Voertuig leasen aan NV

JD1000
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Voertuig leasen aan NV

#1 , 14 okt 2023 17:30

Ik zou graag een voertuig leasen aan een NV en heb daardoor opstartkosten als maandelijkse batterijhuurkosten. Zijn dit kosten die ik als particulier als kost, en dus aftrek, kunnen worden ingebracht (naast het forfait dat ik al hanteer beroepsmatig? in de personenbelasting?

Bedankt!

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 15 okt 2023 11:44

Hoe bedoel je? Jij gaat als natuurlijk persoon een voertuig kopen? Je gaat dat voertuig via een (zelf op te stellen?) leasecontract verhuren aan een vennootschap? Vennootschap van je zelf?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2023 12:10

TS u zult uw topic meer moeten verduidelijken en meer info verstrekken om een degelijke reactie te krijgen op uw vragen.
zie ook #2 Basejumper : ???

Reclame

JD1000
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2023 20:04

Inderdaad aankoop als particulier en dan leasen (als particulier) aan een andere vennootschap die er mee kan rijden tegen een afgesproken vergoeding

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2023 11:54

U bent zelfstandige in bijberoep met een omzet kleiner dan € 25000.00 en eenmanszaak.
Dus ook niet BTW plichtig.
U kunt dus geen facturen aan een vennootschap maken met BTW.

U spreekt over opstartkosten dergelijke = zelfstandig ?
Volgens mijn persoonlijke mening gaat u een commerciële activiteit uitoefenen met te leasen.
U zult vervolgens aan de vennootschap moeten factureren, als particulier kan men geen facturen uitmaken. En een leasecontract is een officiëel contract en houdt allerlei voorschriften in.

https://www.boekhouderstotaal.be/artikels/factuur-maken
https://www.renta.be/nl/leasing-en-verhuur

Persoonlijk denk ik u een relatie/raakpunt heeft met die ANDERE VENNOOTSCHAP ?

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2023 19:57

U bent zelfstandige in bijberoep met een omzet kleiner dan € 25000.00 en eenmanszaak.
Dus ook niet BTW plichtig.
U kunt dus geen facturen aan een vennootschap maken met BTW.
LYNX XX, dit wil ik toch wel nuanceren. Een zelfstandige met een omzet van minder dan 25.000 euro kán een btw-vrijstelling vragen. Dit is geen verplichting en net een uitzondering op de standaardregel, dus je stelling kan niet met zekerheid geponeerd worden.

Ik ben toevallig zelf in het geval van een bijberoep net onder 25.000 euro omzet per jaar en dien toch elk kwartaal een btw-aangifte in.

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2023 07:56

U bent zelfstandige in bijberoep met een omzet kleiner dan € 25000.00 en eenmanszaak.
Dus ook niet BTW plichtig.
U kunt dus geen facturen aan een vennootschap maken met BTW.
LYNX XX, dit wil ik toch wel nuanceren. Een zelfstandige met een omzet van minder dan 25.000 euro kán een btw-vrijstelling vragen. Dit is geen verplichting en net een uitzondering op de standaardregel, dus je stelling kan niet met zekerheid geponeerd worden.

Ik ben toevallig zelf in het geval van een bijberoep net onder 25.000 euro omzet per jaar en dien toch elk kwartaal een btw-aangifte in.
Absoluut correct Thomas_A

Of TS de vrijstelling heeft, weet ik niet uit de topic.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#8 , 17 okt 2023 07:59

Vraag toch onduidelijk. Het uitoefenen van lease activiteiten kent heel wat wettelijke en juridische bepalingen. Net zomin als je morgen een bank kan opstarten, kan je zomaar een lease activiteit beginnen… En waarom zou dat bedrijf bij jou een leasing afsluiten ipv bij een erkende leasemaatschappij. Dergelijke maatschappijen kopen tienduizenden wagens per jaar en onderhandelen veel scherpere aankoopprijzen, onderhoudswerken, carrosserie werken en banden prijzen dan jij ooit als kleine garnaal kan krijgen. Wat ga je doen bij auto pech/vervangwagens enz? Hoe ga je zelf je aankoop financieren (ook al niet evident met dat doel) Wat doe je met je overheadkosten… Maar bovenal : wat is de toegevoegde waarde voor jezelf en voor dat bedrijf?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 okt 2023 09:23

V… Maar bovenal : wat is de toegevoegde waarde voor jezelf en voor dat bedrijf?
Belastingsontduiking.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”