OSS te laat ingediend, Finse boete >6x BTW

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

OSS te laat ingediend, Finse boete >6x BTW

#1 , 06 nov 2023 20:30

Het jaar 2022 was een prachtig jaar met een enorme omzetstijging. Dit bracht echter ook de nodige organisatorische uitdagingen met zich mee. Het ondernemen op basis van zelfstandigheid werd omgezet in een BV terwijl er ook een nieuwe accountant werd aangesteld. Helaas lukte het ons dus niet om de OSS voor Q2 op tijd in te dienen. Dikke foei natuurlijk!

Naast België, werd er omzet geboekt in 13 andere EU-landen en 18 niet-EU landen. Prachtig dus, hopelijk wordt dat op termijn standaard alle EU-landen en nog veel meer niet-EU landen.

Ook in Finland hadden we een klant, wat de Finse schatkist al gauw zo'n €22 aan BTW zou moeten opleveren. Echter, door al die uitdagingen en de groei waren we te laat met de OSS. Genoeg reden voor Finland om vele maanden later een dikke boete op te sturen. Dat betreft dus €3 per dagen maal maximaal 45 dagen = €135 en nog iets extra. Duidelijk is dat de verhouding totaal zoek is. Uiteraard is het niet Finland's probleem dat we niet op tijd waren. Meteen in beroep gegaan tegen de onredelijkheid van dit bedrag met als redenering dat (a) er dus geen enkel verhouding meer is met de origineel verschuldigde BTW van €22, en (b) dat alle landen dit gaan doen, er een boete te verwachten valt van wellicht duizenden euros. Finland had er na 9 maanden vergaderen geen enkele boodschap aan en legt alsnog die boete op. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een boete systeem? Kunnen we dan straks nog eens boetes uit 12 andere landen verwachten?

Dat er één algemene boete voor het te laat indienen van de OSS lijkt me logisch en te verdedigen, maar waarom mogen individuele Europese landen boetes op leggen aan bedrijven die in andere landen gevestigd zijn? Is er nog ergens een mogelijkheid om in beroep te gaan op Europees niveau?

De boete werd overigens opgelegd aan het BTW nummer die behoorde tot de "freelance/zelfstandige" activiteiten, maar dat nummer is opgeheven. Wat betaald moet worden, moet betaald worden, maar moet dat nu dan van de persoonlijke bankrekening?

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 06 nov 2023 20:37

Eenmanszaak wil u zeggen? Dat moet dan inderdaad van de persoonlijke bankrekening.

BTW-boetes zijn nu eenmaal hoog, ook in België. U bent de boete verschuldigd aan elk land waar u de btw te laat heeft betaald, en dit volgens de nationale regels. U gaat dus telkens de procedure per land moeten volgen.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2023 20:47

Btw-administraties kijken niet naar redelijkheid en logica. Regels zijn regels.

Heb in het verleden ook wel eens een boete van 100 euro gehad voor een dag laattijdig indienen, in een weekend dan nog.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 07 nov 2023 15:01

wat is OSS?


Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 07 nov 2023 15:54

Dank voor uw reacties. Dat ik het moet betalen volgens Finland is duidelijk. Echter, de vraag was of dit nog aan te vechten is op Europees niveau, want OSS betekent te laat voor een land een potentiële boete voor alle landen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling van het systeem zijn, dat zou niet meer in evenwicht zijn met de 'overtreding' en de te betalen BTW.

LeenW
Berichten: 12852

#7 , 07 nov 2023 16:34

Simpel gezegd, het is niet de bezorgdheid van de Franse Administratie hoeveel Finse btw u betaalt. De Poolse fiscus ligt niet wakker van uw boete in Duitsland. Het is elk land dat zijn eigen Schatkist beschermt, er is geen overkoepelend Europees orgaan.

De boete hoeft ook niet in evenwicht te zijn met de betalen btw. Een boetesysteem dat afhangt van hoe lang u in gebreke blijft de btw aan te geven is ook gegrond. Dit is bv. ook het geval in België.

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 07 nov 2023 17:20

Dank je LeenW. Ook die redenering begrijp ik volledig vanuit het perspectief van dat EU land, maar ook die gaat voorbij aan het feit dat als je een paar euro in elke EU land verkoopt en je OSS te laat indient, dat je vervolgens duizenden euros boete kunt krijgen. Het zou veel logischer zijn dat er 1 boete komt voor OSS. Je betaalt immers in België, Nederland, en Duitsland ook niet meerdere boetes per provincie of deelstaat. Ik weet dat ik nu een vergelijking op het appels en peren niveau, maar de consequentie staat gewoon echt niet in verhouding met de overtreding. Laat ik er duidelijk over zijn dat onze administratie op dit moment op rolletjes loopt en we alles al voor de 10e van de maand volgend op het kwartaal duidelijk hebben. In de toekomst zal dit al 1 seconde na middernacht zijn als we met het systeem Quaderno gaan werken (geniaal!!). We gaan de boete van de persoonlijke rekening betalen om van het gezeur af te zijn, maar ik wil zonder meer er werk van maken omdat het gevoelsmatig echt niet klopt. Ook moeten er mijns inziens regels komen over de bereikbaarheid van BTW autoriteiten in elk land voor bedrijven in andere landen. Ik kon enkel en alleen per brief een bezwaar indien en tevens kreeg ik een antwoord dat 90% in het Fins was per onaangetekende brief. De beantwoordtermijn kan ook echt niet langer zijn dan 2-3 maanden mijns inziens. Negen maanden is niet aanvaardbaar.

LeenW
Berichten: 12852

#9 , 07 nov 2023 18:08

In België betaalt u ook boetes enkel op het juiste niveau. Fiscale boetes zijn federaal, boetes ivm registratierechten gaan naar de Vlaamse schatkist en GAS-boetes kunnen voor de gemeentekas zijn. Voor btw betaalt u de boetes op niveau van het land. Op zich lijkt het mij ook logischer dat de boetes terecht komen bij de specifieke landen waar u de wetgeving hebt overtreden, niet dat het in een grote Europese pot komt.

Over de Finse wetgeving ken ik niet veel, maar een Engelsman die ook vlot Frans en Duits spreekt, zal vanwege de Belgische taalwetgeving toch enkel in het Nederlands bericht krijgen van de overheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”