Personenbelasting ontslagvergoeding

John deere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Personenbelasting ontslagvergoeding

#1 , 28 jul 2023 15:57

Indien een werknemer door sluiting van het bedrijf in december 2023 ontslagen wordt met vrijstrelling van prestaties, bestaat er dan een manier om ervoor te zorgen dat de ontslagvergoeding (c4 maanden) in de personenbelasting belast wordt in aanslagjaar 2024 (en niet 2023)?

De persoon in kwestie zal in 2023 een volledig jaar gewerkt hebben en zal los van de ontslagvergoeding reeds een aanzienlijk belastbaar inkomen hebben. De kans bestaat dat diezelfde persoon in 2024 niet zal werken (reizen / opleiding) en dus een erg bescheiden belastbaar inkomen zal hebben, waardoor het fiscaal interessanter is om de ontslagvergoeding in aanslagjaar 2024 te laten belasten.

Ik las al dat de initiele inhouding op de ontslagvergoeding gebaseerd zou zijn op het gemiddelde tarief van het voorgaande jaar van volledige tewerkstelling, maar ik las ook dat dit achteraf naar beneden aangepast wordt indien de marginale belastingvoet toch lager uitvalt. In bovenstaand scenario is die marginale belastingvoet in 2024 significant lager.

Het belasten van de ontslagvergoeding in 2024 lijkt me in dit scenario ook niet zo vreemd, gezien de ontslagvergoeding het "primaire inkomen" is in de periode na ontslag, in dit scenario dus voor januari-april 2024. Maar ik vind hier online echter geen informatie over terug...

Alvast bedankt voor jullie input!

LeenW
Berichten: 12900

#2 , 28 jul 2023 16:05

Dit moet sowieso in 2023 aangegeven worden, maar wordt zoals u zegt wel apart belast de gemiddelde aanslagvoet van het geheel van belastbare inkomsten van het voorgaande jaar.

Ik zie echter geen scenario waarin dit in 2024 kan worden belast.

Thomas_A
Berichten: 2393
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2023 16:09

Inderdaad. Ontslagvergoeding vervangt wel het loon tijdens een langere opzegperiode, maar is juridisch gezien een inkomst in 2023.

Er is geen arbeidsrelatie meer in 2024. Inkomsten worden belast wanneer deze verworven worden, niet wanneer ze “gebruikt” worden voor consumptie.

Reclame

John deere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2023 16:16

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Wel erg jammer dit. Dat scheelt al snel enkele duizenden euros aan belastingen vergeleken met wanneer het ontslag op 1/1/24 zou vallen, voor een verder identieke situatie.

LeenW
Berichten: 12900

#5 , 28 jul 2023 16:21

Dat zal altijd zo zijn. Een kind dat toevallig op 1 januari geboren wordt, is een fiscale goudmijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”