stopzetting - btw herziening

Tessa19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

stopzetting - btw herziening

#1 , 29 aug 2016 09:36

Bij stopzetting van een eenmanszaak, waarbij de woning met inpandige zaak 8 jaar geleden gekocht werd als particulier (samen met partner), maar wel een aantal grote verbouwingswerken mbt de zaak gefactureerd werden als mee-contractant, wat is dan de BTW- herzieningstermijn voor die verbouwingswerken?
Ik vond tot nu toe enkel dat voor "gebouwen" een herzieningstermijn van 15 jaar geldt en voor "investeringen" 5 jaar.
Maar wat met de verbouwingen?
In dit artikel echter: http://www.bibf.be/Index.asp?Idx=1439
Punt 2.2.3B, laatste paragraaf, spreken ze voor verbouwingen van een termijn van 5 jaar... Maar het is wel info die al dateert van 2002...
Kan iemand bevestigen of dit vandaag de dag nog steeds zo geldt?

Verder deed ik ook een zware investering 4j geleden (+-20.000€ excl BTW). Op dit moment is de nieuwprijs hier van echter al zeer sterk gedaald en vrees ik dat ik al blij ga mogen zijn als ik het zal kunnen verkopen aan pakweg 5000€ excl BTW. Kan dit problemen geven achteraf? Zijn er bepaalde dingen die ik zeker moet in gedachten houden om problemen te vermijden en te bewijzen dat dit echt zo is en ik dus effectief niets in het zwart in mijn zak steek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 29 aug 2016 11:09

Verbouwingswerken is inderdaad 5 jaar, tenzij de verbouwing van die aard is dat het om een fiscale nieuwbouw zou gaan.

Investering is inderdaad de werkelijke waarde, maar je zit wel goed met dat bedrag denk ik. Zolang je maar niet onder de btw-afschrijvingswaarde gaat.

Tessa19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2016 12:29

Dankje!

En van wanneer is iets fiscaal een nieuwbouw, hoe wordt dit gedefinieerd?
De verbouwingen waren wel in de aard van dak vernieuwd, nieuwe ramen, nieuw sanitair en elek, nieuwe vloer gelijkvloers en een klein stukje gelijkvloerse bijbouw (oorspr. 80m2, 20m2 bijgebouwd waarvan iets meer dan de helft keuken (= privé) .
Uiteraard werd lang niet alles hiervan ingebracht, en de verdeelsleutel zaak/privé van het gedeelte dat wel werd ingebracht werd al goedgekeurd bij een controle 2j terug.

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik een correcte inschatting maak van wat we zouden moeten terugbetalen, en niet achteraf een rekening gepresenteerd krijgen die we niet kunnen betalen... In dat geval zal ik nog op mijn tanden moeten bijten en de zaak wat langer voortzetten namelijk.

Reclame

LeenW
Berichten: 12841

#4 , 29 aug 2016 13:35

Dat moet je wel ergens op internet kunnen terugvinden, maar ik ben vrij zeker dat je wel safe zit. Je moet echt al vele muren slopen of veel oppervlakte toevoegen (=niet meer dan bestaand deel) om met een nieuwbouw te zitten. Zaak/privé speelt hier niet.

Tessa19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2016 18:25

Nog eens bedankt Leen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”