Extra belastingen op schadevergoeding terugvorderen

StevenH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Extra belastingen op schadevergoeding terugvorderen

#1 , 26 jun 2023 11:40

Ik ben zelfstandig freelancer.
Vorig jaar werd mijn wagen total loss gereden terwijl die geparkeerd stond.
Uiteindelijk werd het wrak verkocht en is alles geregeld met de verzekering en is de schade uitbetaald.
Mijn boekhouder zegt mij nu, bij de aangifte van mijn belastingen, dat de schade uitbetaald door de verzekering moet aangegeven worden. Dat begrijp ik, maar dit is eigenlijk een inkomst die ik niet verwacht had en ook een belasting die ik niet had verwacht te moeten betalen.
Laat ons zeggen dat het totaalbedrag dat ik van de verzekering en verkoop van het wrak kreeg 7000 euro was. Dat bedrag wordt nu voor 80% belast. Eigenlijk was het mijn bedoeling om de auto 'op te rijden' en dan te verkopen, stel voor 3500 euro. Dat bedrag zou ook belast worden voor 80%. Dat zou betekenen dat ik de helft minder belasting zou betalen.
Ik weet dat het praat na de vaak is want er is reeds een uitspraak geweest, maar misschien is het voor anderen interessant; mijn vraag is dus: had ik deze extra belastingen kunnen terugvorderen van de veroorzaker van de schade? En zo ja hoe?

bosprocureur
Berichten: 6879

#2 , 26 jun 2023 11:49

Was die wagen al helemaal afgeschreven?

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2023 12:58

Nee, zo werkt het niet.

Je koopt nu sneller dan voorzien een nieuwe wagen, dus kan je deze nu toch ook al afschrijven? Als je voor die aankoop de extra ontvangen 3.500 euro gebruikt, doe je met dat geld ook belastingvoordeel.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2023 13:29

Hangt af van de huidige boekwaarde/residuwaarde van de wagen in uw boeken.
Indien boekwaarde + € 7000.00 is het verschil verlies = fiscaal inbrengbaar.
Rekening houden dat de afschrijving van het lopende jaar niet meer aanvaard wordt.
Normaal 5 jaar afschrijving.
Indien boekwaarde van de wagen + € 7000.00 is het verschil een winst = fiscaal belastbaar in de boeken.

Nieuwe wagen kunt vanaf het eerste jaar afschrijven ( ook indien gedeeltelijk jaar ).

LeenW
Berichten: 12937

#5 , 26 jun 2023 13:57

U moet het zoals hierboven gezegd bekijken alsof u de wagen verkocht zou hebben, dan had u eveneens belastingen moeten betalen. Aankoop nieuwe wagen steekt u de afschrijvingen dan weer in kosten. Nu gebeurt het allemaal wat vroeger, maar alles optellen en aftrekken en het zou niet al te veel mogen uitmaken.

Om de praktische kans van uw vraag te bekijken, de rechter kan niet zien hoe uw belastingaangifte er een jaar later gaat uitzien en onder welke tarieven u gaat vallen. Het lijkt mij dan ook niet mogelijk om hiermee rekening te houden.

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2023 17:43

Hangt af van de huidige boekwaarde/residuwaarde van de wagen in uw boeken.
Indien boekwaarde + € 7000.00 is het verschil verlies = fiscaal inbrengbaar.
Rekening houden dat de afschrijving van het lopende jaar niet meer aanvaard wordt.
Normaal 5 jaar afschrijving.
Indien boekwaarde van de wagen + € 7000.00 is het verschil een winst = fiscaal belastbaar in de boeken.
moet zijn - € 7000.00

Nieuwe wagen kunt vanaf het eerste jaar afschrijven ( ook indien gedeeltelijk jaar ).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”