Personenbelasting en aftrekpost laadpaal

Etdc
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

Personenbelasting en aftrekpost laadpaal

#1 , 13 mei 2024 10:27

Bij gemeenschappelijk belaste belastingplichtigen, zoals gehuwden of wettelijk samenwonenden, wordt de belastingvermindering evenredig omgedeeld op basis van het belastbaar inkomen, ook al is de uitgave betaald door slechts één van hen.
Nu heb ik verleden jaar een laadpaal laten plaatsen. Ik heb het bedrag ingevuld bij mij.
Maar bij het uitrekenen van de belasting is er enkel voor mij een belastingvermindering.
Omdat mijn echtgenote door een laag pensioen geen persoonsbelasting moet betalen trekt zij ook niets terug voor de laadpaal.
Zo verliezen we 160€ aan verminderde belasting.
Kan hier iets aan worden gedaan ?

Sirkii
Berichten: 5456

#2 , 13 mei 2024 20:16

Kan je niets aan doen. BElastingvermindering krijg je enkel als je belasting betaalt. Dit is ook een (terechte) frustratie van eenverdieners die zo de helft van de leningsaftrek zien verdwijnen. Fiscus past haar regels strikt toe ;-((((

jef007
Berichten: 1691

#3 , 14 mei 2024 15:48

Kan je niets aan doen. BElastingvermindering krijg je enkel als je belasting betaalt. Dit is ook een (terechte) frustratie van eenverdieners die zo de helft van de leningsaftrek zien verdwijnen. Fiscus past haar regels strikt toe ;-((((

sorry he,
maar bij een éénverdiener gaat een gedeelte van het inkomen fictief over naar de andere === fiscaal heel interessant!!!

Reclame

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#4 , 14 mei 2024 21:04

Klopt inderdaad. Maar u verliest geen belastingaftrek. In het kader van het huwelijks quotiënt kan Max 13.060 euro worden overgedragen van uw inkomen naar het hare. Terwijl zij een belastingvrije som heeft van 10.060 euro het gaat bij u uit uw hoogste schijf 45 tot 50 % plus gemeentebelastingen en komt bij haar grotendeels in de belastingvrije som aan 0%. Al snel een besparing van 5000 euro die je niet zou hebben indien je vrouw wel een fiscale aftrek voor de laadpaal zou genieten… Je kan niet de boter en het geld van de boter hebben…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”