Bijberoep met verlies in belastingsaangifte: aanvaardbaar?

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

Bijberoep met verlies in belastingsaangifte: aanvaardbaar?

#1 , 21 okt 2016 13:00

Midden dit jaar starte ik een eenmanszaakje in bijberoep op. Om te kunnen starten moesten toch wat opstartkosten en inrichtingskosten gemaakt worden. Ik zal deze afschrijven over langere termijn, zo kan ik ieder jaar een stukje in kosten nemen. Zoals ik op voorhand wist is het aantal klanten dit jaar nog beperkt.

Logischerwijze zullen dit jaar daarom de kosten hoger zijn dan de inkomsten en ik dus verlies hebben.
En ik hou er rekening mee dat dit volgend jaar ook nog het geval zal zijn.

Daarna zal ik al wat een klantenbestand hebben opgebouwd (die zullen terugkeren) en reken ik erop vanaf dan wel winst te maken.

Nu vraag ik mij af of ik problemen dien te verwachten wanneer op mijn belastingsaangifte mijn bijberoep voor verlies blijkt te zorgen? Zal ik hierdoor tegen controle oplopen? Hoeveel jaar mag je verlies maken?
Of breng ik beter niet al mijn kosten in, zodat men mij er niet uitpikt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 21 okt 2016 13:18

Op zich is dat niet geheel abnormaal en een controle betekent niet automatisch bijbetalen. Als alles in orde is en u van alles bewijsstukken heeft, moet u niets vrezen bij een controle.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 22 okt 2016 17:58

Een verlies in een aangifte ziet de fiscus niet graag. Toch is er niets mis met het hebben van een verlies. Controle kan, maar dat zal waarschijnlijk pas binnen een paar jaar zijn (de administratie kan normaal tot 3 jaar terug gaan).

> Hoeveel jaar mag je verlies maken?

Eeuwig. Ondernemers die goed hun weg binnen de fiscaliteit kennen kunnen zo schuiven dat ze eigenlijk nooit (boekhoudkundige) winst maken. In de slechte jaren trekken ze gretig af, in combinatie met andere fiscale mechanismen, en dragen ze jaren verliezen over om dan in de vette jaren goed te compenseren. De meeste mensen zijn er allemaal niet zo met bezig, maar je kan (op legale wijze) veel geld verdienen en nooit "winst draaien". Het hebben van verlies zegt dus, op zich, weinig.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 23 okt 2016 20:55

Totaal acceptabel.

Evenwel, de kans op controle zal zeer groot zijn wanneer u uw verliezen als eenmanszaak gaat gebruiken om minder personenbelastingen op uw hoofdberoep te betalen, indien u recht in uw schoenen staat zal controle niet noodzakelijkerwijze in bijbetalingen resulteren.

Waar gaat men bij controle vooral naar kijken is dat het materiaal dat u aangekocht hebt absoluut nodig is voor uw zelfstandige activiteit, en vooral dan het soort materiaal dat bijvoorbeeld heel makkelijk privé ook kan gebruikt worden.
Zoals computers, smartphones, tabletten, voertuigen, enzoverder.

Daar een eenmanszaak altijd op uw thuisadres is gaat men ook goed de percentages van privé/beroeps gebruik controleren, zoals bijvoorbeeld internet toegang, elektriciteit en verwarming van het gedeelte van uw woonst waar u uw zelfstandige activiteit uitvoert. Dus zeker zien dat u aanvaardbare percentages gebruikt.
Er zal mogelijks wat over en weer onderhandeld worden, maar wanneer u alles eerlijk doet en de fiscus kan overtuigen dat alles correct is (eventueel een degelijk uitgewerkt business plan) zal u geen grote problemen ondervinden.

Spijtig genoeg zijn er velen voor u geweest die via een bijberoep allerhande luxe items aankochten, met het gedacht dat deze door vadertje staat gingen betaald worden door deze uitgaven af te trekken van hun inkomsten van hoofdberoep.

jef007
Berichten: 1683

#5 , 23 okt 2016 21:12

Daar een eenmanszaak altijd op uw thuisadres is gaat men ???
niet noodzakelijk, ik kan perfect in dorp A wonen en in dorp B een winkel ( eenmanszaak) uitbaten

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 23 okt 2016 21:15

Daar een eenmanszaak altijd op uw thuisadres is gaat men ???
niet noodzakelijk, ik kan perfect in dorp A wonen en in dorp B een winkel ( eenmanszaak) uitbaten
Uitbating wel, maar een eenmanszaak staat officieel steeds op de domicilie!

berenod
Berichten: 942

#7 , 24 okt 2016 05:39

Daar een eenmanszaak altijd op uw thuisadres is gaat men ???
niet noodzakelijk, ik kan perfect in dorp A wonen en in dorp B een winkel ( eenmanszaak) uitbaten
Uitbating wel, maar een eenmanszaak staat officieel steeds op de domicilie!
Inderdaad, waar ik op doelde is dat bijna alle eenmanszaken in bijberoep volledig of deels vanuit thuis opereren en dus een aantal onkosten gaan aangeven die een percentuele verhouding privé/beroeps gaan hebben.
Deze percentages worden door de fiscus sowieso al goed bekeken, en al helemaal wanneer je je verlies in je bijberoep gaat verrekenen met je personenbelasting hoofdberoep.

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

#8 , 08 dec 2016 10:27

Een verlies in een aangifte ziet de fiscus niet graag. Toch is er niets mis met het hebben van een verlies. Controle kan, maar dat zal waarschijnlijk pas binnen een paar jaar zijn (de administratie kan normaal tot 3 jaar terug gaan).

> Hoeveel jaar mag je verlies maken?

Eeuwig. Ondernemers die goed hun weg binnen de fiscaliteit kennen kunnen zo schuiven dat ze eigenlijk nooit (boekhoudkundige) winst maken. In de slechte jaren trekken ze gretig af, in combinatie met andere fiscale mechanismen, en dragen ze jaren verliezen over om dan in de vette jaren goed te compenseren. De meeste mensen zijn er allemaal niet zo met bezig, maar je kan (op legale wijze) veel geld verdienen en nooit "winst draaien". Het hebben van verlies zegt dus, op zich, weinig.
Vindt dat toch wat raar. Wij zijn natuurlijk maar een klein zaakje en gaan geen boekhoudkundige ingrepen doen van schuiven met winsten en verliezen.

Maar als wij nu jaar na jaar een verlies zouden aangeven (al is het nog met af en toe een jaar met kleine winst tussen), dan klopt er toch iets niet? Wie gaat nu een bijberoep uitoefenen waarmee hij jaar na jaar verlies maakt? Dan stop je er toch mee?

Zelfs al zorgen we ervoor dat we genoeg kosten maken om jaar na jaar maar net break-even te draaien, dan stop je er toch beter mee? Je moet die kosten uiteindelijk ook allemaal maken. Dus dan hou je niets over aan je bijberoep?
OK, je kan zeggen dat je zoveel mogelijk zaken in kosten brengt, die je anders sowieso ook zou aankopen (en die aanvaardbaar zijn als kost door de belastingen). Dan maak je misschien geen winst met je bijberoep, maar kan je wel veel zaken 'op de zaak' kopen.

Maar slikt men dat bij de belastingen? Gewoon telkens ongeveer break-even draaien? Gaan zij er dan niet van uit dat er iets niet klopt, en komen ze dan niet sowieso controleren?

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

#9 , 08 dec 2016 10:28

Totaal acceptabel.

Evenwel, de kans op controle zal zeer groot zijn wanneer u uw verliezen als eenmanszaak gaat gebruiken om minder personenbelastingen op uw hoofdberoep te betalen, indien u recht in uw schoenen staat zal controle niet noodzakelijkerwijze in bijbetalingen resulteren.
Natuurlijk hebben wij nu enkele grote kosten bij de opstart, wegens inrichten van een ruimte en wat aankoop van materiaal. Ik kan dit natuurlijk gaan splitsen over 10-15 jaar, maar vindt dat ook wat gevaarlijk. Wat als wij binnen 5 jaar beslissen om te stoppen met onze activiteit...? Dan kunnen een stuk van die kosten niet meer ingebracht worden natuurlijk. Ik zou dan ook een aantal kosten willen afschrijven over paar jaar, maar ook enkele meteen dit jaar inbrengen. Aangezien er nog een opbouw van terugkerende klanten bezig is, en ik maar midden het jaar begonnen ben, zal er daardoor dit jaar vanzelfsprekend een verlies zijn (spreek dan over bijvoorbeeld 2000 euro).

Mag ik dan zeker zijn dat ik controle zal krijgen, omdat ik als gevolg minder belasting op mijn hoofdberoep zal betalen? Of bekijken ze dit maar na een paar jaar, en als ze zien dat er volgend jaar wel een beperkte winst is, zal dit dan makkelijker aanvaard worden?
Of splits ik het toch beter op over 10-15 jaar, zodat het verlies erg klein wordt en ik niet 'tegen de kar van de belastingen rijdt'?

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 08 dec 2016 11:47

Ondernemen betekent niet per definitie winst maken. Een onderneming kan verlies maken, zeker in de beginfase is dat absoluut niet heel vreemd.

De kans op controle is natuurlijk wel groter bij verlies in bijberoep. Even pragmatisch: als uw verlies duizenden euro's is, kunt u moeilijk wat bonnen weglaten. Maar stel dat uw verlies 100 euro of zo is en er zitten 2 restaurantfacturen in, laat die er dan uit om gedoe te besparen...

jef007
Berichten: 1683

#11 , 08 dec 2016 15:37

als je vastzit aan een handelshuur, kan je zowiezo niet zomaar stoppen (ook al maak je verlies)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 dec 2016 16:11

Let toch op met afschrijvingen van investeringen op één jaar dit moet volgens de wet gaan over meerdere jaren, daar zal je toch even met een boekhouder moeten over spreken, het inrichten van de ruimte dit moet zeker over minstens 5 jaar gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 09 dec 2016 00:07

Vindt dat toch wat raar. Wij zijn natuurlijk maar een klein zaakje en gaan geen boekhoudkundige ingrepen doen van schuiven met winsten en verliezen.

Maar als wij nu jaar na jaar een verlies zouden aangeven (al is het nog met af en toe een jaar met kleine winst tussen), dan klopt er toch iets niet? Wie gaat nu een bijberoep uitoefenen waarmee hij jaar na jaar verlies maakt? Dan stop je er toch mee?

Zelfs al zorgen we ervoor dat we genoeg kosten maken om jaar na jaar maar net break-even te draaien, dan stop je er toch beter mee? Je moet die kosten uiteindelijk ook allemaal maken. Dus dan hou je niets over aan je bijberoep?
OK, je kan zeggen dat je zoveel mogelijk zaken in kosten brengt, die je anders sowieso ook zou aankopen (en die aanvaardbaar zijn als kost door de belastingen). Dan maak je misschien geen winst met je bijberoep, maar kan je wel veel zaken 'op de zaak' kopen.

Maar slikt men dat bij de belastingen? Gewoon telkens ongeveer break-even draaien? Gaan zij er dan niet van uit dat er iets niet klopt, en komen ze dan niet sowieso controleren?
1. Met een vennootschap kan natuurlijk meer dan met een eenmanszaak.

2. Waarom zou men dat niet slikken, zolang er geen wettelijke regels zijn overtreden? Een controle wilt niet per definitie zeggen bijbetalen (meestal wel!), maar dan kan je nog steeds een bezwaarschrift indienen (-> vaak ontheffingen) en desnoods nog naar de rechtbank gaan.

berenod
Berichten: 942

#14 , 10 dec 2016 12:58

Totaal acceptabel.

Evenwel, de kans op controle zal zeer groot zijn wanneer u uw verliezen als eenmanszaak gaat gebruiken om minder personenbelastingen op uw hoofdberoep te betalen, indien u recht in uw schoenen staat zal controle niet noodzakelijkerwijze in bijbetalingen resulteren.
Natuurlijk hebben wij nu enkele grote kosten bij de opstart, wegens inrichten van een ruimte en wat aankoop van materiaal. Ik kan dit natuurlijk gaan splitsen over 10-15 jaar, maar vindt dat ook wat gevaarlijk. Wat als wij binnen 5 jaar beslissen om te stoppen met onze activiteit...? Dan kunnen een stuk van die kosten niet meer ingebracht worden natuurlijk. Ik zou dan ook een aantal kosten willen afschrijven over paar jaar, maar ook enkele meteen dit jaar inbrengen. Aangezien er nog een opbouw van terugkerende klanten bezig is, en ik maar midden het jaar begonnen ben, zal er daardoor dit jaar vanzelfsprekend een verlies zijn (spreek dan over bijvoorbeeld 2000 euro).

Mag ik dan zeker zijn dat ik controle zal krijgen, omdat ik als gevolg minder belasting op mijn hoofdberoep zal betalen? Of bekijken ze dit maar na een paar jaar, en als ze zien dat er volgend jaar wel een beperkte winst is, zal dit dan makkelijker aanvaard worden?
Of splits ik het toch beter op over 10-15 jaar, zodat het verlies erg klein wordt en ik niet 'tegen de kar van de belastingen rijdt'?
Je hebt dat met de meeste investeringen niet te kiezen!
Afschrijving van materialen gebeurt over vastgelegde periodes afhangende van het soort materiaal.
Meubilair en grote machines worden over 10 jaar afgeschreven.
Rollend materieel (wagens) over 5 jaar. Bij aankoop uiteraard, wanneer je leased valt het onder gewone kosten en breng je elke maand je lease bedrag in.
Klein materiaal moet op 3 jaar afgeschreven worden.

Kosten kan je natuurlijk wel onmiddellijk inbrengen, dit zijn uw operationele kosten, huur, elektriciteit, reclame, personeel enzovoort.

Dit is nu een van de redenen dat je bedrijfsbeheer moet hebben om zelfstandige te worden, zulke zaken wordt je verondersteld te weten!

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

#15 , 09 jan 2017 13:56

Je hebt dat met de meeste investeringen niet te kiezen!
Afschrijving van materialen gebeurt over vastgelegde periodes afhangende van het soort materiaal.
Meubilair en grote machines worden over 10 jaar afgeschreven.
Rollend materieel (wagens) over 5 jaar. Bij aankoop uiteraard, wanneer je leased valt het onder gewone kosten en breng je elke maand je lease bedrag in.
Klein materiaal moet op 3 jaar afgeschreven worden.

Kosten kan je natuurlijk wel onmiddellijk inbrengen, dit zijn uw operationele kosten, huur, elektriciteit, reclame, personeel enzovoort.

Dit is nu een van de redenen dat je bedrijfsbeheer moet hebben om zelfstandige te worden, zulke zaken wordt je verondersteld te weten!
Ik ben afgestudeerd in een economische richting, dus dat bedrijfsbeheer is geen probleem. :)
Ik ken de normale afschrijvingstermijnen bij een gewone boekhouding, maar ik ben op zoek naar meer info uit het veld, wanneer afschrijvingen gebruikt worden door mensen die een klein bijberoep hebben. Welke termijnen gebruiken zij? En hebben ze er ooit problemen door gehad bij controle?

Is het zeker dat de gekende afschrijvingstermijnen van 33, 10, 5 en 3 jaar altijd verplicht moeten gebruikt worden? Ik begrijp dat multinationals of KMO's met een immense boekhouding dit zo (moeten) doen.

Maar geldt dit ook voor iemand die in bijberoep een kleine zelfstandige activiteit met weinig inkomsten doet? Ik lees dat je ook kan afwijken van die termijnen als je daar bij controle een deftige uitleg kan aan geven, dat men dit dan wel aanvaardt. Ik weet natuurlijk niet wat 'een deftige uitleg' is?

De enige kosten die bij ons wat in aanmerking komen om af te schrijven over verschillende jaren zijn de kosten die we gemaakt hebben om de ruimte waarin we werken in te richten. Het gaat over wat meubilair en verfgerief. Zijn wij dan verplicht om dat over 10 jaar te gaan spreiden? Het gaat ook niet over immense bedragen en een vrij beperkte inrichting, mogen we dat dan bijvoorbeeld niet over 5 jaar gaan afschrijven?

Verder hebben wij nog wat drukwerk-kosten gemaakt voor marketing-doeleinden. Maar zijn zaken die wel gebruikt zullen worden over verschillende jaren, niet enkel bij de opstart. Mogen wij die dan ook spreiden over een paar jaren?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”