Onroerende voorheffing en interesten

Jurgske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onroerende voorheffing en interesten

#1 , 30 aug 2023 15:03

Beste,

Ik kreeg onlangs de factuur met de onroerende voorheffing van de Vlaamse Overheid. Bedrag ongeveer 650 EUR.

Op deze factuur staat tevens vermeld : De aanslag moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de uiterste betaaldatum is de wettelijke nalatigheidinterest van 4% verschuldigd. Deze wordt berekend per
begonnen maand tot en met de maand waarin de Vlaamse Belastingdienst de betaling ontvangen heeft, voor zover hij 5 EUR of meer
bedraagt per maand.

Op basis van mijn bedrag heb ik dus een jaarlijkse rente 650 EUR * 4% = 26 EUR, ofwel 2,17 EUR per maand.
Aangezien dit bedrag onder 5 EUR valt, zal ik dus geen interesten betalen.

Wat houdt me dan tegen om bijvoorbeeld 6 maanden te wachten met betalen ? Of langer ?

Via een omgekeerde berekening heb je blijkbaar minstens 1.500 EUR nodig om aan de vereiste 5 EUR interesten per maand te vallen (5 EUR * 12 / 4 *100).

Niet dat ik dit van plan ben, maar hypothetisch gezien, zijn er andere risico's door veel later te betalen ?

Ik kan me niet inbeelden dat het zo gemakkelijk zou zijn. Ons KI Geindexeerd is 1.715 EUR, ik weet niet of dat gemiddeld is of eerder laag tegenwoordig, maar ik denk dat er toch heel wat mensen onder zullen vallen

Met dank voor uw aandacht aan deze hersenspinsel van mezelf.

Groeten,

Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12857

#2 , 30 aug 2023 15:04

Los van de interesten, gaat er vroeg of laat een deurwaarder aan te pas komen. En dat gaat wel wat meer kosten dan 6 maand 5 euro interesten.

Jurgske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2023 16:00

Heb het nu toch gevonden : na een herinnering dus..
en het is 6 maanden 0 EUR interesten :)

Gerechtsdeurwaarder
Betaalt u na herinnering of laatste herinnering nog niet, dan wordt een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Vanaf dat ogenblik worden er invorderingskosten aangerekend. Het bedrag van die kosten hangt af van de acties die de deurwaarder moet ondernemen om de belastingschuld in te vorderen. Er zijn wettelijk vastgelegde tarieven voor het sturen van een aanmaning, het betekenen van een dwangbevel, het leggen van beslag op de roerende goederen van de belastingplichtige, enz. De invorderingskosten zijn volledig ten laste van de belastingplichtige!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 31 aug 2023 08:26

Zoals u zelf schrijft invorderingskosten voor de belastingplichtige.
Ook niet vergeten dat er tegenwoordig ook mobiele controles zijn ... men houdt u en uw wagen tegen en dan is het direct betalen of beslag op voertuig.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”