Belastingen op crowdfunding via Kickstarter

OkayTimeForPlanC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Belastingen op crowdfunding via Kickstarter

#1 , 08 okt 2023 11:23

Als coder en creatieveling ben ik tijdens de Corono-lockdowns me gaan verdiepen in game development om mij bezig te houden. Wat toen startte als hobby is stilaan aan het uitgroeien tot iets meer omdat mijn game wel wat aandacht begin te krijgen in het wereldje.

Als ik de stap wil zetten naar een game op professioneel indiegame-niveau, dan is een crowdfunding-actie de aangewezen keuze. Ik ben hier nu stilaan werk van aan het maken, maar ik vind maar heel gefragmenteerde over hoe de belastingen werken hier.

Het zou gaan om een crowdfunding met "Beloning in natura" zoals hier beschreven: https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... owdfunding - waarbij de investeerders een kleine beloning krijgen zoals toegang tot de game of andere kleine zaken zoals een poster of ander merchandise.

Ik vind hier qua belastingen enkel over terug dat "In sommige gevallen kan btw en belasting op inkomen verschuldigd zijn", maar ik vind nergens terug wat die gevallen dan juist zijn.

De details in mijn geval: laten we even rekenen dat ik 7,000 euro zou willen ophalen (netto, duswat ik overhou na aftrek belastingen). Verder ben ik een werknemer met een iets lager dan gemiddeld loon omdat ik 4/5de werk, ik heb ook een klein bijberoep (in eigen naam, geen bv of dergelijke) waar ik geen BTW op betaal omdat ik minder verdien dan die grens. Voor de Kickstarter en de game heb ik ook nog geen bedrijf of dergelijke opgericht. Hoeveel belastingen/BTW zou ik hier dan op moeten betalen en is het meer of minder voordelig als ik wel een bedrijfsvorm(pje) zou oprichten voor mijn game alvorens een Kickstarter te beginnen?

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 08 okt 2023 11:46

Crowdfunding is normaal zonder tegenprestatie. Als u er wel een tegenprestatie voor vraagt, moet u zelfstandige worden en een btw-nummer aanvragen. Dat kan onder de 25.000 euro omzet aan de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen. Games zijn aan 21% btw, personenbelasting hangt af van uw andere inkomsten.

OkayTimeForPlanC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2023 11:55

Dus kort gezegd, onder de 25,000 euro is het aan personenbelasting dus ongeveer 40-45%, als ik boven de 25,000 euro kom dan komt er ook nog BTW bovenop en ben ik meer dan de helft kwijt?

Ik kan dan wel de kosten van productie van de merchandise ingeven?

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 08 okt 2023 12:07

Die 25.000 geldt alleen voor de btw-vrijstelling, heeft geen invloed op de andere zaken. U moet dan geen btw aanrekenen, maar ook geen btw aftrekken.

OkayTimeForPlanC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2023 13:02

Wat ik me ook nog afvroeg: je kan in al voor 1 euro de crowdfund steunen, het is pas vanaf 20 euro dat je er ook daadwerkelijk iets voor in de plaats krijg. Kan ik dan onderscheid maken tussen diegene die niks terugkrijgen en diegene die wel iets terugkrijgen of is het allemaal over 1 kam omdat Kickstarter alles gewoon in 1 keer uitbetaalt?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”