Terugbetaalde sociale bijdragen

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

Terugbetaalde sociale bijdragen

#1 , 09 jul 2023 00:37

Hallo allemaal,

Mijn vrouw is zelfstandige in bijberoep, maar is momenteel nog niet actief met haar zaak bezig omdat ze het nog te druk op haar vaste job heeft. Hierdoor heeft ze nog geen inkomsten op haar bedrijf.

Nu is Xerius onze sociale bijdragen beginnen terug te betalen en ik heb net ontdekt dat je deze dan als inkomsten moet declaren in de belasting. Wat ik echter nergens kan vinden, is voor welk inkomstenjaar ik dit moet doen? Het is namelijk een "correctie van 3 jaar geleden". Moet ik mijn belastingsaangifte van 3 jaar geleden dan laten corrigeren met deze "extra" inkomsten? Of zijn dit inkomsten voor het jaar dat Xerius ze heeft teruggestort?

Alvast bedankt

Edit: Je mag mijn vraag negeren / sluiten, want ik heb het antwoord zonet zelf gevonden. Op het fiscaal attest van Xerius staat namelijk duidelijk dat het gaat om inkomsten van het jaar 2022... (het jaar van de terugbetaling maw).
Wat wel "lastig" is, is dat mijn vrouw dit jaar minder kosten heeft gemaakt (enkel wat bankkosten en een domeinnaam) dan de "inkomsten" van Xerius, dus ik vermoed dat we dan ook een klein beetje belasting zullen moeten betalen hierdoor...
Laatst gewijzigd door PrinsCarnaval op 09 jul 2023 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5974
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 jul 2023 00:47

U hoeft dat niet aan te geven.
Dat is enkel het geval indien ze als beroepskost werden afgetrokken waardoor een "winst" lager uitviel.. Maar aangezien uw vrouw nooit effectief werkzaam is geweest als zelfstandige kan er ook geen winst geweest zijn.
M.a.w. indien die sociale bijdragen nooit tot een belastingvermindering hebben geleid moeten ze bij terugbetaling niet worden aangegeven..
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 09 jul 2023 00:54, 3 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 09 jul 2023 00:51

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb de voorbij jaren als brutowinst "0 euro" bij code 1600 ingevuld, maar wel de sociale bijdragen als kost onder code 1632 ingevuld en enkele andere minieme kosten ingevuld bij code 1606 (zoals die domeinnaam en bankkosten).

Als ik u goed begrijp, mag ik dan voor dit jaar opnieuw 0 euro invullen bij code 1600, 0 euro bij code 1632 (dit jaar heeft Xerius geen sociale bijdragen meer aangerekend) en enkele 10 tallen euros bij code 1606 invullen? En dit ondanks dat de fiscus een document heeft ontvangen van Xerius dat mijn vrouw haar bedrijf van hen een "inkomst" heeft ontvangen...?
Laatst gewijzigd door PrinsCarnaval op 09 jul 2023 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2023 00:59

Een sociaal bureau bezorgt je normaal gezien jaarlijks een duidelijk overzicht welke bedragen voor sociale bijdragen moeten worden aangegeven, inclusief voor de terugbetalingen.

Aangezien hoofdberoep en bijberoep worden samengeteld, is het mogelijk dat er geen brutowinst is en dat de sociale bijdragen voor een lagere belasting van haar hoofdberoep hebben gezorgd. Dan is de terugbetaling effectief een inkomst.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 09 jul 2023 01:01

dus... dan toch wel invullen onder code 1600? :)

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2023 01:03

Mijns inziens wel.

Ik had dezelfde situatie in de eerste jaren van mijn bijberoep. Ik kan morgen mijn aangiftes wel eens nakijken.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 09 jul 2023 01:14

Bedankt! Zolang er twijfel is, zal ik voor de zekerheid het daar maar invullen... Ik wacht sowieso nog wel enkele dagen met het in te dienen...

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2023 10:13

Hallo allemaal,

Mijn vrouw is zelfstandige in bijberoep, maar is momenteel nog niet actief met haar zaak bezig omdat ze het nog te druk op haar vaste job heeft. Hierdoor heeft ze nog geen inkomsten op haar bedrijf.

Nu is Xerius onze sociale bijdragen beginnen terug te betalen en ik heb net ontdekt dat je deze dan als inkomsten moet declaren in de belasting. Wat ik echter nergens kan vinden, is voor welk inkomstenjaar ik dit moet doen? Het is namelijk een "correctie van 3 jaar geleden". Moet ik mijn belastingsaangifte van 3 jaar geleden dan laten corrigeren met deze "extra" inkomsten? Of zijn dit inkomsten voor het jaar dat Xerius ze heeft teruggestort?

Alvast bedankt

Edit: Je mag mijn vraag negeren / sluiten, want ik heb het antwoord zonet zelf gevonden. Op het fiscaal attest van Xerius staat namelijk duidelijk dat het gaat om inkomsten van het jaar 2022... (het jaar van de terugbetaling maw).
Wat wel "lastig" is, is dat mijn vrouw dit jaar minder kosten heeft gemaakt (enkel wat bankkosten en een domeinnaam) dan de "inkomsten" van Xerius, dus ik vermoed dat we dan ook een klein beetje belasting zullen moeten betalen hierdoor...
Toch raar dat uw vrouw zelfstandige is in bijberoep ( toch al +/- 4 jaar ) zonder activiteit. Welke acticiteiten als bijberoep ?

De sociale bijdrage is van 3 jaar terug. U zegt ook dat u deze heeft afgetrokken. DUS wordt die nu aan te geven onder code 1600; gezien toen in de aangfite deze in mindering is gebracht van de winst ( ? ) en verlies (?)

Wat mij wel opvalt is dat u het bijberoep van uw vrouw aangeeft onder codes beginnende met een 1 ipv 2. Het is slechts van 2023 dat de codes beginnende met 1 = voor de oudste van de aangifte en de codes beginnende met 2 = voor de jongste der aangevers.

Voor het overige sluit ik mij aan bij THOMAS_A

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jul 2023 10:15

U hoeft dat niet aan te geven.
Dat is enkel het geval indien ze als beroepskost werden afgetrokken waardoor een "winst" lager uitviel.. Maar aangezien uw vrouw nooit effectief werkzaam is geweest als zelfstandige kan er ook geen winst geweest zijn.
M.a.w. indien die sociale bijdragen nooit tot een belastingvermindering hebben geleid moeten ze bij terugbetaling niet worden aangegeven..
Thomas : geen minst maar wel een verlies. Ik denk dat dit toch samengevoegd wordt met Deel 1 en Deel 2 van de aangfite.
En TS zegt dat hij die bijdrage heeft ingevoerd.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#10 , 09 jul 2023 14:00

...
Toch raar dat uw vrouw zelfstandige is in bijberoep ( toch al +/- 4 jaar ) zonder activiteit. Welke acticiteiten als bijberoep ?

De sociale bijdrage is van 3 jaar terug. U zegt ook dat u deze heeft afgetrokken. DUS wordt die nu aan te geven onder code 1600; gezien toen in de aangfite deze in mindering is gebracht van de winst ( ? ) en verlies (?)

Wat mij wel opvalt is dat u het bijberoep van uw vrouw aangeeft onder codes beginnende met een 1 ipv 2. Het is slechts van 2023 dat de codes beginnende met 1 = voor de oudste van de aangifte en de codes beginnende met 2 = voor de jongste der aangevers.

Voor het overige sluit ik mij aan bij THOMAS_A
Mijn vrouw is al meer dan 10 jaar leerkracht middelbaar en hoger onderwijs, nog steeds zonder een vaste benoeming... Ze is inderdaad al vele jaren geleden zelfstandige in bijberoep geworden (coaching, bijles, etc) als backup, voor als ze zonder werk valt.
Bij mijn weten is het niet verboden (maar misschien wel wat vreemd ja) om zelfstandige in bijberoep te zijn (en hiervoor ook vanalles en nog wat te betalen) zonder hier iets mee te doen. De gemoedsrust die haar dit oplevert, is voor ons de kosten waard...

Voor dit jaar gaf ik inderdaad alles van mijn vrouw onder code 2***. Vanaf dit jaar onder code 1***, aangezien ze een jaar ouder is dan mij.

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2023 14:23

Als het enkel de bedoeling is als back-up wanneer ze zonder werk valt, is het veel eenvoudiger en goedkoper om dan pas te registreren als zelfstandige.

Op een paar dagen heb je je ondernemingsnummer en je kan al professionele aankopen doen terwijl je btw-nummer nog in aanvraag is.

LeenW
Berichten: 12962

#12 , 09 jul 2023 14:27

Toch even een vraag over die 1606, mogen die kosten wel ingebracht worden als er geen inkomsten tegenover staan (Artikel 49 wib)?

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#13 , 09 jul 2023 18:10

Als het enkel de bedoeling is als back-up wanneer ze zonder werk valt, is het veel eenvoudiger en goedkoper om dan pas te registreren als zelfstandige.

Op een paar dagen heb je je ondernemingsnummer en je kan al professionele aankopen doen terwijl je btw-nummer nog in aanvraag is.
Voor zover ik weet, kan je enkel zelfstandige in bijberoep worden als je ook een hoofdberoep hebt. Dat is absoluut niet vanzelfsprekend als niet vastbenoemde leerkracht...

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jul 2023 19:59

Als het enkel de bedoeling is als back-up wanneer ze zonder werk valt, is het veel eenvoudiger en goedkoper om dan pas te registreren als zelfstandige.

Op een paar dagen heb je je ondernemingsnummer en je kan al professionele aankopen doen terwijl je btw-nummer nog in aanvraag is.
Voor zover ik weet, kan je enkel zelfstandige in bijberoep worden als je ook een hoofdberoep hebt. Dat is absoluut niet vanzelfsprekend als niet vastbenoemde leerkracht...
Dat is zo, maar het gaat niet over het aanvragen op zich. Wel over het gelijktijdig hebben van een contract als werknemer.

Haar zelfstandige activiteit zal even snel als hoofdberoep beschouwd worden wanneer deze al jaren actief is als wanneer deze pas wordt aangevraagd nadat ze haar job kwijt geraakt.

Nu goed, jullie doen met de informatie wat jullie willen natuurlijk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”