Aankoop zonder BTW- verkoop met BTW

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

Re: Aankoop zonder BTW- verkoop met BTW

#16 , 29 apr 2024 19:55

Oke dank,

Ondertss ook te weten gekomen dat ik de verkoopfactuur kan splitsen in 2 aparte facturen. 1 op persoonlijke naam en 1 op de zaak met btw nummer.
De factuur op persoonlijke naam voor 25% en de andere op 75% met btw. Da zal het voordeligst zijn in mijn geval.

Dus er moet geen btw betaald worden op de 25% die voor prive gebruik bedoeld was


LeenW
Berichten: 12889

#18 , 29 apr 2024 20:18

Oke dank,

Ondertss ook te weten gekomen dat ik de verkoopfactuur kan splitsen in 2 aparte facturen. 1 op persoonlijke naam en 1 op de zaak met btw nummer.
De factuur op persoonlijke naam voor 25% en de andere op 75% met btw. Da zal het voordeligst zijn in mijn geval.

Dus er moet geen btw betaald worden op de 25% die voor prive gebruik bedoeld was
Oppassen, dit is enkel mogelijk bij een eenmanszaak, nooit bij een vennootschap.

Reclame

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#19 , 29 apr 2024 22:58

Heb eenmanszaak...

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#20 , 08 mei 2024 17:43

camionette is dus verkocht,en kan uitkijken naar een andere
Als ik koop in garage of van andere zelfstandige, dan kan ik als eenmanszaak in bijberoep maar 85% van de BTW recupereren, omdat ik deze ook nog prive gebruik. Klopt dit?

En wat als ik bijv een camionette aankoop in nederland? BTW vrij...

LeenW
Berichten: 12889

#21 , 08 mei 2024 17:50

De 85% is een forfait dat u mag gebruiken (al ben ik niet 100% zeker dat dit voor een eenmanszaak mag, omdat het privé gedeelte daar al uit de btw-aangifte blijft).

Bij aankoop in NL moet u de btw naar België verleggen (R86 en R55) en dan enkel het beroepsgedeelte aftrekken (R83 en R59).

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#22 , 08 mei 2024 23:03

Dus u bedoeld dat de byw eventueel voor 100% zou mogen worden afgetrokken

Ps: nogmaals mijn dank aan iedereen voor de nuttige info er hier gegeven.wordt

LeenW
Berichten: 12889

#23 , 09 mei 2024 07:12

Neen, voor het privé gebruik is er nooit aftrek.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#24 , 09 mei 2024 22:26

Oke dank, piste kopen in buitenland ga ik laten schieten. Zal er ene aankopen in Belgie , camionette wordt terug op 5j afgeschreven voor 75%

Dank

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#25 , 11 mei 2024 08:46

De zoektocht verloopt moeizaam, en als ik dan een geschikt camionette vind,dan os het particulier en kan ik de BTW niet terugvorderen omdat ik er gene betaal he. Maar de prijzen particulier en garage liggen evenhoog.

Als ik nu in mijn geval toch zou beslissen om er ene particulier te kopen dan kan ik 75% van het volledige bedrag over 5j aftrekken. Komt bijna op hetzelfde neer alsof ik de BTW apart voor 85% direct zou terug trekken en de rest op 75% ook. Of doe ik nog op andere vlakken 'schade' wnr ik bijv particulier zou kopen?

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#26 , 11 mei 2024 08:56

Met alle respect, en ik snap dat dit voor u niet het meest essentiële onderdeel van uw (bij)beroep is, maar u lijkt weinig inzicht te hebben in wat btw en afschrijvingen zijn.

Zou u niet beter focussen op de meest geschikte wagen vinden aan een deftige prijs, in plaats van fiscale optimalisaties te zoeken in iets dat u niet erg begrijpt?

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#27 , 12 mei 2024 12:39

Oke,np

knokkie
Topic Starter
Berichten: 124

#28 , 14 mei 2024 02:18

Ik vond deze artikels ook nog terug

Bij verkoop van de auto dient door de ondernemer ook weer btw in rekening te worden gebracht. Bij aankoop geen btw afgetrokken. Als bij aanschaf de btw niet in aftrek is gebracht, dan is de ondernemer over de verkoop geen btw ver- schuldigd. U kunt de auto dus zonder extra btw- heffing naar privé overhevelen.

Dit is dus toch anders dan hetgene hier verteld wordt?

Ik verkoop mijn wagen.nu met BTW, de volgende koper kan deze aftrekken zegt men hier, maar je kan toch nooit een marge auto veranderen in een btw auto?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”