Geintegreerde woonbonus + hypotheekruil met partner

owtb12345
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geintegreerde woonbonus + hypotheekruil met partner

#1 , 13 jun 2023 14:43

Beste,

Omdat ik geen sluitend antwoord vind online check ik het graag hier eens.

Mijn partner kocht in 2018 haar eerste en eigen woning, waarvoor ze een hypotecaire lening A aanging. Dus ze maakte aanspraak op de geintegreerde woonbonus.

In 2021 gingen we wettelijk samenwonen in haar woning.

Later in 2021 kochten we samen een nieuwe, te verbouwen, woning. Haar reeds lopende lening A werd geherfinancierd en ik werd toegevoegd als mede krediet nemer. We sloten samen ook nog een nieuwe lening B af voor de verbouwing.

In 2022 werd haar oude woning verkocht.


Door de bank was ons altijd verteld dat zij haar woonbonus kon behouden voor lening A. Maar met mij nu verder in te lezen krijg ik de indruk dat ikzelf mogelijks ook aanspraak zou maken op die woonbonus voor lening A.
https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... de40bf53b7 punt 1.1.3 beschrijft een soortelijk scenario maar gaat specifiek over aankoop in 2016 en zonder hypotheekruil.
Door dit tegen te komen leverde verder zoekwerk ook enkele artikels over toch nog aanspraak maken op woonbonus na 2020 door "de liefde".

Iemand een idee of dit een reele mogelijkheid is? In dat geval zou ik de kosten voor lening A over ons beide delen. (In het andere geval lijkt het alsof ik maar 50% van de kosten van lening A enkel bij mij partner kan inbrengen (punt 1.2 van de minfin link)

Alvast bedankt

Reclame