste maanden. Op maandag 08 januari '24 kreeg ik een aanmaning om binnen de 48 uur een nalatigheidsintrest te betalen?

Tweemaal gebeld (02/572.57.57), eerst kon men mij niet helpen, maar de 2e keer zei men mij, dat het effectief om 1 maand intrest gaat? Ik betaalde het bedrag met als valutadatum 29 december, maar het stond pas op 02 januari 2024 op hun rekening. De persoon aan de telefoon beweerde, dat alleen de datum telt, wanneer het op hun rekening staat? De datum van storting heeft blijkbaar géén bewijsrecht?

Ik heb intussen ook de vraag gesteld via myminfin, met de nodige documenten. Nu de hamvraag, hebben zij hier nu het recht om één maand intresten aan te rekenen?


Alvast bedankt voor de reactie!
Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12852

#2 , 10 jan 2024 10:44

Geld moet inderdaad effectief op de rekening van de Fiscus staan. U zou normaal twee maanden de tijd gehad moeten hebben om te betalen, vanaf het versturen van het aanslagbiljet.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jan 2024 10:53

Klopt inderdaad. Heb ooit eens 1 dag te laat betaald, omdat het een verlengd weekeinde was en de bank die dag niet werkte. Heb ook een boete moeten betalen. Sedertdien betaal ik altijd 1 week vooruit.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2024 11:38

Aanvullend bij #2 en #3 u kunt overschrijvingen met datafix indienen bij uw bank of nog beter maak gebruik van internet bankieren vul een correcte datum in en u heeft zicht geen zorgen meer te maken.

Sirkii
Berichten: 5420

#5 , 10 jan 2024 13:36

Ik betaal altijd direct. Zo is het overblijvende geld dat op mijn rekening staat van mij en hoef ik niet na te denken wat er wanneer afgaat. Ik besef dat niet iedereen de luxe van een buffer heeft.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 10 jan 2024 14:39

Als ik vb. de tiende moet betalen, durf ik te wachten tot de 25e. De intrest begint pas te lopen de eerste van de volgende kalendermaand .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bamispami
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2024 14:07

De bevrijdende datum van betaling is altijd de datum waarop de rekening van de schuldeiser gecrediteerd wordt. De interesten zijn dus gerechtvaardigd.

Tuinliefhebber
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jan 2024 15:12

Mijn rekening is gedebiteerd op 29 december 2023 en ik moet € 24.13 nalatigheidsintresten betalen. Met alle respect, maar echt eerlijk vind ik dit toch niet? België een graaicultuur, met disproportionele woekerintresten!

LeenW
Berichten: 12852

#9 , 11 jan 2024 15:16

Ik begrijp niet goed waar u naartoe wil. Zoals hierboven reeds enkele keren gezegd werd, heeft de datum dat het van uw rekening is gegaan geen enkele waarde.

Tuinliefhebber
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2024 11:52

Op 29 december '23 wordt mijn rekening gedebiteerd, via een memodatum. Pas op 02 januari 2024 is het zichtbaar op de rekening van de personenbelasting.
Wat ik me nu afvraag en weet er toevallig iemand, wie er die 5 dagen de "tijdelijke eigenaar" van deze overschrijving was? In mijn bezit was het geld in ieder geval niet meer!


Bedankt

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2024 12:56

TS / even voor de duidelijkheid.
U schrijft op vrijdag 29.12 het bedrag over. 30.12 zaterdag 31.12 zondag 01.01 maandag feestdag
zijn 3 dagen dat de banken niet werken DUS NORMAAL OP DINSDAG 2.01 op hun rekening.
Op 29.12 wordt uw bankrekening gedebiteerd ( is normaal deze tijd ) maar de eerst volgende bankwerkdag is dinsdag 02.01 dus op hun rekening.
Fout ligt bij u om het laatste ogenblik af te wachten en geen rekening te houden met die weekend en feestdagen.
Is normale gang van zaken.

Tuinliefhebber
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jan 2024 13:29

TS / even voor de duidelijkheid.
U schrijft op vrijdag 29.12 het bedrag over. 30.12 zaterdag 31.12 zondag 01.01 maandag feestdag
zijn 3 dagen dat de banken niet werken DUS NORMAAL OP DINSDAG 2.01 op hun rekening.
Op 29.12 wordt uw bankrekening gedebiteerd ( is normaal deze tijd ) maar de eerst volgende bankwerkdag is dinsdag 02.01 dus op hun rekening.
Fout ligt bij u om het laatste ogenblik af te wachten en geen rekening te houden met die weekend en feestdagen.
Is normale gang van zaken.
OK dat begrijp ik allemaal wel!

Mijn vraag vandaag was:
Wat ik me nu afvraag en weet er toevallig iemand, wie er die 3 of 4 of 5 of whatever dagen? Hier de "tijdelijke eigenaar" van dit geld was? Het moet toch op dat moment iemand toebehoren? In mijn bezit was het in ieder geval niet meer!

LeenW
Berichten: 12852

#13 , 19 jan 2024 13:37

Toch wel, het geld blijft uw bezit tot het effectief op de rekening van de ontvanger staat.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jan 2024 14:49

https://financien.belgium.be/nl/particu ... oblemen#q1

U heeft een belastingsaanslag gekregen met waarschijnlijk een vervaldag 12.12.2023 ??
U kent misschien ( zeker ? ) de insteek : als u betaalt ( bv. 25.12.2023 ) en het bedrag staat op de rekening FOD voor 30.12.2023 betaalt u geen nalatigheidsintresten. De lopende maand telt niet voor de intresten, maar de eerstvolgende begonnen maand ( in dit geval 2.1.2024 ) telt als een volle maand. Dus nalatigheidsintresten in uw geval. Dus de FOD is hier zelfs nog tolerant.

Tuinliefhebber
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jan 2024 12:29

Toch wel, het geld blijft uw bezit tot het effectief op de rekening van de ontvanger staat.
Met alle respect, dit begrijp ik niet? Dat geld is op 29 december, wel degelijk in mindering gebracht.
Op dat moment ben je toch géén houder van die centen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”