Factuur Notaris

grietjea
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuur Notaris

#1 , 01 nov 2023 10:43

Wij hebben via de notaris een stukje grond aangekocht.
Op de papieren ,waarop vermeld stond hoeveel we aan de notaris moesten betalen, staat duidelijk dit is geen factuur.
Moet de notaris geen officiële factuur leveren?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2023 11:09

Sinds 2012 zijn diensten door een notaris btw-plichtig en moet ook een officiële factuur uitgereikt worden. Echter zijn er ook kosten die aan de notaris betaald worden die hij doorstort.

In de praktijk krijg eerst een kostenoverzicht van alles wat er te betalen valt (ereloon, andere kosten en doorstortingen zoals registratierechten). Na betaling krijg je dan de factuur voor de posten die aan btw onderhevig zijn.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2023 12:13

https://www.kluwereasyweb.be/documents/ ... ml?lang=nl

https://notaris.be/nieuws-pers/detail/e ... -begrijpen

Op de notaris factuur kunnen dan verschillende posten staan aan verschillende BTW tarieven bv. 6% 12 % 21 % en zelfs 0 %

Belastingen en taksen en dergelijke kunnen op de factuur staan met BTW % 0%
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 01 nov 2023 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2023 12:22

Op de notaris factuur kunnen dan verschillende posten staan aan verschillende BTW tarieven bv. 6% 12 % 21 % en zelfs 0 %

Belastingen en taksen en dergelijke kunnen op de factuur staan met BTW % 0%

LYNX XX, ik durf dit te betwijfelen voor registratierechten en andere belastingen, aangezien deze doorstortingen dan ook als omzet zouden meetellen. Waar dan wel gelijke kosten zouden tegenover staan, maar dan nog.

Volgens mij wordt het boekhoudkundig niet zo gedaan.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2023 14:02

Thomas_A, absoluut geen kritiek, zeker niet aan een gewaardeerde collega.
Misschien een beetje een grijze zone ?

Ik ga hiervoor ook voort op punt 2. van de link notaris.be Wat bij de andere overheden terechtkomt : de administratie kosten

In de praktijk kan men ook een factuur inboeken met verschillende kostenrekeningen of bestemmingsrekeningen, en ook posten tegen verschillende BTW % tarieven ( zie maar de facturen van de supermarkten ).

Maar zoals TS vermeld, heb ik ook nooit een officiële factuur gekreegen van een notaris, welk een afrekening met vermelding dit is geen factuur.

Aan TS : kunt mededelen wat er op die afrekening vermeld staat ( bedragen moogt u schrappen ).

lukasi
Berichten: 1149

#6 , 02 nov 2023 10:31

Op zo'n kosten overzicht staat inderdaad op dat dit geen factuur is en u na ontvangst van de betalingen wordt toegezonden.
Meestal staat er wel ergens vermeld dat dit een proforma factuur is of een overzichtsrekening.

Of het nu kosten zijn btw onderhevig of onkosten die doorgestort moeten worden of verschillend btw tarief ....
Heeft er niets mee te maken.
Je notaris wil simpelweg wat termijn krijgen door je eerst te laten betalen en dan pas de btw en andere kosten te moeten doorstorten.
Moest hij dadelijk een factuur maken dan MOET hij verplicht ALLE btw bedragen en kosten doorstorten binnen de btwtermijn qua betalingen.
Dus speelt hij regelmatig dan voor bank, hij betaalt alles aan btw en overheid en JIJ hebt nog niets betaalt.
Bij ene klant zal dat wel lukken maar als iedereen langer wacht me betalingen?
Dan betaalt de notaris wel serieus wat extra kosten voor bank te spelen

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 nov 2023 11:15

Op zo'n kosten overzicht staat inderdaad op dat dit geen factuur is en u na ontvangst van de betalingen wordt toegezonden.
Meestal staat er wel ergens vermeld dat dit een proforma factuur is of een overzichtsrekening.

Of het nu kosten zijn btw onderhevig of onkosten die doorgestort moeten worden of verschillend btw tarief ....
Heeft er niets mee te maken.
Je notaris wil simpelweg wat termijn krijgen door je eerst te laten betalen en dan pas de btw en andere kosten te moeten doorstorten.
Moest hij dadelijk een factuur maken dan MOET hij verplicht ALLE btw bedragen en kosten doorstorten binnen de btwtermijn qua betalingen.
Dus speelt hij regelmatig dan voor bank, hij betaalt alles aan btw en overheid en JIJ hebt nog niets betaalt.
Bij ene klant zal dat wel lukken maar als iedereen langer wacht me betalingen?
Dan betaalt de notaris wel serieus wat extra kosten voor bank te spelen
@ Lukasi

Even de rollen omdraaien. Klant betaalt overzichtsrekening ( met BTW incluis ) en krijgt geen officiële factuur nadien, zoals TS en ikzelf al meerdere keren hebben meegemaakt. Dan is het de klant die de BTW op rekening van de notaris vereffent en wanneer de notaris aan de BTW ??

Ik blijf er bij dat dit een erg grijze zone is, en niet alleen bij de notarissen maar ook de vrije beroepers.

Ook een opmerking : hoe lang duurt het dikwijls wanneer de notaris de verschuldigde bedragen aan zijn klanten betaalt vanaf zijn derdenrekening ?? Dat een notaris voor bank speelt voor de klant ??? De derdenrekeningen bij de banken van de notaris brengen meer op dan bij ons allemaal. Zij genieten voordelige tarieven. En bovendien de betalingen ( verkoopsvoorschotten ... ) worden op de derde rekening geplaatst. Kan soms een maand twee maanden of langer duren wanneer deze bedragen hun bestemming bereiken.

lukasi
Berichten: 1149

#8 , 02 nov 2023 17:36

Is inderdaad heel erg grijs.
Ik heb het ook al meegemaakt hoor dat ik mijn advocaat zijn proforma factuur betaalde en nu ( na 3 jaar ) nog steeds geen factuur heb gekregen. Is doorgegeven aan de instanties (balie, griffie en Btw kantoor)
Maar geen enkel gevolg.

Een pro forma factuur weiger ik daarom te betalen. Voorschotfactuur geen probleem maar het totale bedrag wordt pas betaald bij voorlegging van een GELDIGE factuur.

De uitleg die ik gaf is me gegeven door inderdaad een architect die zijn erelonen via een proforma regelde.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”