Budgetbeheer als eenmanszaak.

zelfstandige115
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Budgetbeheer als eenmanszaak.

#1 , 29 okt 2023 19:04

Zijn er apps/sites/adviezen.. voor een zelfstandige eenmanszaak die een duidelijker beeld wil van zijn netto inkomsten?

Mijn bruto was in 2022 €36599,26 euro, netto belastbaar inkomen was €28183,00. Doe ik hier de totale belastingen van €6763,00 af dan kom ik op €21419,64. Dat is dan mijn netto? €1784,97 per maand. Of gaan hier nog dingen af? Bij de bank zeiden ze dat mijn pensioensparen en VAPZ ook nog van het nettoloon moest worden afgetrokken (om te kijken wat mijn netto is voor een lening). In totaal houd ik dan zonder het pensioensparen ongeveer 58% over van mijn bruto.

Is het realistisch om nu van mijn maandelijkse inkomsten (die nu rond de €50000,00 bruto zijn op jaarbasis) ongeveer 55% te nemen of zal dit gezien de stijging (en de stijging van belastingen daarop) zakken tot de gebruikelijke 45% wat ik online als richtlijn zie?

Ter info: als kosten gebruik is steeds de forfait

LeenW
Berichten: 12855

#2 , 29 okt 2023 19:14

Dat is zowat letterlijk wat een accountant voor u kan doen.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2023 19:15

Dit is als hoofdberoep? Wat voor activiteit, aangezien forfaitaire kosten zelden aangeraden is?

Wie doet je boekhouding en je btw-aangifte? Ik ben niet geneigd om standaard nodeloos te zeggen om alles via een boekhouder te doen, maar als je zelf weinig fiscale kennis hebt kan het wel aan te raden zijn. Zeker voor je hoofdberoep.

Reclame

zelfstandige115
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2023 19:21

Dit is als hoofdberoep? Wat voor activiteit, aangezien forfaitaire kosten zelden aangeraden is?

Wie doet je boekhouding en je btw-aangifte? Ik ben niet geneigd om standaard nodeloos te zeggen om alles via een boekhouder te doen, maar als je zelf weinig fiscale kennis hebt kan het wel aan te raden zijn. Zeker voor je hoofdberoep.
Hoofdberoep zelfstandige logopedist in een groepspraktijk. Mijn kosten zijn steeds veel lager dan de forfait (de praktijk zorgt voor alles en ik sta 20% af aan de praktijk, maar de manier waarop dit gebeurt zorgt ervoor dat het niet in te brengen is als kost maar ik er ook geen belastingen op betaal). Ook nog geen auto of woning etc.

Ik werk met een boekhouder, maar als ik hen een vraag stel zoals hierboven wordt het aangerekend dus ik zocht eerst een gratis manier voor advies.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2023 19:49

Vergeet geen rekening te houden met je sociale bijdrage als zelfstandige, zeker als je in het begin de minimum voorlopige bijdrage betaalt. Dat kan een serieus bedrag zijn bij te betalen zijn na 2 jaar.

Anderzijds kan je die kost dan weer aftrekken als beroepskost. De echte berekening is dus een stuk ingewikkelder en niet te beantwoorden met de getallen die je geeft.


zelfstandige115
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 okt 2023 20:21

Budgetbeheer??
Als in: wat hou ik over deze maand en hoeveel kan ik spenderen/sparen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”