Fiscale overmacht - Leegstand

GBTB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Fiscale overmacht - Leegstand

#1 , 14 apr 2024 10:54

Zijn er mensen die meer info hebben over het begrip "Fiscale overmacht" bij leegstand? Ik vind hier wel een paar items van terug, maar met weinig verwijzingen naar paragrafen uit het wetboek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2024 11:09

Ik heb u een privébericht gestuurd via mail.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12852

#3 , 14 apr 2024 11:09

Dat is net heel het probleem, overmacht is een begrip uit het gerechtelijk wetboek en de fiscus heeft dat begrip overgenomen zonder het zelf te definiëren. Gevolg: feitenkwesties en rechtbank.

Marcus, waarom hier niet posten? Dan hebben anderen er mogelijk ook iets aan.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2024 11:18

Leen, het gaat om gegevens uit mijn persoonlijke database waar ik een abonnement op heb en zomaar niet openbaar mag publiceren. Leen leegstandbelasting is weliswaar een fiscale aangelegenheid, maar niet van de fiscus. Het is een gemeentelijke aangelegenheid.Zie misschien ook eens:
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... /leegstand

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 14 apr 2024 17:14

Hier al eens lezen
https://www.vlaanderen.be/lokaal-woonbe ... -aanpakken

Controle gebeurd door gemeente en de lokale politiezone in opdracht gemeente.

LeenW
Berichten: 12852

#6 , 14 apr 2024 17:31

leegstandbelasting is weliswaar een fiscale aangelegenheid, maar niet van de fiscus.
De fiscus is in in feite iedereen die belastingen int, al wordt het zeker sinds de gelijknamige documentaire over de FOD Financiën vaak daarmee gelijkgesteld.

Voor TS staat mijn punt hier door Elfri wat meer uitgewerkt: https://www.elfri.be/rechtspraak/fiscal ... -leegstand

GBTB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2024 19:46

Dank al voor de reacties. Het is inderdaad op de link van elfri dat ik mij baseer, maar het blijft ook vrij algemeen ...
@Marcus: berichtje niet ontvangen. Kan je het nog eens proberen versturen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2024 22:40

Ik heb het bericht al twee maal in worddocument verstuurd. Ik zal het nogmaals proberen.
# Leen ik ga hier geen discussie met jou over aan, het is geen federale aangelegenheid, maar een gemeentelijke aangelegenheid hierin geïnstrueerd door de gewestelijke overheid.Ik besef nu dat ik jou geen gegevens meer zal doorsturen gezien je misbruik maakt van mijn vertrouwen. Ik zal hiermee rekening houden in mijn toekomstige reacties. Ik vind dit gewoon beneden alle peil, een juridisch forum onwaardig en getuigt van geen enkel respect voor experten die heel wat van hun vrije tijd en volledig belangeloos in dit forum steken. Probeer mijn bericht niet te verwijderen, want ik zal het telkens opnieuw plaatsen. Dit is de druppel die de emmer doet overlopen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12852

#9 , 14 apr 2024 22:58

Onbegrijpelijk dat u niet gewoon de correctie kan aanvaarden en verder gaan met de inhoudelijke discussie, zodat TS er iets aan heeft. De laatste tijd bent u dit forum meer aan het ondermijnen dan aan het helpen, zie bv. ook het vertrek van The Oscars en de PM die u en ik ontvingen op 12 apr 2024 - 17:55 .

Ik citeer uit https://www.notaris.be/woordenboek/F

De fiscus is de fiscale overheid, ook wel de belastingdienst genoemd. Het is de instantie aan wie je belastingen betaalt. De fiscus kan zowel Federaal, Gewestelijk, Provinciaal als lokaal zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2024 23:22

Goed te weten onder welke andere naam, de hoeveelste is het al, the oscars opnieuw binnen dit forum trachten de boel op stelten te zetten.
Ik bekijk de zaken als gewezen ambtenaar met kennis van zaken en hou me dus aan de officiële gegevens, waarbij de fiscus zoals bij normale mensen wordt omschreven als de FOD Financiën.

Om u tevreden te stellen, wil ik hier in dit kader wel een uitzondering op maken, maar het blijft een onderdeel van gewestelijke materie Vlaanderen als toeziende overheid van de gemeentes.

Ik vrees dat u alleen staat met uw kritiek op mijn persoon.

Ik sluit dit topic. TS. heeft mijn mailgegevens. Hij kan mij altijd nog contacteren zodat ik het topic terug kan openen. Ik sluit het hier af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2024 13:29

#7. Ik heb fout bericht ontvangen. Uw gmailbox zit blijkbaar overvol. Je zal dus je box moeten opschonen of ruimte moeten bijkopen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”